בחודשים האחרונים תפס צוות הפיקוח והאכיפה העירוני 34 שוהים בלתי חוקיים בתחומי נתניה, זאת הודות לעבודה לילית ומעקבים מדי לילה.
3 צפייה בגלריה
הפשיטה ביום ראשון בערב
הפשיטה ביום ראשון בערב
הפשיטה ביום ראשון בערב
(צילום: אלבום פרטי)
בעיית השב''חים מטרידה את יחידות האכיפה ואת תושבי נתניה, בעיקר אלו המתגוררים בסמוך לאתרי בנייה. יחידת הפיקוח והאכיפה של העירייה מסיירת כל הזמן בשטח ומראה נוכחות. היחידה גם יוצאת למבצעים ליליים לתפיסת גורמים עוינים.
מבצע שכזה מתחיל לרוב בשעת לילה מאוחרת. לפני היציאה לשטח, הכוחות צריכים לאמת את המידע, להחליט מאיפה נכנסים, מה טקטיקת הפעולה ומה הסיכון. וכן, יש סיכון. כניסה לאתר בנייה בשעת לילה מאוחרת מהווה סיכון לכל אחד מאנשי הצוות שנמצא בשטח.
קראו עוד>>
הפשיטות מתבצעות בעלטה מלאה, למעט פנס יד, תוך שמירה על שקט מוחלט, על מנת לא לעורר חשד ורעש, ולהימנע ככל שניתן מעימותים פיזיים. בעיקר באתרי בנייה, מקום בו כל חפץ יכול להוות כלי נשק, החל מקורת עץ, מברג או פטיש.
בנוסף יש במקומות האלה סכנת התחשמלות. התושבים לא מודעים לסכנות, אבל בסוף מבצע הם מחכים לצוות ומבקשים לשמוע מה קרה. חלקם מברכים את הפקחים על העשייה שלהם, אחרים מופתעים שזה התפקיד של מי שהם חשבו שתפקידם הוא רק לחלק דוחות.
חלק מהפקחים מהווים כוח הרתעה ופיקוח נגד גורמים העלולים להיות מסכני חיים, דוגמת פורצים, שב"חים ואף מחבלים בפוטנציה. ביום ראשון בערב הצטרפתי ליחידת הפיקוח למבצע לילי וראינו מה עובר עליהם מדי לילה.

אני והצוות

בצוות ארבעה פקחים, ואני. האירוע באתר בנייה ברחוב רבי עקיבא בעיר התחיל בתדרוך של מנהל המשמרת, צחי יצחק. "קיבלנו פנייה על כך שיש במקום שב"חים והגענו למקום ככוח", אמר. "אנחנו מיד נעלה למעלה לבדוק אישורים, תקינות ובמידת הצורך גם נפעל.
3 צפייה בגלריה
שב"חים שנתפסו
שב"חים שנתפסו
שב"חים שנתפסו
(צילום: פרטי)
"אנחנו נכנסים לאתר בניה לפי הסדר: אחד מקדימה, אחד מאחור ובאמצע שניים שבודקים את האתר. חשוב להיכנס בשקט, לא לעורר תשומת לב, והכי חשוב לא להוריד את העיניים אחד מהשני''.
אתר הבנייה עמוס ציוד. בלוקים, פאנלים, כבלים של חשמל. כל מעידה עלולה ליצור רעש. האבק שעלה בעקבות כל צעד שעשינו במעלה המדרגות נראה היטב לאור פנסי היד. לפתע נשמעו רעשים לא ברורים מהקומה מעל.
נריה נהמי סימן לכולם לשמור על שקט. עלינו במהירות והתפצלנו לשני צידי המבנה. לפתע מבלי הכנה שמענו רעש חזק, כזה שגורם לכולם להסתכל על כיוון הרעש, ולצעוד למוקד הרעש, תוך ניסיון כמעט בלתי אפשרי לשמור על שקט, במיוחד לאור העלטה במבנה. האור היחיד היה מהפנס של הפקח אלי שמבה.
המרדף המשיך אל הגג, לשם מיהר לעלות יצחק תוך שהוא מגובה בנריה, שמזהיר אותי שעלולים ליפול דברים מלמעלה, ועדיף שאתרחק. יצחק שעלה לראות מה קורה, חזר לדווח לנו למטה, שאין אף אחד. יש קולות, הוא סיפר, אבל אין וודאות שמדובר בשב"חים. באותו הרגע, נשמעה טריקת דלת בצד השני של המבנה, מיהרנו לשם, הפעם בלי לשמור על שקט, כי היה ברור שהנוכחות שלנו במקום התגלתה. החדר אליו הגענו היה מואר בצורה פירטית, ועל השולחן היו אוכל ושתיה.
מישהו היה פה. שוב התבקשנו לשמור על השקט, אלא שהקולות נדמו, ומה שנדמה היה כמבצע שייגמר בתפיסה, נגמר בהבנה שפספסנו, אולי בשניות, את השב"חים שהיו שם.

פאתי העיר

כל יציאה לשטח יש ארבעה חברי צוות, מספר לנו צחי יצחק, תשע שנים בשיטור העירוני ומנהל המשמרת. ''בגלל החשד להימצאות שוהים בלתי חוקיים, מלווה אותנו ניידת של השיטור הקהילתי. ככה זה בכל יציאה כזו. כשהגענו לאתר בפאתי העיר בו קיים חשד לשוהים בלתי חוקיים, הגיעו איתנו מספר צוותים כי מדובר כנראה במספר גדול של שב"חים. ולכן הגדלנו את הצוותים, וזאת על מנת להגיע בצורה מאובטחת".
למה הגענו ספציפית לאתר הזה?
יצחק: "בגלל שבעיית השב"חים מטרידה את התושבים, במיוחד לאור המצב במדינה. עובדה, כשעלינו למקום גילינו כי אכן יש סימנים ברורים לכך שאנשים גרים וישנים באתר הבנייה ותלונות התושבים היו מוצדקות. מצאנו במקום אוכל, שתיה, מזרונים, שמיכות, בגדים, נעליים וגם אור דולק, דבר שלא אמור לקרות בשעת לילה מאוחרת.
3 צפייה בגלריה
פשיטה. כוחות משטרה גדולים
פשיטה. כוחות משטרה גדולים
כוחות משטרה גדולים
(צילום: פרטי)
"היחידה נכנסה תוך שמירה על שקט מירבי. החשודים ברחו מהמקום. חשוב לציין שמדובר באתר בו ביקרנו לפני מספר ימים. מספר צוותים הגיעו לאחר תלונה של תושבים ושכנים שראו את השב"חים נכנסים עם שמיכות ומיטות.
"כשהגענו אכן מצאנו את השב''חים במקום עם אישורים זמניים להעסקה אבל ללא אישור שינה במדינת ישראל. לאחר שהם נבדקו במסוף אושר לנו שאין להם עבר ולכן הם שוחררו. הסברנו לתושבים כי לשוהים יש אישור עבודה ולכן הם אינם מהווים סיכון, אבל הבהרנו להם שאנחנו נמשיך ונעקוב אחרי המקום. ואכן זה מה שקרה, כי ברגע שקיבלנו שוב תלונות, בעיקר על פעילות לילית באתרי בנייה, אנחנו חוזרים ובודקים.
"חשוב לנו לתת לתושבים את תחושת הביטחון ולכן אנחנו מגיעים ובודקים, שאכן אלו אותם אנשים ולכולם יש אישורים".
יש חשש לעשות פעילויות לילה שכאלו?
"ברור. זה אתר בניה וכל חפץ יכול לשמש נגדנו ולכן יש חשש. אבל הרצון לסייע לאזרח ולתת לו ביטחון מסיר כל חשש. אשתי מודאגת כל לילה שאני יוצא. כי כל הזמן יש איום על החיים שלנו. בכל אתר שאתה נכנס יש סיכוי שמישהו יזרוק עליך משהו. טרם התמודדתי עם מצב בו נאלצתי לנטרל מחבל או שב"ח אבל יש לנו את הכלים לעשות את זה".
נריה נהמי: ''ברור שיש חשש אבל יש לי מחויבות לאשתי, לילדים ולתושבי העיר, שיהיו בטוחים ושלא יקרה להם דבר. לאור העלייה שיש בקריאות של התושבים והחשש הגדל בנוגע להימצאות שב"חים, במיוחד לאור המצב הבטחוני, אנחנו עובדים יותר ומגיעים לכל מקום, כחלק מהעבודה שלנו באגף הפיקוח העירוני''.
נהמי כבר 11 שנה במחלקת הפיקוח, ומגיע לכל פעילות לילית. ''יש הרבה אירועים ברצף בלתי רגיל, אבל אנחנו מגיעים לכל מקום", הוא אומר. "ברור שיש פחד להיכנס לאתרים כאלו כי יש לנו מחויבות לשמור אחד על השני, יש תדרוך של נהלי בטיחות, שמירה אחד על הגב של השני, להסתכל על הרצפה ולמעלה, להיות ערניים".
בסופו של דבר, השב''חים לא נתפסו, למרות שהעדויות בשטח הוכיחו שפספסנו אותם בדקות בלבד. האור שנשאר דולק, הקפה והאוכל על השולחן, המזרונים ורעש הדלתות והצעדים. כל אלו הבהירו לצוות שהמידע אכן היה אמין ושהמקום חייב להמשיך להיות במעקב.
''אנחנו נמשיך לעקוב אחר כל מקום הנחשב לחשוד. חשוב לנו שהתושבים יידעו שאנחנו פה עבורם. אנחנו מגיעים לכל מקום, בודקים, מצליבים מידע. התושבים הם העיניים שלנו. אם יש ספק אין ספק. תתריעו. תתקשרו ותודיעו. ככה נמנע את האסון הבא".

נוהל מסודר

בניגוד לדעה הרווחת, סיור של מחלקת אכיפה לא מתחיל ונגמר בהתרעה על אדם חשוד. מדובר בנוהל מסודר בו על הצוותים להתארגן, לאמת את המידע ובמידה ויש חשד לאירוע בו מעורבים שב''חים, להגיע למקום עם כוח שיטור, אשר תפקידו להמשיך את הטיפול, לאחר התפיסה.
"יש חשש של התושבים, בגלל מה שקורה בארץ", מסביר אפרים בולמש, סגן ראש העירייה והאחראי על מחלקת האכיפה והפיקוח. ''חשוב שהתושבים יהיו ערניים ויצרו קשר. אנחנו מגיבים לכל קריאה ואף מעדכנים את התושבים לאחר מכן בתוצאה.
"יש לנו ביקורת תמידית על הנושא הזה. התושבים הם העיניים שלנו ושלא יפחדו להתקשר בכל שעות היום לדווח. המשטרה והפיקוח עובדים יחד בשיתוף פעולה. זה קורה מדי לילה. כמו כן, יש עליה בכמות התפיסות של השב"חים בתניה וזאת בגלל שהמשטרה הקציבה לנו עוד כוחות. אנחנו מגיעים לכל מקום, החל מהשווקים, חוף הים, אתרי בניה. הצוות שלנו יוצא בלילות. יש לנו כמה צוותים כאלו בכל רחבי העיר ולאור המצב אנחנו מפעילים את כולם, סביב השעון
לעדכונים: חדשות נתניה