תושבים רבים בנתניה מדווחים לאחרונה על מיכלי גז קצפת ריקים בגנים ציבוריים וברחובות העיר, עדות לשימוש של בני נוער באותם המיכלים, שהפכו לפופולרים מאוד בכל רחבי הארץ בתקופת הקורונה. זאת בשל הזמינות הגבוהה שלו בקיוסקים וחנויות בישול ואפייה. מיכלי הגז, מכילים גז שנקרא גם "גז צחוק", או בשמו המדעי - חמצן דו חנקני, אשר משפיע על מערכת העצבים.
1 צפייה בגלריה
מיכל גז לקצפות שנמצא בקריית השרון
מיכל גז לקצפות שנמצא בקריית השרון
מיכל גז לקצפות שנמצא בקריית השרון
(צילום: דנה וולפסון, מתנדבת משמר השכונה של קרית השרון)
על פי משרד הבריאות, הגז הוא סם מסיבות פופולרי, בשל תחושת של שלווה, רוגע ואופוריה שנוצרות עם שאיפתו. עם זאת, במינונים גבוהים הגז נקשר להופעתן של הזיות חזקות. במשרד מספרים כי השימוש בו עלה באופן מדאיג בתקופת משבר הקורונה, וכי צורכים אותו בעיקר צעירים ובני נוער במסיבות, במועדונים ובפארקים.
החומר בדרך כלל נמכר במיכלי מתכת קטנים המכילים את הגז בצורתו הדחוסה. לעיתים המשתמשים שואפים את תכולת הגז ישירות ממיכל המתכת, או באמצעות העברתו לבלונים. בחלק מהמקרים, הסם מסופק במכלים גדולים ונשאף באמצעות מסיכה רפואית. השימוש במכלי המתכת הדחוסים משחרר את הגז בעוצמה, ועשוי לגרום לכוויות באף, בפה, ובלוע.
"אנחנו רואים המון שאריות של זה ברחבי השכונה", אומר אלברט אהרון, חבר משמר השכונה של קריית השרון, "גם את המיכלים של גז הקצפות, וגם את הבלונים עצמם בהם משתמשים כדי להעביר את הגז ולשאוף אותו. אנחנו בלי שום קשר לנושא, מנסים לסייר כמה שיותר בגנים בשעות הלילה. יש עדיין המון אנשים שלא יודעים מה זה ולמה המיכלים האלה משמשים. אני חושב שצריך להעלות את המודעות בנושא, שכל ההורים ברחבי העיר ידעו מה זה, ושבני הנוער ידעו ממה להיזהר וממה להתרחק".
"כל הגינות שלנו מלאות בזה", אומר תושב צפון העיר, "חבל על הבריאות של הילדים. הם לא יודעים איזה נזק זה יכול לעשות".
במשרד הבריאות מספרים כי טווח השפעות הלוואי של צריכת מנה של אותו הגז הוא רחב וכולל תופעות כמו אופוריה, איבוד תחושה בגוף, צחוק בלתי נשלט, פגיעה בהכרה, איבוד קואורדינציה, טשטוש ראייה, סחרחורת, איבוד זיכרון וצפצופים באוזניים. שימוש בגז עשוי להוביל גם להתנהגות מסכנת, בהיבטים חברתיים, בריאותיים, ומיניים.
במשרד הבריאות מוסיפים ומדגישים כי כאשר מדובר בשימוש תכוף, החומר רעיל מאוד למערכת העצבים ולמערכת החיסונית. הגז עשוי לדכא את ייצור מח העצם ואת יכולת ההתחדשות של מערכת העצבים, ובשימוש תכוף ולמשך תקופה ארוכה, ייתכן נזק מוחי, הופעת פרכוסים, קושי בעשיית צרכים, התפתחות תלות בחומר, והופעתן של מחלות פסיכוטיות כרוניות.
כל העדכונים - חדשות נתניה