לפני שלושה שבועות החלה חברת נתיבי איילון בביצוע עבודות בטיחות הכרחיות לשדרוג מחלף פולג. העבודות שצפויות להימשך שמונה חודשים (מאוגוסט 2022 ועד לאפריל 2023), בעלות המוערכת בשבעה מיליון שקל, נעשות במטרה לשדרג את גשר מחלף פולג ולחזק אותו, זאת בעקבות דוח בטיחות שקבע כי מצבו של הגשר ירוד, ויש סכנה לנפילת חלקי בטון במרכיבי הקורות.
עוד נכתב בדוח כי יש לבצע את הפעולות באופן מיידי לצורך הבטחת בטיחות משתמשי הדרך. בסופן של העבודות יקבלו התושבים גשר מחוזק, הכולל שבילי אופניים והולכי רגל מוסדרים שינגישו את השכונות הדרומיות בעיר לאזור התעשייה הדרומי (איקאה) ולתחנת הרכבת.
במסגרת העבודות צומצם מספר הנתיבים לכל כיוון במחלף פולג משניים לאחד ובנוסף מתבצעים באזור שינויים בהסדרי התנועה הכוללים הוספת קווי אוטובוסים שייסעו מאזור יד חרוצים. כמו כן יש באזור מזה תקופה ארוכה עבודות תשתית בכביש החוף. העבודות לשדרוג גשר פולג בשילוב עם עבודות התשתית הנוספות גורמות בשבועות האחרונים לפקקי ענק באזור המחלף. הנפגעים העיקריים הם תושבי שכונת פולג, דרום העיר והבאים לאזור התעשייה הדרומי שסובלים מעומסי ענק ועומדים דקות ארוכות בפקקים.
למצוא פתרונות
"מייד עם התחלת העבודות על המחלף, כבר החלו הבעיות לצוץ ואיתם גם הפקקים'', מספר תושב העיר. "אמרו לנו שהעבודות מתבצעות בעקבות דוח בטיחותי חמור בנוגע לגשר שדורש טיפול מיידי, אבל לא אמרו לנו איך יטפלו בפקקים. ומי שסובל זה אנחנו. עכשיו הם גם רוצים להוסיף 60 אוטובוסים שיצאו מיד חרוצים ב-18/9 וזה יחמיר עוד יותר את הפקקים. שיביאו שאטלים, שוטרים להכוונת התנועה או שיעבדו בלילה. העיקר שיעשו משהו".
גם את ליאור לנציצקי המתגורר בשכונת אגמים המצב החדש מכעיס. "הטענות שלי הן למשרד התחבורה. זה מתחיל במוניות שי-לי, שבגלל שהופסקה הפעילות שלהן אין להרבה תושבים דרך אחרת להתנייד בעיר ולכן הם נאלצים להשתמש ברכבים, וזה גורם לעומס של רכבים גם על הנתיב שעובר מעל הגשר, וזה ממשיך עם ביטול פרויקטים חשובים כמו למשל כביש עוקף אבן יהודה 561 שהיה אמור לחבר בין כביש 4 וכביש 2. אותו הדבר, לגבי הרחבת כביש 57 שאמור היה לחבר את כפר יונה ובית ליד לנתניה, אלו פרויקטים שהיו אמורים להקל מאוד על התושבים בעיר ובאזור. עכשיו כשיש עבודות על המחלף, במקביל לעבודות נוספות בכביש החוף, יש פקקים וקושי לתושבים רבים. משרד התחבורה צריך למצוא בדחיפות פתרונות שיקלו על התושבים".
"אני נוסעת מרמת חן להרצליה לעבודה כל בוקר, ומאז השיפוץ במחלף אני תקועה שעה עד שעתיים כל בוקר ביציאה לכביש החוף'', מספרת מיכל גרין. ''אני גם לא עוצרת בעסקים באזור התעשיה כי אני יודעת שאני אתקע עוד יותר בפקק שם. כל יום שאני עוברת בכביש החוף אני מתעדכנת במה שקורה בפקקים באמצעות הרשתות החברתיות או הווייז, כי ברור לי שאני אתקע בפקקים. הכי הזוי בעיני זה לראות אנשים יוצאים מתחנת הרכבת הולכים ברגל במקום לקחת אוטובוס".
בדוח הבטיחות שבעקבותיו התחיל שיפוץ הגשר נטען כי "יש לבצע את הפעולות באופן מיידי". במסמך עבודות טיפול במבנה מחודש דצמבר 2021 מטעם נתיבי איילון, ניתן לגשר הציון 31 מתוך 100, דבר שמעיד על מצב ירוד מאוד. עוד נכתב בדוח כי, "מניתוח הממצאים נמצא כי הגשר במצב של הידרדרות מבנית, ויש צורך לביצוע טיפול בגשר באופן מיידי. לפיכך, אף על פי שבטוח כיום לנסוע על הגשר, יש לבצע עבודות שיקום מיידיות, פן נגיע לדקה ה- 90, בה סכנת הקריסה תביא לסגירה מיידית של הגשר וחשש לחיי אדם".
קראו גם:
סוגרים מוקדם
מי שעוד נפגעים מפקקי הענף הם בעלי העסקים באזור התעשיה.
''המקום שלי מתרוקן מלקוחות ואין מי שיפצה אותי כי העסק שלי לא ישרוד עד אפריל'', מספרת עדי רימל, בעלת מרכז "מדברים" ברחוב המלאכה. ''אני יודעת על עוד עסקים ברחוב שלי שקורסים. אנחנו צריכים עזרה עכשיו, כי העסקים שלנו שוממים. שיעשו משהו עבורנו, כמו למשל הנחה בארנונה והנחות נוספות. המצב הזה לא נורמאלי כי אנשים פשוט מדירים רגליים מאזור התעשייה, ביניהם המטופלים שלי שלא יכולים להגיע אליי בגלל הפקקים והנסיעה שלוקחת שעה לכל כיוון, והמטפלים שמאחרים".
"הפקקים השפיעו המון על העבודה שלנו. אנשים כבר לא רוצים לעבוד אז אנחנו סוגרים את התחנה יותר מוקדם, לפני הפקקים שמתחילים בשלוש", מספר דני ספרדי מנהל תחנת המוניות ''אביר פולג''. "נסיעה של רבע שעה מאזור התעשיה החדש לרמת פולג למשל, הופכת לשעה ורבע והנהג מקבל עליה 35 שקלים כי אנשים מסרבים להדליק מונה. בבוקר זה קצת יותר טוב, אבל עיקר הבלגן פה זה אחר הצהריים. זה פוגע לכולם פה בפרנסה. זה מכעיס שאף אחד לא תכנן את זה כמו שצריך. כי הם יכלו לעבוד על כל כביש בנפרד, לגמור את העבודה עליו ולהמשיך הלאה, ואז לא היה כזה בלגן. זה לא בסדר וזה מעצבן, כי כל נסיעה לוקחת הרבה זמן''.
''הפקקים משפיעים על העסק כי גם העובדים שלי וגם אני מאחרים קבוע לעבודה'', מספר דניאל פיליאבסקי, אחראי משמרת בבר המרפ'יס. ''זה נורא. במקום שייקח לי חמש דקות להגיע כי אני גר באזורים, לוקח לי חצי שעה לפחות. אז אני צריך לתכנן את הזמן שלי ולצאת לפני. גם העובדים שלי, בעיקר אלו שמגיעים באוטובוס, סובלים מאוד, כי לוקח להם זמן רב להגיע לפה. אני גם רואה ירידה חדה בכמות הלקוחות שמגיעה למקום, למשל במשחק של מכבי חיפה שהוקרן פה שבוע שעבר, היו מלא ביטולים כי הפקקים עיכבו אותם והם העדיפו לוותר. לצערי כל מי שבאזור תעשיה סובל מהמצב הזה".
"מישהו נרדם בשמירה, והכניס אותנו לכאוס תחבורתי מטורף''. מסבירה חברת האופוזיציה טלי מולנר. לטענתה, ''העירייה היתה שותפה מלאה לתכנון ואישרה את העבודות, תוך שהיא מודה למשרד התחבורה ומברכת עליהן ולכן אני לא מבינה את ההיתממות עכשיו מצד ראש העירייה. העירייה נכשלה בכך שלא צפתה את ההשלכות של סגירת הנתיבים בגשר והובילה לפגיעה אנושה בעסקים ובנהגים".
חבר המועצה ויו"ר דירקטוריון ח.ל.ת, אבי סלמה מסר: ''הכאוס במחלף פולג הוא האירוע האסטרטגי הגדול ביותר שהיה בקדנציה הנוכחית. נבחר ציבור שלא מבין זאת הוא מנותק. המשמעויות שלו הן קרדינליות לטווח הקצר ובטווח הארוך בכל הקשור לתעסוקה של בני העיר, לבעלי העסקים בה, עם משמעויות והשלכות בלתי סבירות על תחום התחבורה והתנועה בעיר. כפי שאמרתי בישיבת הקואליציה ביום חמישי האחרון, הפתרון הוא פירוק העבודות עד הקמת כל החלופות והפתרונות שהוצגו על ידי משרד התחבורה ורק לאחר השלמתן לבצע חסימה חוזרת. ובמקביל על משרד התחבורה לתקצב הקמת גשר חדש במחלף פולג כך שיהיו שמונה נתיבים, ארבעה לכל כיוון".
מנתיבי איילון נמסר: "העבודות ההנדסיות על גשר פולג נעשות בשל צורך בטיחותי ראשון במעלה שאינו סובל דיחוי, למען שמירה על הבטיחות. העבודות נעשות סביב השעון על מנת לקצר לוחות זמנים. החברה מודעת היטב לאי-הנוחות הנגרמת לתושבים ועושה הכל לצמצמו ככל שניתן".
"הגשר באחריות משרד התחבורה, דרשנו שינויים שיקלו על העומסים"
מהעירייה נמסר: "חשוב להבהיר שגשר פולג הוא בבעלות ואחריות בלעדית של משרד התחבורה. אין לעיריית נתניה שום אפשרות לבצע פעולות על הגשר. הוא הוזנח במשך עשרות שנים וגם אם רצינו כעירייה לטפל בו, הדבר נאסר עלינו.
לצערנו, אף אחד מגורמי המקצוע במשרד התחבורה ובנתיבי איילון לא צפה את היקף הבעיה והעומסים הכבדים שהשפיעו ומשפיעים קשות על התושבים ובעלי עסקים ובנסיבות שנוצרו - ערכנו בשבועיים האחרונים מספר ישיבות עם בכירים במשרד התחבורה, נתיבי איילון, משטרת ישראל ודרשנו לבצע שינויים הכרחיים על מנת להקל על עומסי התנועה שנוצרו במקום. בפגישות הוצגו מספר פתרונות שיכולים להתבצע חלקם באופן מיידי וחלקם עד לתחילת ספטמבר. כמו כן, הוצגה בפני משרד התחבורה חוות דעת המאפשרת להרחיב את הגשר בעתיד לשלושה נתיבים לכל כיוון באופן קבוע. משרד התחבורה ונתיבי איילון התחייבו לבחון זאת עד לתחילת שבוע הבא.
"ההחלטות מתעכבות אך ורק בשל בדיקות הנדסיות שנדרשות בנושא אותן מבצעים מהנדסי משרד התחבורה ונתיבי איילון. יודגש כי איננו מתכוונים לוותר על קיצור לוחות הזמנים ופתיחת נתיב נוסף באופן מיידי ואנו מקווים שהצלחנו להביא לכך שמשרד התחבורה ונתיבי איילון הפנימו את חומרת המצב".