משה בן דוד, בן 26 מנתניה, הוא צעיר עם צרכים מיוחדים. על אף הקשיים שחווה בחייו, הוא לא ויתר והגשים את חלום ילדותו להיות קוסם. הוא מתגורר בשכונת דורה עם אמו ועם אחַיו. הוא עצמו הבכור מבין שמונה אחים. המשפחה שבה גדל סבלה מקשיים כלכליים רבים, וכאשר היה בן 16, אחיו התינוק נפטר ולאחר מכן חלתה אמו, בעקבות הצער הכבד, דבר שהשפיע מאוד על בני משפחתו.

בלי סודות

את חלומו להיות קוסם טיפח מאז שהיה בן שש, לאחר שצפה במופע קוסמות שנערך במתנ"ס בשכונה מגוריו. "באותו הרגע התאהבתי בזה וידעתי שזה מה שאני אעשה כל החיים", הוא מספר. "סיפרתי לסבתא שלי, אמה, שאני רוצה ללמוד להיות קוסם והיא עשתה הכול כדי שאצליח. היא רשמה אותי מיד ללימודי קוסמות במרכז הקוסמים של 'צ'יקו ודיקו' שנמצא בתל אביב.
1 צפייה בגלריה
משה בן דוד. "החלום שלי הוא להופיע בטלוויזיה"
משה בן דוד. "החלום שלי הוא להופיע בטלוויזיה"
משה בן דוד. "החלום שלי הוא להופיע בטלוויזיה"
(צילום: יאיר שגיא)
"למדתי שם מגיל שש, ובזכות הלימודים אני יודע את כל הדברים שאני יודע היום. סבתא שילמה בעבור לימודיי, קנתה לי ציוד, והיא ודוד שלי היו לוקחים אותי לתל אביב כל פעם. חשוב לי להגיד לה שאני מודה לה מאוד על כך. עד היום היא עוזרת לי ואני מחובר אליה ואוהב אותה. בזכותה אני קוסם. אני משתדל גם לעזור לה ולהיות איתה. כשהיא לא מרגישה טוב אני הולך לטפל בה ולהכין לה אוכל".
המפגש שלי עם בן דוד נפתח בסדרת קסמים מרשימה. כשאני שואלת אותו איך הוא עושה את זה, הוא כמובן מסרב לגלות או לרמוז. "אני לא מגלה את הסודות שלי", הוא אומר בחיוך. שם הבמה שלו הוא "קיקו הקוסם", כינוי שהעניקה לו סבתו, והיום הוא מופיע באירועים שכונתיים ומתנדב באופן קבוע בבתי חולים. "עושה לי טוב לשמח ילדים ולגרום להם ליהנות מהקסמים שלי", הוא מספר בהתרגשות.
לפני כשלוש שנים נבחן בן דוד על ידי אגודת הקוסמים בישראל, ועבר את הבחינה בהצלחה. כיום הוא מוכר כקוסם מקצועי באגודה.
"הופעתי בפני נוער בסיכון וזה שימח מאוד אותי ואותם. אחרי המופע נשארתי ללמד את הנערים קסמים והם ממש התלהבו. יש כאלה שאפילו רצו להצטלם איתי"
מה להרגשתך הקוסמות נתנה לך בחיים?
"זה מחזק אותי מאוד, תורם לי לביטחון, עוזר לי להתרכז ומפתח את החשיבה ואת הידע שלי. גם כשאני נמצא במצבים קשים, העיסוק בקסמים מרגיע אותי ועוזר לי להתמודד".
תמיד האמנת שתגשים את החלום שלך, או היו לך ספקות?
"כל הזמן ידעתי שאני אצליח. אני בן-אדם עם אופי חזק. תמיד הייתי כזה והאמנתי שאני מסוגל. חשוב מאוד להאמין בעצמך ולהיות עקשן. יש לי שני משפטים שאני הולך איתם: אחד הוא 'הכול בראש' והשני הוא 'אם תרצו אין זו אגדה'. אם מחליטים משהו ואם רוצים את זה מספיק, אז זה קורה. כשאני מגיע להחלטה, אני הולך איתה עד הסוף".
איך אתה מפתח את עצמך כקוסם, ומשכלל את היכולות שלך?
"קודם כול, אני לא מפסיק ללמוד. לאורך הדרך הכרתי חברים קוסמים שאני לומד מהם, כמו חזי דין. יש גם כנס קוסמים של האגודה שאני הולך אליו פעם בחודש. חוץ מזה, אני גם ממציא קסמים חדשים בעצמי ומתאמן שוב ושוב".
איך ממציאים קסם?
"אני כמו סופר שצץ לו פתאום רעיון, ואז הוא מפתח אותו וכותב סיפור. ככה זה גם בתחום הקסמים. אני מתחיל מהסוף וחושב על מה שאני רוצה שיקרה, מה התוצאה שאני רוצה להגיע אליה. אחר כך אני מתחיל לחשוב איך אני עושה את זה, ואז אני מנסה ומנסה עד שזה מצליח".
ספר לי על הופעה שאתה זוכר באופן מיוחד.
"אני לא יכול לבחור הופעה אחת כזאת. אני נהנה להופיע באירועים של מתנ"ס דורה, כי אני מרגיש טוב כשאני נפגש עם ילדים שגרים בשכונה שלי. הופעתי גם בפני נוער בסיכון, וזה שימח מאוד אותי ואותם. אחרי המופע נשארתי ללמד את הנערים קסמים והם ממש התלהבו. יש כאלה שאפילו ביקשו ממני לחתום להם ורצו להצטלם איתי".
חוץ מסבתא שלך, מי עוד תומך בך?
"אימא שלי והמשפחה. יש לי גם בת-זוג שקוראים לה ריקי. היא גרה בנתניה בשכונת קריית נורדאו, ואנחנו יחד הרבה שנים. היא תומכת בי מאוד ובמה שאני עושה, ואוהבת לראות את הקסמים שלי. וחוץ מזה יש גם אריה, שמלווה אותי מאז שאני ילד".
"כל הזמן ידעתי שאני אצליח. אני בן-אדם עם אופי חזק. תמיד הייתי כזה והאמנתי שאני מסוגל. חשוב מאוד להאמין בעצמך ולהיות עקשן"

שאיפות גדולות

אריה נעים, שהצטרף לריאיון, הוא איש חינוך מסור שעובד במתנ"ס דורה שנים רבות. הוא לקח בחסותו את בן דוד, והוא מסייע לו בכל מה שצריך. נעים דוחף את בן דוד להופיע כמה שיותר, ועוזר לו לייצר הזדמנויות שבהן הוא יוכל להפגין את יכולותיו כקוסם. "אני גאה בו מאוד. הוא מרגש אותי", אומר נעים. "קיקו הוא מודל להשראה בשבילי, ואני כל הזמן לומד ממנו נחישות, חוזק, התמדה, כוח רצון והגשמה. אני גם מעריך מאוד את הסקרנות שיש בו. זה בן-אדם שמאז שהיה ילד הוא ידע בדיוק מה הוא רוצה, ופעל להשיג את זה. חשוב לציין שהוא קוסם מעולה, והייתי רוצה שאנשים ייחשפו וייפתחו אליו ויזמינו אותו לאירועים, כי הוא באמת ברמה גבוהה מאוד. אני רוצה שיתייחסו אליו על סמך היכולות והכישורים שלו, ולא על סמך המעטפת, שהיא דבר טפל ושולי".
גם בן דוד מדבר על רצונו שעוד ועוד אנשים יכירו אותו, ויזמינו את מופע הקסמים שלו. "אני כבר מוכן ומסוגל לצאת לקהל הרחב", הוא אומר. "אבל אין לי יחסי ציבור, וזה עוצר אותי. אני קוסם מקצועי, ויש לי שאיפות גדולות לגדול ולהתפתח. החלום שלי הוא להופיע בטלוויזיה, כדי שאוכל להציג את הכישורים שלי בפני הרבה אנשים".
איך אפשר לפנות אליך ולהזמין אותך?
"אפשר לכתוב לי בפייסבוק או לפנות דרך מתנ"ס דורה".
"קיקו אוהב את התקשורת עם האנשים", מוסיף נעים. "לכל מקום שאליו הוא הולך הוא מגיע עם חפיסת קלפים, כדי שהוא יוכל ליצור קשר דרך הקסמים, ואנשים באמת מתאהבים בו".
בן דוד: "הקלפים איתי כל הזמן. קוסם חייב תמיד להיות מוכן".