הישג משמעותי: בתוך שלוש שנים וחצי יסתיימו עבודות ההנגשה בעיר, יוקם שביל אופניים נגיש ויוקצה מבנה לבעלי מוגבלויות. כך התחייבה לאחרונה העירייה במסגרת הסכם פשרה שאושר בעקבות בקשה לתביעה ייצוגית שהוגשה נגדה.
1 צפייה בגלריה
יהודה דורון וששון עוזר. המצב בעיר משתפר
יהודה דורון וששון עוזר. המצב בעיר משתפר
יהודה דורון וששון עוזר. המצב בעיר משתפר
(יאיר שגיא)
ההישג נרשם בעקבות בקשה שהגישו חמישה בעלי מוגבלויות מנתניה בשנת 2015, לבית המשפט לעניינים מנהליים בלוד לאישור תביעה ייצוגית נגד העירייה בנוגע לכשל בהנגשת מערך התחבורה הציבורית בעיר.
אחד ממגישי הבקשה הוא יהודה דורון, יו"ר ארגון נכי הפוליו בישראל וחבר הארגון לרווחת הנכים בישראל. לדבריו, ההסכם וההבנות שהגיעו עם עיריית נתניה במסגרת התביעה הייצוגית הן לטובת בעלי המוגבלויות בנתניה ובכלל המדינה.
"הבקשה שלנו היא הנגשת העיר בכל התחומים. אנחנו לא רוצים להיות תלויים באף אחד ורוצים שהארץ תהיה מותאמת ונגישה", הוא אומר.
קראו עוד>>>
בנוסף לדורון, הבקשה הוגשה בשמם של יוחאי דוק, חיה קינן, עוזר ששון ומאיר זוארץ באמצעות עורכי הדין טל ונירה לביא. לטענת התובעים, עיריית נתניה הפרה את חוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות ואת תקנות ההנגשה של התחבורה הציבורית, כיוון שהשאירה יותר מ-70 אחוז מתחנות האוטובוסים בעיר ללא הנגשה ראויה.
עוד נטען, כי כתוצאה מהתנהלות העירייה נפגעה היכולת של בעלי מוגבלויות להתנייד בה והם נאלצו להשתמש בתחבורה פרטית או במוניות ולעתים לוותר על סידורים הכרחיים. "נגרמו לנו עוגמת נפש, פגיעה באיכות החיים ותחושות שליליות", טענו התובעים.
דורון מספר כי בעקבות התביעה, העירייה התחילה בהליך ההנגשות, "אבל נתניה לא מונגשת מספיק.
"אני עדיין מסתובב בעיר ונתקל במקומות לא נגישים", הוא אומר. לדבריו, הנכים ובעלי המוגבלויות בעיר עדיין לא יכולים להתנייד במוסדות ציבוריים כמו העירייה ובתי ספר בגלל מחסור בהנגשה. "עדיין יש מבני ציבור ללא מעליות, בתי ספר לא נגישים להורים ועוד".
לאחרונה הגיעו שני הצדדים לפשרה אותה אישרה השופטת מיכל נד"ב מבית המשפט לעניינים מנהליים בלוד שמעניקה הטבות משמעותיות לבעלי המוגבלויות ולקשישים בנתניה.
בין היתר התחייבה העירייה לסיים את עבודות ההנגשה ברחבי העיר תוך שלוש שנים וחצי. בפסק הדין קבעה השופטת כי למגישי הבקשה ישולם גמול בסך 200 אלף שקל ולעורכי הדין שייצגו אותם שכר טרחה בסך 936 אלף שקל.
הסדר הפשרה קובע כי העירייה תשלים את הנגשת כל תחנות האוטובוס שבשטחה ואת הנמכת המדרכות בסביבתם. העירייה מתחייבת להקצות חלקת קרקע משטחה המאושרת לבניית מבנה ציבור לטובת בעלי המוגבלויות.
העירייה תעמיד על חשבונה, לרשות בעלי המוגבלויות אולם בהיכל תרבות, את אחד מחופי הרחצה הנגישים בעיר ואת האצטדיון העירוני לצורך פעילויות לרווחתם.
כמו כן העירייה תפעיל על חשבונה וללא עלות לחברי הקבוצה חוג שבועי לריקוד לאנשים עם מוגבלות ותקים על חשבונה שביל אופניים נגיש לאנשים עם מוגבלות, השביל יוקם בפארק איינשטיין ואורכו יהיה כקילומטר. השביל יהיה נגיש ומוסדר בהתאם לכל דין.
השופטת מיכל נד"ב אמרה כי היא סבורה כי בהסדר הפשרה יש כדי לענות על מטרות החוק והוא ראוי, סביר והוגן. "הסדר הפשרה מביא לאכיפת הדין, ומגשים את תכליות חוק תובענות ייצוגיות.
"הסדר הפשרה הביא לאכיפת הדין בכך שהוא מבטיח הסדרה עתידית של התקלה נושא התובענה, בכך שהוא כולל התחייבות לביצוע הנגשה מלאה של מערך התחבורה הציבורית בעיר נתניה בהתאם לתוכנית סדורה, בתוך פרק זמן נתון (אף כי באיחור) ובהתאם לכל דין".
דורון, שבירך על ההסדר אמר כי במסגרת הגישור עיריית נתניה הפגינה רצון טוב כדי להנגיש את העיר לנכים ולדאוג לפעילויות חברתית לנכים, "אני מאמין שמצב בעלי המוגבלויות יהיה יותר טוב", אמר.
לעדכונים: חדשות נתניה