כבר כמעט שנה עברה מאז שפוזרה המועצה הדתית בנתניה, וטרם נבחרה מועצה חדשה. זאת למרות שעל פי חוק שירותי הדת, על השר לשירותי דת מוטלת החובה למנות מועצה דתית חדשה עד שנה מיום הבחירות לרשות המקומית, שהתקיימו בנתניה בשנת 2018.
על פי החוק, לא הייתה מניעה לבחור מועצה דתית חדשה מיד עם פיזור הישנה; אלא שבשל שלוש מערכות בחירות ארציות ואי־יציבות במשרדים הממשלתיים, בהם במשרד לשירותי דת, נמנעה הקמתה של מועצה דתית בנתניה - בדומה לעשרות רשויות מקומיות אחרות. במקום מועצה דתית המורכבת מנבחרי ציבור, יש כיום בעיר שני אחראים זמניים מטעם המשרד לשירותי דת - אשר אוחנה ושלמה תנעמי.
1 צפייה בגלריה
אהרון אורגד. "לא אוהב את המצב"
אהרון אורגד. "לא אוהב את המצב"
אהרון אורגד. "לא אוהב את המצב"
(צילום: אסף פרידמן)
לדברי פוליטיקאים ורבנים בעיר, המועצה הדתית בעיר חייבת להיות מורכבת מנציגי ציבור, כדי לייצג את הקהילות השונות ולפקח על הנעשה במועצה. "העובדה שעוד מעט אנחנו מציינים שנתיים לכינונה של מועצת העיר הנוכחית ועדיין לא הוקמה מועצה דתית נבחרת, היא איחור ניכר. אני לא אוהב את המצב הזה, שפקיד ממונה כמו אשר אוחנה, שאין לי דבר נגדו אישית, מתפקד לבד במועצה הדתית ולידו מינו עוד מורשה חתימה מטעם המערכת", אומר אהרון אורגד, המשנה לראש העירייה, "המועצה הדתית מקבלת את התקציב ממועצת העיר ומדובר במיליונים. השנה זה הגיע ל־13 מיליון שקל.
"בפעילות בסדר גודל כזה חייבת להיות בקרה ועין מפקחת של חברות וחברי מועצה דתית שבקיאים בחומר, וגם העיניים של מועצת העיר. המועצה שאני חותר אליה היא מועצה של נציגי ציבור ידענים, עם חשיבה יצירתית, שיודעים להכיל עיר הטרוגנית כנתניה ויודעים להיות לעזר לראש המועצה הדתית - שהוא אגב נבחר מתוך התשעה - וגם לפקוח עין ולוודא שכל הוצאה כספית ציבורית היא ראויה. בעיניי, לראש המועצה הדתית צריך להיות עניין במועצה מעודכנת וחזקה. כך, בעצם, הוא שומר על עצמו מטעויות שיכולות לקרות לכל אדם".
לדברי אורגד, בסיכום הקואליציוני בין סיעתו לראש העירייה מגיע ל"כולנו למען נתניה" חבר אחד במועצה הדתית, והוא מוסיף כי בכוונתו להתעקש על כך.
"אין ייצוג שווה לכל הציבורים הדתיים בעיר במועצה הדתית", אומר רב קהילה בעיר, "וזאת בגלל שלא קיימת מועצה דתית. ברגע שתקום מועצה יהיה ייצוג למשל לכיפות הסרוגות, ויישמע קולן של כלל הקהילות בעיר, במקום שיהיו רק שני ממונים, שכמובן לא מהווים ייצוג כולל של הציבור הדתי בעיר".
מנגד, במשרד לשירותי דת לא חושבים שקיימת פגיעה כלשהי בשירותי הדת שמקבלים תושבי העיר, למרות היעדר מועצה דתית. "שירותי הדת בעיר מתפקדים בצורה הגבוהה ביותר", אומר גורם בכיר במשרד, "בעיר יש מענה מלא לשירותי דת".
מאשר אוחנה נמסר בתגובה: "מועצה דתית לא קמה בנתניה, כמו בכל מדינת ישראל. האחראי על ההקמה הוא השר לשירותי דת, אני לא הכתובת לתת תשובות. כאשר יקימו מועצה דתית, נשמח מאוד".
מהמשרד לשירותי דת נמסר בתגובה: "המשרד מטפל כרגע בהרכבים של 130 מועצות דתיות ברחבי הארץ. חלקן מועצות דתיות שלא כוננו בהן הרכב תקופה ארוכה. המשרד לשירותי דת שואף לכונן הרכב בכל המועצות הדתיות, משום שהרכב משקף את התהליך הדמוקרטי ואת הפסיפס החברתי בכל עיר. גם נתניה היא אחת מאותן ערים שבהן החלו בכינון הרכב למועצה הדתית".
כל העדכונים - חדשות נתניה