חבר המועצה ויו"ר החברה לפיתוח נתניה (חל"ת), אבי סלמה הכריז בתחילת השבוע על התמודדותו לראשות העירייה בבחירות הקרובות. הוא מצטרף לחברי המועצה אהרון אורגד וטלי מולנר שיתמודדו על התפקיד, וכמובן, לראש העירייה, מרים פיירברג-איכר.

2 צפייה בגלריה
אבי סלמה
אבי סלמה
אבי סלמה
(צילום: חילי כהן)

סלמה שמר על ההחלטה להתמודד בסוד, עד סוף השבוע שעבר, אז הכריז על מועמדותו. הוא מצהיר כי יתפטר מתפקידיו בעירייה, בעקבות הכרזתו על ההתמודדות.

צריך שינוי

"אני מאמין שצריך לקחת את נתניה לשלב הבא וצריך לעשות את זה מתוך שינוי אמיתי של המערכת עצמה, בתפיסות שלה ובאופן בו היא מסתכלת על תושבי העיר", הוא אומר.
היית קרוב מאוד לפיירברג-איכר, למה לרוץ מולה?
"אכן, הייתי אחד מחברי המועצה הקרובים למרים ועד היום אנחנו משתדלים לשמור על מערכת יחסים תקינה ומקצועית, אבל אני חושב שהגיעה העת להכרעות שמצריכות תפיסה אחרת, מנהיגות חדשה ושינוי מאוד דרמטי בהנהגה של העיר. בנוסף, אני לא חושב שעיר זה רכוש של מישהו, ונתניה היא לא משהו שצריך לתת אותו או לקחת ממישהו".
אתה בכלל חושב שיש לך סיכוי? מישהו יכול לנצח את פיירברג-איכר?
"מי שמכיר אותי יודע היטב שכאיש ניהול אני לא הולך לכזה מהלך מבלי שבדקתי את עצמי בהרבה מאוד מובנים. אני מגובה בהרבה עבודת שטח ומספרים. אני מאמין שנתניה מבינה שאנחנו צריכים ללכת לכיוון אחר בכל כך הרבה תחומים. אני כחבר מועצה בארבע השנים האחרונות, מכיר את נתניה ומחובר אליה, יודע ומאמין שאנשי העיר מעריכים את העשייה הרבה של מרים לאורך השנים, ואני חושב שעל כך מגיעה לה בשם תושבי העיר, תודה ענקית. אבל הגיע הזמן ללכת לשלב הבא והתושבים מבינים את זה".
מה השינוי הכי דחוף?
"השירותיות של העירייה בכלל האגפים השונים, החל בחינוך שם יש חוסר התייחסות וכאוס מוחלט בכל תחום ההסעות, והמשך במענה אמיתי בכל נושא התחבורה בשכונות. צריך שינוי גם בניקיון ובתשתיות. לפעמים, חוץ מפוסט בפייסבוק שום דבר לא מטופל באופן אמיתי ועמוק. לא יכול להיות שבשנת 2023 נהיה בסיטואציה שיש לנו עירייה כך שכל מי שמקושר או צועק חזק יותר בפייסבוק מקבל מענה מהיר יותר. צריך שהעיר הזו תנוהל באופן קפדני תחת תוכניות עבודה אמיתיות בכל תחומי החיים. כאבא לילדים במערכת החינוך הייתי רוצה לראות פחות מערכת ויותר חינוך, יותר השקעה בילדים והוצאת הפוטנציאל האמיתי שטמון בהם. אני חושב שאנחנו נמצאים בסיטואציה שבה יש לנו מבני חינוך ישנים, שבהם אפילו ההורים שלנו למדו, והם לא ראויים. אני בחזון שלי רואה איך אנחנו בתוך עשור מפרקים את כל בתי החינוך הישנים כך שתהיה כאן מערכת של מבני חינוך איכותיים וטובים יותר לתושבי העיר".

להשקיע בתושבים

מה בנוגע ליחסים בין דתיים וחילונים בעיר?
''בעולם הערכים ממנו אני מגיע אני מאמין באמונה שלמה שכל אחד צריך לחיות את החיים שלו על פי דרכו. השבת צריכה להתנהל באופן הטוב יותר שמכיל את מגוון האוכלוסיות. לא יכול להיות שבעיר תיירות שבה חופי הים פתוחים, לא יהיו עסקים פתוחים בשבת בשעות הפעילות. אני מאמין שאסור לכפות על אף אחד להיות פתוח או סגור בשבת ואני מאמין שבעלי העסקים הם המחליטים על פי כוחות השוק. צריך לשמור על החופש הזה מכל משמר''.

2 צפייה בגלריה
מרים פיירברג איכר
מרים פיירברג איכר
מרים פיירברג איכר. ""הזכות להתמודד היא אלמנטרית כמו הזכות להצביע"
(צילום: ריאן)

מה לגבי תחבורה ציבורית בשבת?
"תחבורה ציבורית פעלה בעבר בשבת באמצעות מוניות שי ולצערי בוטלה על ידי משרד התחבורה. אני אפעל להחזיר את השירות הכל כך חשוב הזה, לא רק בשבת אלא בכל ימות השבוע, כמענה לאנשים שצורכים תחבורה ציבורית, גם בשבתות".
איפה לדעתך פיירברג-איכר נכשלה?
"אני חושב שלאורך השנים מרים הציגה יכולות מאוד משמעותיות והישגים יפים, אבל בשנים האחרונות ראינו מערכת שהופכת לכבדה ועייפה יותר ובעיקר חוסר ניהול מערכתי, שהביא לכישלונות וחוסר עשייה אמיתי בתחומים הכל כך חשובים לתושבים. מרים לא הצליחה להביא הנחה בארנונה כפי שהובטח בחודש יוני האחרון, הכאוס התחבורתי הפך להיות בלתי נסבל. למרות זעקת הציבור ונבחרי הציבור החליטו להמשיך ברפורמת שינוי הקווים שפגעה באופן משמעותי בתחבורה הציבורית של תושבי העיר. בנוסף, גם נושא המים והשכירויות שנמצא בראש סדר העדיפויות של התושבים, לא נמצא על שולחנה של ראש העירייה, ובעידן של יוקר מחיה אלו הדברים הכי חשובים לתושבים שלא יכולים לחכות למושיע חיצוני כמו הממשלה או גורמים אחרים. גם בתחומי החינוך אנחנו רואים מערכת חינוך שבה הביטחון האישי של התלמידים נמצא בשפל חסר תקדים עם עלייה במקרי האלימות בתוך מוסדות החינוך. אנחנו לא יכולים להשלים עם מערכת חינוך שנמצאת עמוק בשנות השישים והשבעים של המאה הקודמת, שלא מתאימה לדור העתיד".
קראו גם:
ומה אתה מתכנן לעשות בנידון?
"במהלך ארבע השנים האחרונות כתבתי תוכנית עבודה מקיפה ומשמעותית מתוך הכרות עם המערכת והקשבה לטענות התושבים. אנחנו מבינים שנתניה השקיעה מספיק בחיצוניות שלה והגיע הזמן להשקיע בפנימיות שזה התושבים, התלמידים וכל מה שחסר פה".
אתה לא חושש שתפוטר מתפקידך בעקבות ההכרזה?
"מיד אחרי שהכרזתי על מועמדותי לראשות העיר, ראיתי לנכון להתפטר מתפקידי כממונה על הכספים, וכיו''ר דירקטוריון חל''ת. תמיד פעלתי בדרך אמיתית וכנה למען ייצוג התושב כנבחר ציבור וכך אמשיך לעשות".
ראש העירייה, מרים פיירברג-איכר, מסרה בתגובה: "הזכות להתמודד היא אלמנטרית כמו הזכות להצביע".