יש מחיר לחופש: העבריין בני שלמה, תושב מושב חלץ המוגדר על ידי המשטרה כאחד מראשי ארגוני הפשע החזקים של אזור הדרום, השתחרר ממאסר ביום רביעי שעבר - רק כדי לגלות שהוא מצוי תחת מתקפה של כוחות החוק.
10 צפייה בגלריה
שלום דומרני ובני שלמה
שלום דומרני ובני שלמה
שלום דומרני ובני שלמה
(צילומים: חיים הורנשטיין, מוטי קמחי)
ביום שלישי שעבר הגישה הפרקליטות כתב אישום חמור נגד שלמה, רעייתו ואחד מבכירי ארגונו בגין העלמת מיליוני שקלים. באותו היום פשטה המשטרה על 18 מאנשי הכנופייה שלו, עצרה אותם בחשד להלבנת הון, ובמסגרת מבצע משולב החרימה רכבי יוקרה וסכומים גדולים של כסף מזומן.
ביום רביעי שעבר, מיד עם צאתו מהכלא, מיהר שלמה לנסוע לעבר הווילה המבוצרת שבנה בנחלה רחבת ידיים במושב חלץ - מושב דרומי המצוי על אם הדרך בין קרית גת לשדרות.
קראו גם:
שלמה אמנם סיים לרצות 21 חודשי מאסר בגין עבירות של איומים וניסיונות סחיטה של איש עסקים מקומי, אולם לא חלפו יומיים ובפרקליטות הודיעו על כתב אישום חדש שהוגש נגדו - בתיק כלכלי: מראיות שאספו חוקרי המשטרה עולה כי שלמה צבר הכנסות ממקור לא ידוע בהיקף של יותר משישה מיליון שקלים והלבין הון בסכום של קרוב לשמונה מיליון שקלים.
10 צפייה בגלריה
זירת הרצח של ארנון בושרי. הרוצחים התחזו לשוטרים
זירת הרצח של ארנון בושרי. הרוצחים התחזו לשוטרים
זירת הרצח של ארנון בושרי. הרוצחים התחזו לשוטרים
(צילום: הרצל יוסף)
מתוך אותו הסכום נאשם שלמה כי הלבין כשלושה מיליון שקלים ביחד עם אשתו, חן שלמה, באמצעות הצהרה על משכורות פיקטיביות בחברת קש שהקימו ביחד עם יוסף אשקר, בשם "א.א השוק של יפו".
סכום נוסף, של כארבעה מיליון שקלים, הולבנו על פי האישום יחד עם גילי שלתיאל, בכיר בארגונו של שלמה אשר עסק ברכישת חלקות אדמה במושב חלץ עבור בני שלמה ורשם אותן על שמו. בכך סייע לראש הארגון להרחיב את תחום שיפוטו במושב הדרומי - מבלי שיידרש לדווח על הכספים וההכנסות ששימשו אותו לכך.
כעת, מהמאחז המבוצר שלו, יידרש שלמה לתת את הדין על האמצעים ששימשו אותו לבנייתו. במקביל, יאלץ להתמודד עם מכה כלכלית קשה שחטפו בכירי הארגון שלו, עם המעצר המתוקשר במסגרת מבצע "מגדל קלפים". ובינתיים - יש לו לא מעט עבודה.
10 צפייה בגלריה
השלל שנאסף מאנשיו של בני שלמה. 100 אלף שקל במזומן
השלל שנאסף מאנשיו של בני שלמה. 100 אלף שקל במזומן
השלל שנאסף מאנשיו של בני שלמה. 100 אלף שקל במזומן
(צילום באדיבות המשטרה)

הכרישים, הדגים והרוצחים השכירים

שלמה, שאמור היה להשתחרר בנובמבר, יצא לחופשי במסגרת הליך מנהלי לאחר שריצה 21 חודשי מאסר בפועל על עבירות סחיטה באיומים. בעוד כשבועיים צפוי להירשם שחרור נוסף כאשר יריבו המר של שלמה, שלום דומרני ממושב עוצם, אמור לסיים עונש של שש שנות מאסר - זכר לפרשת "הבלוק", שבמסגרתה הוא וחייליו הופללו על ידי עד מדינה.
כפי שכתבנו לא פעם במהלך החודשים האחרונים, במרחב לכיש של המשטרה חוששים מהתנגשות חזיתית בין שני הנצים ונערכים להסלמה בגזרה - הסלמה שניצנים לה ניתן היה לראות היטב במהלך החודשים האחרונים.
בין היתר בא הדבר לביטוי בשורה של עימותים אלימים, נסיונות חיסול ומעשי רצח משני הצדדים. במקביל, צמחו בתקופת המאסר של השניים שלל כנופיות מקומיות שפועלות באזור, חלקן בעלות זיקה ישירה או עקיפה לארגוני הפשע הגדולים. כנופיות אלה ניסו לנצל את התקופה האחרונה לפני שחרורם של הדונים מהדרום לטובת ביצור מעמדם בשטח, מה שבא לביטוי בלא מעט התנגשויות אלימות. וכל זה, כאמור, היה רק ה"בקרוב".
10 צפייה בגלריה
בני שלמה. חזר לווילה המבוצרת במושב חלץ, שנבנתה על פי האישום מכסף שעבר הלבנה
בני שלמה. חזר לווילה המבוצרת במושב חלץ, שנבנתה על פי האישום מכסף שעבר הלבנה
בני שלמה. חזר לווילה המבוצרת במושב חלץ, שנבנתה על פי האישום מכסף שעבר הלבנה
(צילום: מוטי קמחי)
"אני מאמין שהחודשים הקרובים יהיו קריטיים", אמר לנו השבוע אחד מאנשי ארגונו של דומרני, "שניהם כבר יהיו בחוץ, כל אחד בשטח שלו - שלמה במושב חלץ ודומרני במושב עוצם. פיזית מדובר במרחק של כמה קילומטרים. זה מתכון לפיצוץ".
בזמנו ניצל שלמה את שנות היעדרותו של דומרני מהשטח כדי לבנות לעצמו מעמד בכיר באזור, אולם כעת הוא חוזר לגזרת הפעילות שלו לאחר קרוב לשנתיים שבהן ספג פגיעות קשות, שרק החמירו השבוע עם גל המעצרים הכלכליים. פגיעה חמורה אחרת נרשמה בערב יום העצמאות האחרון, לאחר שרוצחים שהתחזו לשוטרים חיסלו את ארנון בושרי, שנחשב לאחד הגורמים המשמעותיים ביותר בארגונו של שלמה, ועל פי החשד היה מעורב בכמה תיקים אסטרטגיים של הארגון. הרצח שלו בוצע ככל הנראה כנקמה על תקרית הירי באשקלון במסגרתה נרצח שניר בוחבוט (שמוגדר כקורבן לא מתוכנן במלחמה בין שני הדונים) ונפצע אופיר ברנס, מחייליו הבכירים של דומרני, שככל הנראה היה היעד לחיסול.
10 צפייה בגלריה
שלום דומרני. הרבה השתנה במשך שש השנים שלו בכלא
שלום דומרני. הרבה השתנה במשך שש השנים שלו בכלא
שלום דומרני. הרבה השתנה במשך שש השנים שלו בכלא
(צילום: חיים הורנשטיין)

לא שוכח ולא סולח

במשטרה התגאו לאחרונה בלא מעט מבצעים מוצלחים. היו אמצעי חבלה ונשק שהוחרמו במסגרת פעילות יזומה למיגור כנופיות הפשע, היו שני מקרי חיסול שנמנעו על חם והיתה השבוע המכה הכלכלית שהנחיתו על שלמה - אולם אף אחד לא משלה את עצמו: חרף המהלכים הרבים שנעשו, הקרקע שמתחת לפני השטח הולכת ומתחממת ונקודת הרתיחה מסומנת לעוד שבועיים, עם שחררורו של דומרני.
בנוסף ליריבות הארגונית בין שתי הכנופיות הגדולות של הדרום ובמקביל לאינטרסים הכלכליים שעומדים בבסיס המאבק רב השנים בין שני ארגוני הפשיעה, בין שלמה לדומרני זורם הרבה דם רע. "יש כאן יריבות אישית וקשה לחשוב על משהו שירגיע אותה", אמר גורם משטרתי ששוחנו עמו השבוע.
שלמה צמח בארגונו של דומרני עוד כשמדובר היה בארגון פשיעה מקומי אולם עם השנים פרס כנפיים ויצא לדרך עצמאית ביחד עם אחיו, שלמה. השניים לקחו עמם חיילים מאנשיו של דומרני, מה שהוביל להתנגשויות אלימות רבות ולשלל הנחת מטענים שהונחו מתחת למכוניות ברחובות אשקלון, אשדוד וקרית גת.
הקרע הגיע לנקודת קיצון עם חיסולו של שלום שלמה, אחיו של בני, שמצא את מותו מידי חוליית חיסול שהופעלה על פי החשד על ידי ארגון הפשיעה של דומרני ו"הקואליציה" שהייתה איתו בברית - משפחת הפשע של האחים לביא מרחובות. בהקשר זה יצוין שבשנים שחלפו מאז יחסי הגומלין של דומרני עם האחים לביא מרחובות הצטננו במידה ניכרת, אולם במהלך החודשים האחרונים הוא רשם לעצמו ברית מפתיעה עם העבריין הצפוני מיכאל מור.
"שלמה לא הבליג ולא סלח על חיסולו של אחיו", אומר גורם הקשור לנושא, "הוא בטוח שדומרני והאנשים שלו עשו את זה ולכן הוא כנראה ימשיך לרדוף אותם עד יומו האחרון. גם במשטרה יודעים את זה ולכן ההערכה היא שרק אחרי שדומרני ישתחרר תתחיל המלחמה האמיתית".

גזרה גדולה, מעט שוטרים

כניסתם של שני הדונים מהדרום לכלא אפשרה בשנתיים האחרונות לגורמים עבריינים קטנים יותר להגדיל את נפח הפעילות שלהם באזור. בחלק מהמקרים מדובר בכנופיות "עצמאיות", אך לרוב אותם גורמים עברייניים מזוהים בצורה כזו או אחרת עם דומרני או שלמה. "בעולם התחתון אין ואקום", אמרו לנו השבוע, "ברגע שהכרישים נעלמו מהזירה הדגים התחילו לעשות גלים".
בין היתר מציינים גורמים המצויים בנושא את הצמיחה של "המאפיה הרוסית" באשדוד, בהנהגת העבריין מישה טנסקי, שעבר לעיר לאחרונה מבאר שבע. באחד המבצעים המשמעותיים של השבועות האחרונים חשפה המשטרה חוליה של אותה כנופיה שכללה גם מתנקשים שעל פי החשד הגיעו מאוקראינה לטובת משימת חיסול בעיר ולצד נשקים חמים איתרו גם נשק קר דוגמת פיגיון, סכין ואלת בייסבול.
10 צפייה בגלריה
מישה טנסקי. זיהה באשדוד פוטנציאל לרווחים
מישה טנסקי. זיהה באשדוד פוטנציאל לרווחים
מישה טנסקי. זיהה באשדוד פוטנציאל לרווחים
(צילום: ישראל יוסף)
במשטרה ציינו כי ניכרת מגמה לשינוי בהתנהלות של ארגוני הפשיעה - פחות מטענים, דוגמת אלה שהתפוצצו באזור חדשות לבקרים במהלך השנים האחרונות, ויותר חוליות חיסול שיוצאות לבצע משימה באמצעות אקדח, סכין, אלה וכל חפץ שיכול לגרום למוות (כמו באירוע האחרון שבו נרשמו שתי פציעות קשות בתקרית באשדוד).
וכך אנו רואים כיצד הצטרפו בשנים האחרונות עוד ועוד גורמים עבריניים הפועלים באשדוד: חייליו של שלמה, הכנופייה הגרוזינית שמשתפת איתו פעולה, גורמים המקורבים למשפחת הפשע לביא, שלוחות של משפחת ג'רושי, דומרני ואנשיו וגם שותפיו מהכנופייה של מיכאל מור וכאמור, המאפיה הרוסית של מישה טנסקי. וזו כמובן לא רשימה מלאה.
את הבעייתיות בריבוי גורמי הפשיעה ניתן לראות בשלל מקרי הירי, האלימות והסכסוכים בין העבריינים השונים - אבל יש לזה השפעה גם על הציבור הרחב. כך למשל, גורמים במשטרה העריכו שהאירוע שהיה לפני שבועות אחדים בפאב ברחוב תל חי ברובע ט"ו, שבו אלמונים רעולי פנים הגיעו בשעת ערב למקום והחלו לשבור מכל הבא ליד, זרקו כיסאות וניסו לפגוע באורחים, קשור לניסיון סחיטה מטעם עבריינים.
בעקבות האירוע הזה נעצרו דוד בוטרשוילי, שמשויך לכנופיה הגרוזינית של אשדוד, ומילד חמזה, שמשויך למשפחת ג'רושי. השניים נפגשו באותו היום עם בעלי המקום ועל פי החשד ניסו לגרום לו לשלם להם פרוטקשן. אלא שגם במקרה הזה, כמו בלא מעט מקרים אחרים, החשודים שוחררו ובהיעדר ראיות מוצקות יתקשו במשטרה למצות איתם את הדין.
10 צפייה בגלריה
אופיר בוחבוט. חייל של דומרני שניצל מניסיון חיסול
אופיר בוחבוט. חייל של דומרני שניצל מניסיון חיסול
אופיר בוחבוט. חייל של דומרני שניצל מניסיון חיסול
(צילום: יריב כץ)
מדובר בתופעה חוזרת - שנובעת בעיקר מקשר השתיקה שמאפיין את פעילות העולם התחתון ומהקושי של המשטרה לגבש ראיות כבדות משקל המבוססות בעיקר על מידע מודיעיני. כך, למשל, גם במקרה הירי שהיה ברובע ג' לפני כשבועיים, אז נפצעו העבריינים יוסי קריחלי ואלי אלקלעי ונעצרו בעת אשפוזם בבית החולים, נאלצה המשטרה לשחררם ללא כתבי אישום (בשלב זה לפחות). וכך, על כל כתב אישום שמוגש נגד גורם עברייני ניתן לראות שורה של מעשי פשע קשים שנותרים ללא ענישה משמעותית.
"ראינו שהמפכ"ל נתן בשבוע שעבר תעודת הוקרה על זה שעצרו חוליית חיסול ומגישים כתבי אישום", אומר פרקליט שמתמחה בייצוג גורמים פליליים, "וזה באמת ראוי להערכה, אבל שלא נשכח שחוץ מהפשיעה הארגונית הגדולה, שלפעמים מצליחים לפגוע בה ולפעמים לא, יש גם המון ארגוני פשע קטנים שמפריעים לתושב הפשוט לא פחות. הפשע הזה הוא לא ממוסד, לא מרכזי, זה קשור לסוחרי סמים, גניבות, פריצות של צעירים לרכבים ובתים, פשעים כאלו אני נחשפים ומייצגים חדשות לבקרים ובכמויות רבות".
"למשטרה אין סיבות לחגיגות", אומר עורך דין אחר, "אמנם הם סיכלו לכאורה שני נסיונות חיסול, ועצרו השבוע לא מעט עבריינים, אבל באופן כללי היכולות של המשטרה קטנות והתקציב זעום. זה נכון באשדוד וזה נכון בכל הגזרה. כמות הניידות היא זעומה לעומת מספר המקרים הרב. למשטרה יש יחידה מובחרת, ימ"ר לכיש, שעובדת נון סטופ, שמביאה תוצאות, יש שם איכות אבל בגזרה כל כך גדולה ומורכבת אין סיכוי שהם ישתלטו על הכל, בטח עכשיו כשדומרני ושלמה משתחררים מהכלא".
10 צפייה בגלריה
שניר בוחבוט. קורבן למאבקי השליטה בין שני הדונים
שניר בוחבוט. קורבן למאבקי השליטה בין שני הדונים
שניר בוחבוט. קורבן למאבקי השליטה בין שני הדונים
(צילום מאלבום פרטי)

"העבריינים החדשים" גילו את אשדוד

"אשדוד הפכה ליעד אטרקטיבי כי כאן נמצא הכסף הגדול של האזור", אמר לנו השבוע גורם משטרתי בכיר לשעבר, שמכיר היטב את הנפשות הפועלות, "ובמקום שיש יותר כסף יש יותר אופציות להרוויח מהימורים, מסמים, מפרוטקשן ומכל דבר אחר. העניין עם אשדוד זה שהיא מצויה על קו התפר: מצד אחד הדרום והנגב, שזה עולם אחר, ומצד שני מרכז הארץ. בגלל המיקום הזה ובגלל הגודל שלה היא הפכה לציר פשע וליעד מבוקש".
אבל אשדוד עיר מסודרת, זה לא עיירה שכוחת אל.
"אשדוד הפכה לסוג של מערב פרוע דווקא בגלל שהיא עיר במצב טוב יחסית. איפה היום יש פשע? בערים החזקות. העבריינים מעדיפים את המקומות האלו שבהם יש בהם הרבה כסף. נגמר העידן של פעם עם העבריינים הערסים שנמצאים באזורים נחשלים, שיושבים במעברה על הברזלים.
"העבריינים החדשים מחפשים מאיפה וממי לקחת את הכסף. יש להם לאן ללכת, יש להם עסקים פורחים. ערים כמו בת ים, חולון וראשון לציון נשלטו במשך שנים על ידי ארגוני פשע שעסקו בקטע הכלכלי, עכשיו אשדוד הזיזה את התנועה לכיוון קצת דרום".
וכך אנחנו יכולים לראות כיצד דווקא השכונות היוקרתיות יותר של העיר - רבעים י"א, ט"ו ו־ט"ז ובעיקר המגדלים של מע"ר דרום - הפכו ליעד מבוקש בקרב חיילי הארגונים השונים.
"הם מתגוררים בדירות יוקרה, לא פעם בשם מוסווה כדי שלא יכירו את העבר הפלילי שלהם. הם משלמים על דירות שכורות סכומי עתק של שש ספרות לחודש, שורפים את הכסף שלהם בלי חשבון אבל נמנעים מרכישת נכסים כדי שלא לגרום לאנשי רשות המסים לתחקר אותם. אותו דבר עם הרכבים שלהם - הם יעדיפו לשפוך כסף גדול על מכוניות יוקרה מליסינג, אבל לא לרכוש אוטו כדי שלא יתפסו עליהם טרמפ מרשויות המס".
10 צפייה בגלריה
רכבי היוקרה שהוחרמו
רכבי היוקרה שהוחרמו
רכבי היוקרה שהוחרמו
(צילום באדיבות המשטרה)

נעצר "שר האוצר" של בני שלמה

מבצע "מגדל קלפים": 18 עצורים והחרמת רכוש מסיבית במבצע שנועד למוטט כלכלית את ארגון הפשיעה של בני שלמה, דווקא בשבוע שבו שוחרר ממעצר. בין העצורים מי שמוגדר כ"שר האוצר" של שלמה - מספר 2 ברגון שלו, אייל נגר, עבריין מוכר מאשדוד שבער נחשד כי הטמין מטען מתחת למכוניתם של האחים לביא מארגון הפשע הרחובותי. נגר, אגב, נעצר לאחרונה לפני כחמישה חודשים במסגרת פשיטה משטרתית על מועדון הימורים בלתי חוקי באשדוד. במשטרה מאמינים שמהמעצר הזה יהיה לו קשה יותר להשתחרר.
כוחות משולבים של משטרת ישראל ורשות המסים פשטו ביום שלישי השבוע על בתיהם של חשודים המחזיקים ברשותם רכוש, כספים ונכסים המשמשים על פי החשד כתשתית כלכלית לפעילות הפלילית של ארגון הפשיעה של בני שלמה. המשטרה דיווחה על שלושה עצורים מרכזיים ו־15 חשודים נוספים מאשדוד וממקומות נוספים באזור, שעוכבו לחקירות בגין עבירות הלבנת הון, השמטת הכנסה, קשירת קשר לביצוע פשע ועבירות על פי חוק אשראי הוגן. נגר, היעד המרכזי במבצע "מגדל קלפים", חשוד בין היתר כי ניהל צ'יינג' פרטי במסגרתו הלווה הלוואת בריבית נשך דו ספרתית. הוא חשוד בהלבנת הון, קשירת קשר לביצוע פשע, עשיית פעולה ברכוש אסור, השמטת הכנסה במזיד, עיסוק במתן שרות בנכס פיננסי בלא רישיון ומתן שירותי מטבע ללא רישום במרשם. יחד איתו נעצרו גם גיסתו ושותפו לעסק.
10 צפייה בגלריה
אייל נגר. נעצר לפני חצי שנה במועדון הימורים באשדוד
אייל נגר. נעצר לפני חצי שנה במועדון הימורים באשדוד
אייל נגר. נעצר לפני חצי שנה במועדון הימורים באשדוד
(צילום: פוסטה)
בין היתר נתפסו בפשיטה שבעה רכבי יוקרה מסוג מרצדס, ריינג'רובר, ג'יפ ועוד בשווי מיליוני שקלים, וכן אופנועים שעל פי החשד שימשו את ארגון הפשיעה. כמו כן הוחרמו כ־100 אלף שקלים במזומן ובמטבע זר, מסמכים המעלים חשד לעבירות מתן הלוואות בריבית ומכשיר מדיה שעל פי החשד משמש לניהול הרישומים.
חוקרי היחידה המרכזית של מרחב לכיש במחוז הדרומי, בשיתוף חוקרי יחידת יהלום ברשות המסים, ניהלו מזה מספר חודשים חקירה סמויה שזכתה לכינוי "מגדל קלפים". היעד אותו הציבו במשטרה: למוטט את יכולותיהן הכלכליות של כנופיות הפשע, ובתוך כך לגדוע את התשתית הכלכלית שמאפשרת להן להתפתח ולהוציא לפועל פיגועים פליליים ולעסוק בעבירות הלבנת הון, כגון מתן הלוואות בריבית והפעלת בתי הימורים.
במהלך החקירה הסמויה נאספו ראיות וממצאים באשר לרכבי יוקרה וכספים רבים שעל פי החשד רשומים על שמם של עשרות אנשי קש, ובפועל משמשים את מי שעל פי החשד משמשים כבכירים בארגוני הפשיעה. על פי הערכת המשטרה החשודים שנעצרו יזמו עבירות מיסוי והלבנת הון בהיקף של כעשרה מיליון שקלים.
מעצרו של נגר הוארך ביום רביעי עד ל־9 באגוסט.