המתקפה הרצחנית של חמאס על יישובי עזה ומלחמת חרבות ברזל שפרצה בעקבותיה גרמו לתושבים רבים לבקש להתנדב למערכי הביטחון העירוניים ולייצר יוזמות מקומיות לשמירה על היישובים.
5 צפייה בגלריה
מתנדבים בקרית השרון
מתנדבים בקרית השרון
מתנדבים בקרית השרון
(צילום: פרטי)
אחד מהם הוא אחיעד פרידריך שהקים בשכונת קרית השרון בנתניה את חמ"ל מתנדבי נתניה עם מתנדבים מהשכונה וסיירים חמושים עם אפודים זוהרים שמסתובבים באזור. בתיאום עם המשטרה והשיטור העירוני מסיירים המתנדבים בשכונה ומסייעים לשמור על ביטחון התושבים.
"זה התחיל מרצון לתגבר את האבטחה של השכונה, המשיך עם עזרה למפונים ועם משלוחים לחיילים בבסיסים", מספרת אלינור מוסקוביץ, פעילה חברתית המתנדבת במשמר החרום בקריית השרון, שפועל מהמתנ"ס הקהילתי בשכונה. "היוזמה הזו מסייעת להגברת תחושת הביטחון של התושבים. זה התחיל במשמר שכונה והפך לכוח עזר שגם אורז מארזים עבור תושבי הדרום והצפון והחיילים''.

קראו גם:

"הקמתי את חמ"ל המתנדבים כי יש מלחמה וראיתי את הצורך לארגן בשכונה כוח שיהיה זמין לתושבים, עם סיירים חמושים בכל מקום, עם אפוד שמזהה אותם ואפילו רחפנים במטרה לשמור על השכונה ועל ביטחון התושבים", מספר פרידריך. "הכול מתואם עם גורמי הביטחון''.
פרידריך מספר כי ביום שבת ה-7.10 כשנודע על הזוועות בדרום, הוא החליט לפתוח קבוצת וואטסאפ שבה הזמין תושבים להתנדב ולהתייצב במתנ"ס המקומי, אותו סיפקה העירייה. ''בתוך שעה הגיעו למקום 150 איש שבאו להתנדב למשמר", הוא מספר. "כרגע אנחנו עומדים על כמה עשרות כי הרבה גויסו, אבל אנחנו מסתדרים כי אנחנו עושים את זה בשיתוף גורמי הביטחון בעיר. אנחנו בכל מקום שצריך אותנו, כולל לוויות".
הצוותים עושים סיורי שטח ברגל וברכבים, כשחלק מהמתנדבים חמושים. "כשיש צורך אנחנו גם מעלים רחפנים לשמיים בשביל לראות מה קורה בשטח'', הוא מספר, "על מנת להגביר את תחושת הביטחון של התושבים, סגרנו עם שופל את כל המעברים באזור השדות החקלאים בין קרית השרון לכביש 4, על מנת למנוע כניסה של רכבים משם''.

5 צפייה בגלריה
סיירת אגמים
סיירת אגמים
סיירת אגמים
(צילום: פרטי)

סיירת אגמים

גם בשכונת אגמים החליטו לקחת את עניין הביטחון של התושבים בידיים.
"החלטנו להקים סיירת שכונה רק לאגמים בגלל שידענו שיש עומס מאוד גדול על משטרת ישראל וראינו שיש צורך בסיירת שכזו, שתקל גם על השיטור העירוני", מספר אורן לב, יו"ר ועד השכונה. "החלטנו לקחת את העניינים לידיים ולהסתובב בשכונה ככוח הרתעה".
היוזמה החלה לפני כשבועיים בעקבות ההידרדרות במצב הביטחוני על ידי תושב השכונה אופיר לוין. היוזמה, שביקשה להגביר את נוכחות הסיירים בשכונה, צברה תאוצה ובתוך שעות התגייסו 50 מתנדבים למשמר השכונה.
"יש את יחידת הכוננות העירונית, אבל התושבים אצלנו עושים סיורים נטו בשכונה במטרה לעזור להגן עליה", מסביר לב. "הם יוצאים לשטח עם נשקים אישיים, אפוד מגן זוהר של עיריית נתניה, חלקם נוסעים עם רכבי שטח ורכבים פרטיים. הם נותנים תחושת ביטחון יותר טובה לתושבים כי הם זמינים 24/7 לכל תרחיש ועניין. במידה שאנחנו מזהים אנשים חשודים, אנחנו מזמנים את המשטרה והשיטור העירוני למקום, לבדיקת החשודים". לצוות באגמים יש מלבד סיירים ובעלי נשקים גם רחפנים, חובשים ומגישי עזרה ראשונה.

5 צפייה בגלריה
משמר השכונה בפולג
משמר השכונה בפולג
משמר השכונה בפולג
(צילום: יאיר שגיא)

משמר שכונה בפולג מתנדבים חמושים שמפטרלים


בשכונת פולג הקימו תושבים לפני כשבוע משמר שכונה בעקבות האירועים הקשים בדרום. "מדובר במתנדבים חמושים שמפטרלים במשך כל היום ברחבי השכונה, מגיבים לאירועים או התראות של תושבים, ואף מנהלים קבוצת וואטסאפ שכונתית של התראות בה מעלים כ-800 חברי הקבוצה עדכונים שוטפים מהשטח", מספר אמנון סעדון, תושב השכונה שמתנדב בכוח המשמר. "כל המתנדבים מצוידים בנשק אישי ואפוד זוהר, ומגיעים בכל משמרת לארבע שעות של סיורים רגליים וגם ברכב, מה שמגביר את תחושת הביטחון של התושבים. בנוסף, אנחנו מסתובבים ברכבים שצוידו בצ'קלקות ופנסים מיוחדים, איתם אנחנו עושים סיורים בכל השכונה, כולל אזור בית הכנסת לשם אנחנו מגיעים גם בשישי ובשבת.
"חשוב שנהיה בכל מקום שיש בו קהל, כי אנחנו הסיירים בשטח, אנחנו העיניים של התושבים ובכל התראה או חשד, אנחנו מגיעים למקום בזמן אמת ובודקים את ההתרעה. הקמנו את המשמר בתוך שבוע בשל המציאות ההזויה בה אנחנו חיים, והבנו שחשוב לנו לעזור לכוחות הביטחון, לתת מענה לתושבים ולהיות חלק במאמץ לשמור על הבית. זה המוטו שלנו, לשמור על הבית''.
סעדון חושף כי עד כה המתנדבים במשמר השכונה דיווחו על מספר אירועים חריגים, כולל סירה חשודה בים, מונית שנסעה עם דלתות פתוחות, רכב מסחרי שהסתובב באזור בצורה חשודה ועוד מקרים חריגים להם הגיבו המתנדבים במשמר בהגעה למקום ואף זימון פיקוח או שיטור עירוני.

יחידת אבטחה עירונית


כחלק מיוזמת עיריית נתניה להגנה על העיר ומתן תחושת ביטחון לתושבים, עדכנה העירייה את התושבים לפני כשבוע על הקמת יחידת אבטחה עירונית בשיתוף צה"ל. עוד הוחלט כי חלק ממתנדבי היחידה יחוילו ויחומשו ברובים. מתנדבים נוספים ישולבו עם הכוח המגויס ויחד ימלאו משימות של אבטחת כניסות לעיר, ביצוע סיורים ממונעים וסיורים רגליים בשכונות.

5 צפייה בגלריה
כיתת כוננות בעמק חפר
כיתת כוננות בעמק חפר
כיתת כוננות בעמק חפר
(צילום: פרטי)

עמק חפר


250 תושבים הצטרפו בשבוע שעבר לכיתות הכוננות בעמק חפר. כל כיתות הכוננות צוידו בנשקים ארוכים של מג"ב, עברו הדרכות ותרגולים ככיתת כוננות ואף הצטיידו בציוד חירום הכולל קסדות, פנסים אמצעי זיהוי ותיקי עזרה ראשונה ועברו הכשרות מד''א פרונטליות ובזום. בנוסף נרכשו 100 מכשירי קשר נוספים וערכות עזרה ראשונה, חלקם לסיירים בכיתת הכוננות וחלקם חולקו ליישובים שקיבלו גם מכלי מים. בנוסף, הושלמה הקמת מרכז הפעלת חירום מועצתי. ביישובי קו התפר מוקמו כוחות צבאיים בנוסף לכוחות מג"ב הפועלים בגזרה.

5 צפייה בגלריה
חמ"ל שער אפרים בלב השרון
חמ"ל שער אפרים בלב השרון
חמ"ל שער אפרים בלב השרון
(צילום: פרטי)

לב השרון


בעקבות מבצע חרבות ברזל הוקמה בכל יישוב כיתת כוננות מקומית המבוססת ברובה על מתנדבי מג"ב. כוחות אלו חומשו בנשק על ידי מג"ב ועובדים יחד עם כיתת הכוננות שפועלת לאורך כל השנה. בנוסף, בכל יישוב ישנו צוות חירום יישובי (צח"י) המבוסס על מתנדבי היישוב שנערכים לאירועי חירום שונים, חלקם מתנדבים לשמור על היישובים כחלק מכיתת הכוננות המושבית.
בימים אלו יש גיוס של חיילי מילואים של פיקוד העורף על מנת לתגבר את השמירה על היישובים, מחלקת ההנדסה במועצה ביצעה סקר מקלוט ומציאת פתרונות מיגון ככל הניתן, ו-ועדת המשק לשעת חירום מתכנסת מדי יום להערכת מצב יומיומית ומתן מענה לצרכי הרשות.