עונת הרחצה כבר נפתחה וכבכל שנה גם המדוזות לא איחרו להגיע. רק בחודש האחרון הגיעו לחדר המיון של המרכז הרפואי הלל יפה מעל 20 מקרים של צריבת מדוזות.
2 צפייה בגלריה
מדוזות בחופי נתניה
מדוזות בחופי נתניה
מדוזות בחופי נתניה
(צילום המחשה: שאטרסטוק)
ד"ר ג'לאל אשקר, מנהל החלקה לרפואה דחופה במרכז הרפואי אומר כי "השנה מספר הפניות לחדר המיון כתוצאה מכוויות מדוזות גבוה יותר ביחס לשנים עברו ואנחנו רק בתחילת עונת הרחצה".

קראו גם:

מי שכבר הספיק לבלות את ימי הקיץ החמים על שפת הים בטוח נתקל במספר לא מבוטל של מדוזות. המדוזה השכיחה ביותר באזורינו, כך נמסר מבית החולים, היא החוטית הנודדת, המאופיינת בזרועות צייד מרובות הנראות כמו חוטים ומכילות תאים צורבים דמוי מזרקים, בעזרתם המדוזה משתקת את הטרף ממנו ניזונה. כאשר הזרועות נתקלות בגוף חי, נורים המזרקים הקטנים ומחדירים לתוכו של הגוף החי את הארס.

2 צפייה בגלריה
מדוזות ענק צפויות גם בקיץ
מדוזות ענק צפויות גם בקיץ
מדוזות ענק בחוף
(צילום: אוניברסיטת חיפה)

"במקרים של צריבת מדוזה, רוב האנשים ירגישו כאב מקומי, תחושת צריבה ותופיע אדמומיות מסוימת על העור, לעתים מלווה בגרד. במידה שהאזור מזדהם, יכולים להופיע תסמיני חום, עייפות וכאבי שרירים", מסביר ד"ר אשקר. בחודש האחרון, כאמור, הגיעו לא פחות מ־20 מקרים של צריבות מדוזה בדרגות כוויה שונות ואנחנו עדיין בתחילתה של עונת הרחצה. חש לציין כי רוב המקרים מטופלים בקהילה ולבית החולים מגיעים אנשים עם דרגות כוויה קשות ונרחבות, מלווים בכאבים חזקים או צריבה בעיניים, זיהום מקומי בעור או שלפוחיות באזור העקיצה".
אז מה בכל צריך לעשות אם נצרבנו?
על פי בית החולים, יש להסיר מהעור את המדוזה או את חלקי המדוזה בעזרת מקלון או חתיכת פלסטיק. מומלץ לשטוף את המקום במי מלח ואחר כך במי ברז ישירות על המקום למספר דקות, ללא שפשוף האזור. ניתן למרוח משחה או כדורים להקלה מקומית של הכאב והצריבה, כמו אלוורה ופניסטיל. אין לשטוף את המקום במי ברז או מים מתוקים או בחומרי חיטוי כמו אלכוהול, שכן הם עלולים להחמיר את התגובה המקומית ולגרום לפיזורו של הארס על פני העור. אסור לגרד או לשפשף את אזור העקיצה.
ומתי כדאי לפנות לחדר המיון? הסכנה העיקרית ממדוזה היא תגובה אלרגית קשה, נמסר מבית החולים, ולכן אם האדם שנצרב, בפרט אם מדובר בילדים שמפתחים קשיי נשימה, צרידות פתאומית, בחילות, הקאות, חולשה קיצונית או בלבול. אז, כך על פי "הלל יפה," יש לפנותו בהקדם לקבלת טיפול רפואי. במקרה של נפיחות מקומית מעבר לרגיל או זיהום משני באזור העקיצה המלווה באודם ושלפוחיות. במידה שמדובר באזורים רגישים, לדוגמה פנים, אשך או אזורים נרחבים כמו רגל, זרוע או שמא התסמינים מחמירים ואין שום הקלה לאורך זמן, גם אז יש לפנות למיון.