מזג אוויר קר במיוחד, שמקורו ברוסיה, עושה את דרכו למזרח הים התיכון ויגרום החל משעות אחה"צ להתפתחות של מזג אוויר גשום, סוער וקר במיוחד באזורנו. תחול התקררות ניכרת המלווה בגשמים עזים ברחבי הארץ, בסופות ובשלג הצפוי לרדת במספר מוקדים, בעיקר בצפון הארץ, בירושלים ובפסגות הרי המרכז. יתכן שלג גם בפסגות הרי הנגב. צוותי החירום נערכים ומפרסמים והנחיות מיוחדות לציבור.
5 צפייה בגלריה
פעילות משטרתית במזג אוויר סוער
פעילות משטרתית במזג אוויר סוער
פעילות משטרתית במזג אוויר סוער
(צילום: דוברות המשטרה)
במד"א ערוכים ומוכנים בכוחות מתוגברים למזג האוויר החורפי, עם רכבי 4X4 וטרקטורונים ייחודיים ברחבי הארץ, האמבולנסים של מד"א בצפון, בהרי המרכז ובירושלים ערוכים עם שרשראות על מנת לנוע בשלג ורכבים ייעודיים פרוסים במקומות המועדים לשיטפונות.
לקראת מזג האוויר הסוער, הכשיר מד"א עשרות חובשים ופראמדיקים לנסיעה על הטרקטורונים המיוחדים, אשר בשגרה פזורים בערי חוף ובסמוך ליערות וכעת, כחלק מהערכות הארגון לשלגים ולמזג האוויר הסוער, הטרקטורונים המיוחדים הוצבו במקומות שבהם צפוי מזג אוויר קיצוני וייתכנו סופות שלגים.
במהלך החודש האחרון טיפלו צוותי מד"א במספר נפגעים בעקבות מזג האוויר החורפי, בהם שלושה שפונו לבית החולים במצב בינוני כשהם סובלים מהיפותרמיה, בהם גבר בן 53 שחולץ מעומק הים אל המרינה בהרצליה ושני תינוקות כבני שבוע שפונו ממרפאה בחורה לבית החולים סורוקה.
5 צפייה בגלריה
פעילות מד"א במזג אוויר סוער
פעילות מד"א במזג אוויר סוער
פעילות מד"א במזג אוויר סוער
(צילום: דוברות מד"א)

מדריך מד"א המלא לחורף

צרו קשר עם בני המשפחה והשכנים המבוגרים: יש לתת תשומת לב לקרובי משפחה ושכנים קשישים המתגוררים לבד, לוודא כי הם מוגנים מפני הקור ומזג האוויר הסוער. במידת האפשר יש לסייע להם במטלות השוטפות (דוגמת קניות מזון, הבאת תרופות מבית המרקחת וכו') שכוללות יציאה מן הבית המחומם למזג האוויר הקר שבחוץ.
היזהרו שלא להחליק: במקומות בהם מצטבר קרח או שלג על המדרכות והכבישים, מתבקש הציבור להימנע מלנוע בהם שלא לצורך, בשל ריבוי מקרים של החלקה ושבירת גפיים בעבר.
רוחות חזקות: בעת השתוללות רוחות חזקות, עלולים חפצים להינתק ממקומם. על כן, יש להקפיד לחזק ריהוט גן, מתקני ייבוש כביסה וחפצים נוספים, על מנת שלא יפגעו בבני אדם. חשוב להיזהר במהלך פתיחת וסגירת חלונות, שיכולים להיטרק בעוצמה רבה עקב הרוחות.
הימנעו מרחצה בים: המערכת החורפית צפויה להיות מלווה ברוחות חזקות וגלים גבוהים מסוכנת וקיימת סכנת גדולה טביעה. יש להימנע מרחצה בים. כמו כן, טמפרטורת המים בעונה זו נמוכה מאוד וקיים חשש מהיפותרמיה מסכנת חיים.
שמירת חום גוף: יש להלביש אנשים מקבוצות אוכלוסייה הנמצאות בסיכון (קשישים, תינוקות וחולים) בשכבות של בגדים קלים, שיאפשר תנועה. יש לכסות אותם בשמיכה קלה ולדאוג לחימום החדר לטמפרטורה של כ- 24 מעלות. שימו לב! אין לכסות תינוקות בשכבות רבות או בשמיכה כבדה, שכן הדבר עלול לגרום לחנק. במקרה של ירידה בתפקוד, בלבול, מיעוט אכילה ושתיה, שינוי התנהגות וישנוניות, יש לחמם את החולה ולהזעיק מיד את צוותי מד"א בטלפון 101.
פגיעות קור: הסימנים העיקריים להיפותרמיה הם ירידה במצב ההכרה, התנהגות לא ברורה וירידה בשיקול הדעת, רעד שרירים, דופק איטי או לא סדיר, ירידה בשליטה מוטורית, ירידה בקצב הנשימה, עור חיוור וכחלחל. אם החולה רטוב, יש להחליף את בגדיו ליבשים, ולחמם אותו. במקרה של כוויות קור, צפוי החולה להרגיש תחושת קור בגפיים, כאבים והרגשת נימול. במקרה כזה יש לשפוך מים פושרים (לא חמים) על האיבר הקר, לקבע אותו ולהזעיק מיד את צוותי מד"א בטלפון 101. אין לעסות את האיבר.
דאגו לסוללת גיבוי למכשירי הנשמה: עבור חולים המונשמים בביתם.
5 צפייה בגלריה
פעילות משטרתית במזג אוויר סוער
פעילות משטרתית במזג אוויר סוער
פעילות משטרתית במזג אוויר סוער
(צילום: דוברות המשטרה)
גם במשטרת ישראל נערכים לקראת מזג האוויר הסוער, בדגש על הצפות וחסימות כבישים. משטרת ישראל נערכת למתן שירות מיטבי לציבור משתמשי הדרך, בכבישי הארץ ובצירים הראשיים בפרט. כמו כן, יחידות החילוץ והמערך האווירי של המשטרה יופעלו בתוך זמן קצר במוקדים השונים ככל שיידרש, זאת במטרה להציל חיים ולאתר נעדרים.
המשטרה תפרסם כל העת מידע אודות חסימות כבישים ושיבושי תנועה בעקבות מזג האוויר. מומלץ לציבור להיות קשובים לאמצעי התקשורת. כמו כן ניתן לקבל מידע אודות שינויים בהסדרי התנועה גם באמצעות מוקד המידע הארצי של משטרת ישראל שמספרו 110. בכל אירוע חריג המצריך התערבות משטרתית מיידית - יש לפנות ללא שיהוי למוקד החירום של המשטרה שמספרו 100.
הערכות המשטרה כוללת גם תאומים והכנת כוחות שיגיעו לצמתי דרכים בהם יידרש טיפול וסיוע מידי כתוצאה מפגעי מזג האוויר.
להלן הנחיות לציבור וכללי בטיחות והתנהלות נכונה במזג האוויר הסוער:
מומלץ לוותר על נסיעות שאינן הכרחיות או טיולים בנחלים ואזורים שעלולים להיות מוצפים נוכח מזג האוויר הסוער. הרחצה בים בעת רוחות חזקות וגלים גבוהים מסוכנת וקיימת סכנת טביעה, לכן יש להימנע מרחצה ובילוי בחופי הים. רוחות חזקות עלולות להוביל לקריסת עצים, עמודים וכדומה, וכן להתעופפות של חפצים שונים. יש לדווח על כל מפגע מעין זה לרשויות בהקדם, וכן לקשור/לאבטח במרפסות ובגינות חפצים מסוכנים שעלולים לעוף כתוצאה מהרוחות ולהוביל לפגיעה בעוברי אורח.
מומלץ לפנות לגורמים המוסמכים לפני יציאה לטיול בשטח לשם קבלת מידע חיוני ועדכני.
5 צפייה בגלריה
פעילות משטרתית במזג אוויר סוער
פעילות משטרתית במזג אוויר סוער
פעילות משטרתית במזג אוויר סוער
(צילום: דוברות המשטרה)
לציבור הנהגים ומשתמשי הדרך:
יש להתאים את מהירות הנסיעה לתנאי הדרך ולהאט משמעותית בעת כניסה לעקומות וביצוע פניות חדות. יש להדליק אורות דרך במהלך כל הנסיעה ולנהוג לאט ובזהירות בפרט כשיש קרה על הכביש עקב סכנת החלקה. כשהכביש רטוב, מרחק הבלימה גודל. לכן נדרש לשמור מרחק גדול יותר מהרכב שלפנים. יש לאחוז את ההגה בשתי ידיים מאחר וכניסה עם הרכב לשלולית, ובורות המוסתרים ע"י הצטברות מים על הכביש - עלולה לגרום לסטייה פתאומית של הרכב.
יש להתרכז בנהיגה ולהימנע מהיסח דעת בדגש על שימוש בטלפון הנייד. יש להימנע מכניסה לשלוליות שלא ניתן לאמוד את עומקן ולהיזהר משאר מפגעים על הכביש. יש להימנע מחציית מקורות מים וממקומות עם זרימת מים חזקה.
שימו לב להולכי רגל – בעת מזג אויר גשום, קשה יותר להבחין בהולכי רגל ולבלום בזמן במקרה הצורך. יש להאט הנסיעה באזורי מגורים ולתת זכות קדימה להולכי רגל. הקפידו על תדלוק הרכב והיערכותם מזון ושתיה, תרופות ומטען לטלפון הנייד לצורך שהות ממושכת ברכב.
בטרם הכניסה לרכב חובה לבדוק כי צמיגי הרכב תקינים ובלחץ האוויר הנדרש. יש לבדוק כי המגבים תקינים ואינם פגומים. יש לדאוג לנקות את שמשות הרכב על מנת לספק תנאי ראות טובים לנהג, וכן לנקות את פנסי הרכב הקדמיים והאחוריים- על מנת לראות ולהראות בהתאם.
5 צפייה בגלריה
פעילות מד"א במזג אוויר סוער
פעילות מד"א במזג אוויר סוער
פעילות מד"א במזג אוויר סוער
(צילום: דוברות מד"א)

מה צפוי לנו? התחזית המלאה של "מטאו-טק":

יום שלישי 16.02.21‏
מעונן חלקית, לקראת הצהרים הרוחות יתחזקו ובהדרגה יעשה אביך, אחר הצהריים יחל לרדת גשם מצפון הארץ ועד לצפון הנגב מלווה בסופות רעמים יחידות, קיים חשש לשיטפונות במדבר יהודה. שלג יחל לרדת בחרמון. במהלך הלילה אוויר קר במיוחד יחדור לארץ ,ייעשה גשום וסוער והשלג יתפשט בהדרגה לפסגות הרי הצפון והמרכז.
יום רביעי 17.02.21‏
גשום, קר מאוד וסוער. מצפון הארץ ועד לנגב ירדו גשמים חזקים מלווים בסופות רעמים וברד. שלג ירד בהרי הצפון והמרכז, כולל ירושלים וצפת, וצפוי להיערם על הקרקע, ייתכן אף באופן משמעותי. שלג קל ייתכן גם בפסגות הרי הנגב.
קיים חשש כבד להצפות בערי מישור החוף והשפלה, ולשיטפונות בנחלי המזרח והדרום. ינשבו רוחות עזות, עם משבים עד 100 קמ"ש ואף יותר, חשש לנזקים. גלי הים יתנשאו לגובה של 4-7 מטר.
יום חמישי 18.02.21‏
בשעות הבוקר יהיה גשום, קר במיוחד ומושלג בהרי הצפון והמרכז. עדיין קיים חשש להצפות ולשיטפונות. משעות הצהרים הסערה תיחלש והגשמים יתמעטו.
יום שישי 19.02.21‏
מעונן חלקית עד מעונן וקצת פחות קר, גשמים מקומיים יוסיפו לרדת מצפון הארץ ועד לצפון הנגב ובחרמון ירד שלג. אחה"צ יתמעטו הגשמים ויפסקו בהדרגה.