5 צפייה בגלריה
מלחמת התשה שלום דומרני בני שלמה
מלחמת התשה שלום דומרני בני שלמה
(צילומים: בראל אפרים וחיים הורנשטיין)
זה היה עלול להיות אחד מהפיגועים הפליליים הקשים בתולדות המדינה, במסעדה שהיתה הומה בני אדם. והאירוע הזה, שלמרבה המזל סוכל על ידי המשטרה, רק ממחיש את גובה הלהבות של מלחמת הכנופיות באזור הדרום שהגיעה לשיאה במסעדת "רטטוי" במושב אמונים. אבל כדי להבין אותו, צריך לראות עד כמה הרחיק לכת העימות בין שני בכירי עולם הפשע, שלום דומרני ובני שלמה.
במשטרה פועלים כעת במדיניות של הפרד ומשול, על ידי הרחקתם של העבריינים הבכירים מהשטח בכל פעם שהמצב מסלים. כך היה לאחר ניסיון הרצח של ניסים דומרני כשאביו, ראש ארגון הפשיעה שלום דומרני, הורחק מאשקלון, וכך אירע ביום שבת האחרון כשיריבו בני שלמה ממושב חלץ הורחק מהגזרה הדרומית בעקבות חיסולו של אחד ממאבטחיו.
5 צפייה בגלריה
בני שלמה ושלום דומרני
בני שלמה ושלום דומרני
בני שלמה ושלום דומרני
(צילומים: בראל אפרים, חיים הורנשטיין)
במשטרה בטוחים שבהרחקתם של דומרני ושלמה הם מנעו פעולות נקם שהיו מתורגמות ליריות ולפיצוץ מטעני חבלה ברחובות. אך המציאות מוכיחה שהעבריינים הבכירים מתוחכמים מספיק כדי להפעיל את החיילים שלהם בשלט רחוק, אפילו כשהם מאחורי סורג ובריח. ולראיה: הנחת מטען החבלה על אופנוע באשדוד לפני כשבועיים על ידי אנשי הכנופיה הרוסית, שמנהיגה מיכאל (מישה) טנסקי נמצא במעצר עד תום ההליכים. הודות לפעילות מודיעינית של המשטרה המטען נוטרל, אך כנראה שאת המוטיבציה של ראשי ארגוני הפשיעה יהיה לשוטרים קשה יותר "לסכל".

"היה תכנון לפגוע באנשים"

ביום שבת שעבר, סמוך לשעה 17:00, הגיעו כוחות משטרה לביתו המבוצר של בני שלמה במושב חלץ. לאחר שיח קצר עם המאבטחים נלקח שלמה למעצר במשטרת שדרות בחשד לקשירת קשר לביצוע פשע. את המעצר ביצע כוח משימה חדש שהרכיב מפקד מרחב לכיש, נצ"מ ברק מרדכי, שיתמקד בפעילות מול ארגוני הפשיעה באזור. "זו קבוצת עלית שתתמקד 24/7 רק בארגוני הפשיעה", אמר גורם במרחב. "כל מי שיעשה טעות בהיבט הזה ייתקל בהם".
המידע המודיעיני שנאסף אצל חוקרי ימ"ר לכיש בשבוע האחרון הצביע על כך שבארגונו של שלמה לא מקלים ראש ברצח המאבטח מאג'ד אל-אסד (43), תושב לקיה שבפזורה הבדואית. אל-אסד נורה לפני כשלושה שבועות מחוץ לאחוזה של שלמה ומת מפצעיו זמן קצר לאחר מכן. לטענת המשטרה, בארגון של שלמה סימנו את דומרני ואת שותפיו האחים לביא מרחובות כאחראים לרצח ותכננו פעולות תגמול.
מחקירת המשטרה עולה כי אל-אסד נורה בעת סיור שערך לבדו סביב המבצר של שלמה, שלא שהה בבית באותה העת. "התכנון היה להוציא לפועל מהלך כבד מאוד של פגיעה באנשים בכירים כדי להראות למי שמתקרב לבית של שלמה ופוגע באחד המאבטחים שלו שלא כדאי להתעסק איתו", טוען גורם במשטרה. "היתה מתפתחת פה מלחמה של ממש. אנחנו מאמינים שההרחקה שלו תביא קצת שקט".
במשטרה חוששים גם מתגובתו של שלמה לניסיון החיסול שסוכל באשדוד ושהיה מכוון ככל הנראה לאחד מחייליו. לטענתם, שלמה ביקש ככל הנראה להעביר מסרים לטנסקי שאחראי להנחת המטען על האופנוע.

"נמנע אסון כבד במסעדה"

מעצרו של שלמה בוצע כיומיים לאחר שאותר מטען חבלה במסעדת "רטטוי" שבמושב אמונים. ביום חמישי בערב, כשהמסעדה הייתה מלאה בסועדים, פשטה המשטרה על המקום בעקבות מידע מודיעיני על מטען חבלה שהונח ועלול לסכן חיי אדם. החבלנים פירקו את המטען בשטח המסעדה כדי לא לעורר בהלה בקרב הסועדים. במשטרה חושדים כי הרקע להנחת המטען הוא סכסוך בין הבעלים לאחד העבריינים בדרום.
5 צפייה בגלריה
מסעדת רטטוי
מסעדת רטטוי
מסעדת רטטוי
(צילום: בראל אפרים)
"מדובר במטען גדול ורב עוצמה", אומר גורם במשטרה. "כמעט ולא נתקלנו במטען בסדר גודל כזה. ברור לנו שמי שהכין אותו הוא אדם מקצוען. אם המטען היה מתפוצץ היה נגרם אסון גדול. אנו חושדים שבין בעל המסעדה לגורם עברייני הייתה איזו התנהלות שבעקבותיה הונח המטען". לדברי הגורם המשטרתי המטען הונח במסעדה יממה קודם לכן, כך שגם ביום רביעי היו הסועדים בסכנה ללא ידיעתם.
המסעדה נסגרה בצו מנהלי למשך שבועיים במהלכם אמורים הבעלים להתייצב לשימוע. "נקטנו בהליך של סגירת המסעדה בגלל החשד לקשרים של הבעלים עם העבריין וכדי למנוע הישנות של המקרה", הסביר אותו גורם. "בעל המקום היה צריך לבוא ולדווח על כל קשר כזה עם הגורמים הללו. יש לו אחריות כבעל מסעדה שאליה מגיעים מאות אנשים מדי יום. הוא יודע שהוא מסכן עכשיו לא רק את עצמו אלא גם את האנשים שמגיעים למסעדה שלו מדי יום".
למרות הסמיכות בין האירועים שלמה לא נשאל על האירוע במסעדה וגם עורכי דינו הכחישו קשר לנושא. "מעצרו של שלמה היה מסיבות אחרות", אמר הגורם המשטרתי. "עם זאת הקשר המסועף בין העבריינים בכל האזור ייתכן ויביא גם לקשר כזה או אחר לאירוע המסעדה".

"יצרה חשד יש מאין"

במשטרה לא המתינו ליום ראשון כדי להביא את שלמה למעצר, ככל הנראה בעקבות מידע על אירועים פליליים שתוכננו לזמן הקרוב. במוצאי שבת הובא שלמה לבית משפט השלום באשקלון בבקשה לשחררו בתנאים מגבילים. נציג המשטרה עו"ד ערן צמיר ביקש להרחיק את שלמה מהאזור למשך חודשיים. גבולות הגזרה שהמשטרה ביקשה להגדיר בצו ההרחקה היו מגדרה ועד אילת. עו"ד נעמה אלחדד שייצגה את שלמה התנגדה לבקשה בטענה כי מדובר "בתנאי מרחיק לכת".
מהדיון עלה כי השוטרים שהגיעו לביתו של שלמה ביום שבת הודיעו לו כי הוא נעצר בחשד לאיומים. לטענת הסניגורית אלחדד, הוא עבר חקירה קצרה וכללית "שאינה מכילה אפילו לא קצה קיצו של חשד סביר. יש תחושה לא נוחה שמשטרת ישראל יצרה חשד יש מאין". לטענת עו"ד אלחדד, שלמה נשאל אם נפגש עם בני משפחתו של המאבטח שנרצח. "אותו אדם עבד אצלו בשמירה מחוץ לביתו ומת", אמרה. "אין חשד שמרשי קשור למותו. הוא נכח בהלוויית המנוח ומכיר את משפחתו מטבע הדברים. אותו מפגש, גם אם היה או לא היה, לא יכול להצביע על קשר פלילי ובוודאי שלא להצביע על חשד לביצוע עבירה כלשהי".
נציג המשטרה השיב כי "יש בתיק חומרי חקירה שמבססים חשד סביר והוא גם נחקר ונשאל שאלות קונקרטיות. הצורך בבקשה לתנאים המגבילים הוא צורך של דיני נפשות. התיק מצביע על כך שנכון וצריך בשלב הזה לנקוט בהליכים כאלה ולמנוע פגיעה של אנשים".
השופט אריה דורני-דורון קבע כי קיים חשד סביר נגד שלמה והחליט לשחרר אותו בהרחקה של חודש מאזור גדרה ועד אילת עד ה־23 באוגוסט והוא יפקיד בנוסף ערבות בסך כ־50 אלף שקלים.
בתום הדיון הודיעה עו"ד אלחדד כי הם ישקלו להגיש ערעור נגד ההחלטה: "המשטרה עצרה את בני שלמה לחקירה בחשד לקשירת קשר לביצוע פשע כשלא ברור מה הפשע, מתי בוצע ועם מי בוצע. המעצר נעשה באופן שמונע ממנו להתגונן ולהציג את גרסתו ולהציג חומרים לבית המשפט".

הפשיעה עוברת לערים אחרות

במרחב לכיש מודעים לביקורת לפיה הרחקת העבריינים מהאזור היא מהלך סמלי בלבד, אך טוענים כי בשטח מורגשת ירידה ברמת הפשיעה. בחודש מרץ האחרון הורחקו דומרני וחברו משה (צ'יקו) דהן מאשקלון בעקבות ניסיון החיסול של בנו של דומרני. מאז הוארך צו ההרחקה של דומרני מספר פעמים והוא מתגורר לסירוגין בדירה ששכר בשדרות. בינתיים העמיק דומרני את שליטתו בעיר המתפתחת ולטענת גורמים במשטרה הוא שולט ביד רמה בפעילות הפלילית בשדרות.
קראו גם:
תושבי שדרות כבר חוששים מהשתלטות של ארגוני הפשיעה. "אנחנו לא רוצים להפוך לאשקלון או לאשדוד", אמרו תושבים. "מספיק לנו הירי של החמאס בעזה, אנחנו לא צריכים גם פיצוצים ברחובות".
במשטרה ציינו כי העניין שמגלים העבריינים בשדרות קטן יותר לעומת העניין שלהם באשדוד ובאשקלון משום שהפעילות הכלכלית שם קטנה יותר. לכן, כנראה, הם מתרגשים פחות מהגעתו של דומרני לשדרות וממי שיגיע בעקבותיו. "זו תקופה רגישה ונפיצה מאוד", אמר גורם במשטרה. "אנו פועלים באופן אינטנסיבי מול ארגוני הפשיעה תוך שימוש במידע ובאמצעים רבים. השיא הוא בחשיפת מטענים ואמצעי ירי רבים אצל ארגונים לפני הפעלתם. הרחקתו של שלמה פוגעת חד משמעית בתוכניות שלו. כשאתה מוציא עבריין מאזור הנוחות שלו ומהמקום שבו הוא פועל, אין ספק שזה משבש תוכניות. יש לזה גם היבט הרתעתי לגבי תכנונים עתידיים".

סוגרים על דומרני

שוטרי מרחב לכיש יעשו הכל כדי לשבש את הפעילות של ארגון הפשיעה בראשות שלום דומרני. ביום שני השבוע תפסו השוטרים את דומרני כשהוא נוסע ברכב בו הותקן מיגון נגד ירי בניגוד לחוק. הרכב הורד מהכביש והוחרם ובכיר בארגון שנהג במכונית עוכב לחקירה.
5 צפייה בגלריה
הג'יפ הממוגן של דומרני
הג'יפ הממוגן של דומרני
הג'יפ הממוגן של דומרני
(צילום: באדיבות המשטרה)
דומרני ואנשיו שנסעו ברכב נתפסו במושב רווחה במהלך פעילות ממוקדת של לוחמי יס"מ לכיש וכוח המשימה המיוחד. המיגון כולל בעיקר עיבוי וחיסום של הדלתות והחלונות על מנת שיהיו עמידים במקרה של ירי לעבר המכונית. מדובר בפעם השלישית שבה המשטרה מחרימה רכבים ממוגנים בהם נהג הבכיר בארגון.
17 תושבי אשקלון שקשורים לארגוני הפשיעה של דומרני והאחים לביא מרחובות נעצרו בחשד לסחר בסמים. השוטרים שפשטו על בתי החשודים מצאו 2.5 ק"ג של סמים מסוגים שונים ו־24 אלף שקלים במזומן. על פי החשד, הסוחרים מכרו סמים גם לקטינים שפנו אליהם באמצעות אפליקציות שונות.
5 צפייה בגלריה
הסמים שנתפסו בפשיטות
הסמים שנתפסו בפשיטות
הסמים שנתפסו בפשיטות
(צילום: באדיבות המשטרה)
במהלך החודשים האחרונים פעלו שני שוטרים כסוכנים סמויים והצליחו לרכוש את אמונם של סוחרי סמים באשקלון. הסוכנים תיעדו את העסקאות שביצעו לכאורה ואספו נתונים מודיעיניים על הסוחרים.
ביום ראשון לפנות בוקר פשטו כוחות המשטרה על בתיהם של החשודים ותפסו סמים מסוג מריחואנה, קטאמין וחשיש, שבעה כלי רכב ששימשו להפצת הסמים ומעל 24 אלף שקלים במזומן. החשודים נעצרו וחלקם הגדול הובא לבית המשפט להארכת מעצרם. "הנה נדבך נוסף במאבק ההתקפי והיצירתי שמנהלת המשטרה אל מול אותם עבריינים במטרה להרחיקם מהציבור ולכלוא אותם לפרקי זמן ממושכים", מסרה המשטרה. "סוכני המשטרה מיומנים ויודעים להתחבר לכל אדם כדי לממש את תפקידם".