"הקו האדום" במסגרת הפרויקט "מהיר לעיר", פרויקט נתיבי התחבורה הציבורית בנתניה עליו אמונים עיריית נתניה וחברת "נתיבי איילון" אושר. לרוב התושבים אולי אישור הקו נראה כפרט בירוקרטי זעיר, אך בפועל מדובר בידיעה מרעישה - יריית הפתיחה של פרויקט התחבורה הציבורית הגדול ביותר בהיסטוריה של העיר, שמתוכנן להסתיים תוך חמש שנים.
2 צפייה בגלריה
הפרויקט. עלות של שני מיליארד שקלים
הפרויקט. עלות של שני מיליארד שקלים
הפרויקט. עלות של שני מיליארד שקלים
(הדמיה: דגן)
קראו עוד >>>

עורקים ראשיים

הקו האדום, אחד מתוך תשעה קווים עורקיים של תחבורה ציבורית, צפוי להתחיל מהקצה הצפוני של נתניה, בשכונת חבצלת השרון, ולעבור דרך רחובות המלכים, ויצמן, בנימין, יצחק בן צבי, פנחס לבון, זלמן שז"ר ולסיים את מסלולו בחוף הירוק.
אחרי שאושר הקו האדום, צפויים בוועדה המטרופוליטנית המורכבת מנציגי העירייה, "נתיבי איילון" ומשרד התחבורה, לאשר גם את הקו הוורוד, קו המתוכנן להתחיל גם הוא מחבצלת השרון, ולהמשיך לרחובות המלכים, הרצוג, סוקולוב, עמק חפר, ריינס, רזיאל, פתח תקווה, רפאל איתן, דן שומרון, טום לנטוס, הגביש, גיבורי ישראל ולסיים בחניון יד חרוצים, בסמוך לתחנת הרכבת ספיר.
"לא הייתה אף פעם תכנית כזאת בנתניה, בהיקף תחבורתי כזה", אומר אלי דלל, סגן ומ"מ ראש העירייה ומחזיק תיק התחבורה, "התכנית הזאת היא מאוד מקיפה. צריך להבין, אנחנו היום רוצים לקדם את הנושא של התחדשות עירונית, יותר תכניות בניה.
2 צפייה בגלריה
אלי דלל
אלי דלל
אלי דלל
(צילום: יח"צ)
"נכון להיום יש לנו תכניות שמדברות על עשרים ושלושים אלף יחידות דיור בנתניה - ואי אפשר לקדם תכנית בניה ללא נושא של תחבורה. עד היום, בנתניה פועלים אוטובוסים בהיקף של 11 אלף קילומטרים ביום, כשאוטובוסים נוסעים ממקום למקום, חלקם לא בצורה יעילה. ואתה צריך לפעמים שניים או שלושה אוטובוסים כדי להגיע ממקום למקום בפרק זמן של שעה. זה לא יעיל.
"במסגרת התכנית החדשה, אנחנו מדברים על 24-25 אלף קילומטרים שאוטובוסים ייסעו ביום. גם התדירות תשתנה. אם היום אתה מחכה לאוטובוס עשרים דקות או חצי שעה, בתום התכנית של 'מהיר לעיר' אתה תחכה שלוש, חמש או מקסימום עשר דקות".
"אחרי תכנון תשעת הקווים העורקיים הראשיים, אנחנו עובדים על תכנון נוסף של קווים", אומר גיא בן חמו, מאגף התחבורה הציבורית בחברת "נתיבי איילון". "המטרה היא לרשת את העיר גם ממזרח למערב. לקשר בין כל מוקדי המשיכה שיש בעיר, בין השכונות, הקיימות והחדשות, תחנות הרכבת, אזורי התעסוקה במזרח העיר.
"לחבר בין כל הצדדים השונים של העיר, שכרגע הם קצת מנותקים. אנחנו נמצאים כרגע בתכנון מוקדם ראשוני. רק אישרנו בחודש ינואר האחרון בוועדה מטרופולינית את הקו האדום, וכך אושר להתקדם לשלב הבא של התכנון. חשוב להדגיש - הכל ייעשה בתכנון מלא עם העירייה תוך ידוע של תושבי העיר".

תחנות חכמות

במסגרת הפרויקט, שעלותו כשני מיליארד שקלים, נתיבי התחבורה הציבורית שיקומו בצד השמאלי של הכביש, צפויים להיסלל ב-90 קילומטרים של כבישים ברחבי העיר, משכונת חבצלת השרון הצפונית ועד לחוף הירוק הדרומי, ומרחובות גד מכנס ושדרות בן גוריון המערביים, עד לשכונות קריית רבין ונאות גנים (ותיקים) הנמצאות במזרח העיר.
גיא בן חמו, נתיבי איילון: "המטרה היא שאנשים יבחרו בתחבורה ציבורית, והדרך היא להביא מערכת שלמה כדי לגרום לזה לעבוד. אוטובוס שיעבור בתדירות גבוהה, קווים שלא יעמדו בפקקים, תחנות נוחות"
תחנות האוטובוס צפויות להשתדרג ולהפוך ל-"תחנות חכמות" לצד התקנת הצללה, ומדרכות צפויות להתרחב בחלק ממקטעי הפרויקט.
לצד נתיבי התחבורה הציבורית, ייסללו בין 50 ל-60 ק"מ של נתיבי אופניים, שישמשו אופניים לא ממונעים ואופניים וקורקינטים ממונעים. זאת בתוספת ל-20 קילומטרים של נתיבי אופניים שקיימים היום.
כמו כן, בעקבות חניות שצפויות להיעלם במסגרת הפרויקט, צפוי לקום חניון תת קרקעי מאסיבי במרכז העיר.
במקביל, בהתאם לעלייה מסיבית בתדירות האוטובוסים, חניון יד חרוצים בסמוך לתחנת הרכבת ספיר, יתרחב כדי להכיל 70 אוטובוסים נוספים.
לפחות מחצית מהאוטובוסים שימלאו את נתיבי התחבורה הציבוריים - צפויים להיות חשמליים, ובשלב מאוחר יותר, ישנה שאיפה להפוך את כל האוטובוסים בעיר לחשמליים. במסגרת התכנית, גם שעות ההפעלה של האוטובוסים צפויות להתרחב, כאשר חלק מהקווים צפויים לפעול עד חצות.
לדברי בן חמו מ-"נתיבי איילון", אחד העקרונות שמנחים את החברה בפרויקט ובכלל, הוא יצירת משיכה לתחבורה ציבורית, שכיום נתפסת כאלטרנטיבה פחותה מרכב פרטי.
"חשוב להבין, אם לא יהיה שינוי תפיסה של מעבר מתחבורה פרטית לציבורית, נמתין בפקקים שעה נוספת בהשוואה להיום", הוא אומר, "המטרה היא שאנשים יבחרו בתחבורה ציבורית, והדרך היא להביא מערכת שלמה כדי לגרום לזה לעבוד. אוטובוס שיעבור בתדירות גבוהה, קווים שלא יעמדו בפקקים, תחנות נוחות".
איך במסגרת העבודות בפרויקט תימנעו מלהפריע לבעלי עסקים ותושבים?
"צריך להבין שפרויקט בסדר גודל כזה, חייב להתבצע בשלביות מסוימת. אתה לא יכול לסגור ציר שלם בכל פעם. לכן זה יתבצע בשלביות מצפון לדרום, כי מאוד חשוב לנו לצמצם את ההפרעה לתושבים. יהיה פה יידוע מאוד נרחב של התושבים, מערכת שתעסוק רק בזה, על מנת למזער את ההפרעה לתושבים שיגורו ויעבדו בצמוד לעבודות".
לעדכונים: חדשות נתניה