"פסולת, קטטות, גניבות סלולריים, פדופילים, עיסקאות סמים, צעירים שמכניסים בקבוקי זכוכית ואלכוהול ושוהים בלתי חוקיים. בחוף סירונית לדוגמה זיהינו בחור ששרוי במעצר בית במודיעין אבל בילה אצלנו בחוף בנתניה. איך איתרנו אותו? הוא החזיק בקבוק זכוכית ביד וידענו שהוא לא נתנייתי אחרת הוא היה מכיר את חוקי החוף. התקרבנו, בדקנו, והוא התחיל לרוץ".
6 צפייה בגלריה
שיטור עירוני בפולג
שיטור עירוני בפולג
שיטור עירוני בפולג
(צילום: עידו ארז)
ידיהם של מפקד יחידת השיטור העירוני נתניה, פקד חוני עמר, ומנהל אגף החופים של עיריית נתניה, מור ברנס, מלאות עבודה. הם, ביחד עם פקחי החופים בחדרה ואנשי המשטרה, נערכו השנה באופן מיוחד לקיץ עמוס מתרחצתים בחופים ושמאז פתיחת עונת הרחצה כבר מנעו מאחורי הקלעים ומתחת לאף שלנו עשרות מקרים של עבריינות, אלימות, פדופיליה ופעילות שב"חים, כדי שנוכל תוכלו לטבול בים בנחת.

6 צפייה בגלריה
פקחי החוף של עיריית חדרה
פקחי החוף של עיריית חדרה
השיטור העירוני. רואים הכל
( שרון צור)

"אלפי מפונים מגיעים לים"

המלחמה בדרום ובצפון גרמה לכך שהרבה ישראלים ממקדים את בילויי הקיץ שלהם בחופי נתניה וחדרה. גם גל האנטישמיות בעולם מנע מרבים לצאת לחופשות קיץ בחו"ל וגם הם מגיעים לחופים המזמינים של האזור. בנוסף, תושבי הצפון והדרום המפונים מבתיהם מתנקזים גם הם בימים אלו לחופי נתניה וחדרה.

קראו גם:

וכאמור, מי שחשים היטב את הלחץ הזה על החופים ועליהם מוטלת משימת האבטחה והשמירה על הסדר הציבורי הם אנשי השיטור והפיקוח העירוני בנתניה ובחדרה ומנהלי אגף החופים שידיהם מלאות השנה בעבודה, יותר מתמיד.
פקד עמר: "האנשים שלנו תופסים את כל קווי החוף, בדגש על סירונית ופולג, שם יש הכי הרבה קהל. השוטר וטפא ג'ריס נמצא כל שישי־שבת בחופים, יחד עם עוד חמישה שוטרים ופקחים של השיטור העירוני שנמצאים שם, להרתעה וגם לפעילות כשיש צורך. מתחילת חודש יולי יש ניידת מהשיטור העירוני או מהסיור שתפקידה להפגין נוכחות מעשר בבוקר ועד שבע בערב והיא ממוקדת רק על החופים, יורדת לקו המים, עושה סריקות ומסייעת".
ברנס מדגיש: "לפני כל עונת רחצה מסכמים על שיתוף פעולה של הגופים. זה קורה בפגישת היערכות בין משטרת ישראל, מד"א וכיבוי אש ועוד גורמים שיכולים לסייע במידת הצורך, גם אם זו רשות מקומית מצפון או רשות הטבע והגנים בחלק הדרומי של פולג. מידי שבוע אנו מפעילים שישה שוטרים בשכר עבור שישי ועבור שבת בהובלת השוטר המוערך ג'ריס. לשוטרים אנחנו מצרפים ארבעה פקחי חופים שאחד מהם משמש כמנהל אכיפה ופיקוח ועוד חמישה פקחים זמניים לעונת הרחצה. בנוסף יש מאבטחים סדרנים שנותנים סיוע לפקחים ולשירותי הצלה. לטובת פעילות השוטרים והפקחים עיריית נתניה, חוץ מהטרקטורון המשטרתי, סיפקה עוד שלושה רכבים, מיול, טרטורון וג'יפון קטן".

6 צפייה בגלריה
פקחי החוף של עיריית חדרה
פקחי החוף של עיריית חדרה
אוכפים ולא מפחדים
( שרון צור)

"פגיון אצל עבריין רכוש"

רצועת החוף האטרקטיבית של נתניה נפרשת על 13 קילומטרים וחצי. מ'בלו ביי' בצפון ועד 'פולג' בדרום. במרכז הרצועה חופי סירונית שמרכזים מתרחצים רבים: "רוב האירועים שאנו מונעים הם בחופי המרכז וגם בפולג. באזורים הללו איתרנו שב"חים בחוף הים, חומרים שחשודים כסמים, תפסנו לא פעם אחת סמים מסוכנים כמו הרואין וקריסטל. תפסנו גם פגיונות שנמצאו על עברייני רכוש בחוף הים", הבהיר עמר.
מה גורם לכם לגשת למתרחץ ומבקר מסוים בים? על פניו כל המתרחצים נראים 'רגיל' ולא מעוררי חשד?
"בכל המקרים שאנו מאתרים וניגשים למבקר בים יש יס"ל (יסוד סביר לחשד) זה מתחיל לרוב, בעבירות סדר ציבורי. למשל מתרחץ ששותה ומתחיל להשתולל, או מגיע עם קורקינט ואופניים, למעלה מ־80 דוחות כבר רשמנו לבעלי אופניים חשמליים וקוקרינטים", מסביר עמר, "אז אתה מבצע חיפוש ומגלה דברים אחרים כמו שגילינו על הבחור ממעצר הבית או פגיונות אצל עברייני רכוש. בשגרה כמעט בכל משמרת יש לנו גם בין אחד לשני ארועי טביעה וילד נעדר להורים שלו. דבר נוסף זה חיכוך עם גורמים עבריינים ידועים בנתניה שמגיעים לחוף".

6 צפייה בגלריה
חוף פולג
חוף פולג
חוף פולג
(צילום: יאיר שגיא)

ברנס: "מדובר בתקופה סופר רגישה בגלל המלחמה. אנו מזהים יותר מבקרים בחופים כי אין צפון אין דרום ואין חו"ל. לכן, חופי הים מושכים אליהם לא רק אזרחים מנתניה אלא גם מהסביבה הרחוקה יותר, ויש לנו גם למעלה מ־2,000 מפונים עדיין בעיר. ההערכה שלנו היא שבסופי שבוע בהערכה גסה פוקדים את חופי נתניה 100 אלף איש. כמות כזו מן הסתם יוצרת צבר ארועים לא קטן: טביעות, עבריינים, אנו נדרשים לסייע לאמבולנס לגישה בחוף הים, מטפלים בנעדרים, שיכורים שמצאנו. נסיונות אובדנים לא אחד ולא שניים שאיתרנו".
עמר סיפר גם על תפיסת שב"חים וקטטה המונית שנעצרה בזמן באחד החופים בגלל ההערכות המאסיבית לעונת הרחצה המורכבת הזו: "תפסנו שב"חים וגורמים שמסיעים אותם, למשל בחוף 'בלו ביי' היה אוהל ל של משפחה פלסטינית שישנה שם וכנראה עבדה באחד העסקים המקומיים. השוטרים בחוף עלו עליהם. נושא הפעילות החבלנית בחופים נמצא ראש סדר העדיפויות שלנו".

יאללה, מכות


אירוע קריטי נוסף שנוכחות השיטור בשטח הצליחה לקטוע הוא קטטה המונית בחוף סירונית: "אשה רצה לשוטרים תוך שהיא מתריעה 'יהיה רצח בחוף'. השוטרים הגיעו לאזור הקטטה והסתבר כולם שם היו תחת השפעת אלכוהול. במקביל להתרעה של האשה, התקבל גם דיווח במוקד 100 אז התווספו לשם שלוש ניידות. הסנכרון הזה הוא שמביא להצלחה שלנו במניעה ואכיפה של ארועים שונים בחוף", הסביר עמר, "כל ארוע בחוף עובר תחת פיקוד תחנת נתניה. הארועים יכולים להגיע דרך 106 מוקד עיריית נתניה או מוקד 100 של המשטרה. עוד דוגמא לשת"פ המוצלח הזה קרה סביב עבירות רכוש. יש תופעה של כייסות פלאפונים, משקפיים ומוצרי יוקרה בחופים. החודש היו לנו דיווחים על ארועים כאלה בחוף פולג. בהמשך אותר החשוד אחרי פעילות של אנשי הטכנולוגיה שלנו והאיש נתפס ונעצר. זה אירוע שהחל בחוף, ונגמר בתחנת המשטרה בנתניה".

6 צפייה בגלריה
חוף סירונית
חוף סירונית
חוף סירונית
(צילום: יאיר שגיא)

ברנס מספר על עבירות עם אופי מיני שהמשטרה בשטח מצליחה לסכל: “אנו נתקלים הרבה בתלונות של פדופילים. בפעילויות שמתבצעות בחופים ועבודה משותפת עם המשטרה, היו עצורים גם בתחום. זה יכול להיות שמישהי ניגשה לפיקוח והתלוננה שנכנס גבר לשירותים של הבנות והציץ, או דיווח על צעיר שמבצע מעשה מגונה".
שיתוף הפעולה בין השוטרים לפקחים הוא סימביוטי ומביא לתוצאות מיטביות כפי שמסבירים עמר וברנס: "לפקחים מטעם העירייה שפועלים מכוח הסדרת מקומות רחצה יש סמכויות מוגבלות. למשל נתקלים בבעיה לזהות אדם ויש צורך כזה על בסיס יומי. פה חייב סיוע של שוטר שרשאי לבקש תעודה מזהה. לפעמים יש עבירות שאני כשוטר לא יכול לטפל, למשל הכנסת בקבוק זכוכית. הפקחים יכולים לתת דו"ח, כך גם על שחיה בהעדר מציל. יש לנו תשעה חופים מוכרזים וכל רחצה מעבר למוכרז ־ אסורה. פקחים נותנים על זה דו"חות של 730 שקלים. דוגמה נוספת היא לגבי דו"ח הפרת סדר. שוטר יכול לבקש מהאדם פרטים ואם הוא מסורב, לקחת אותו לתחנה וזה בזבוז של שעה־שעתיים וחבל. פקח יכול לתת לו דו"ח של 730 שקלים, זה חוסך לנו זמן וגם יותר כואב בכיס. השלכת פסולת ־ פקח יכול לתת דו"ח של 730 שקלים בעוד שוטר דו"ח של 250 בלבד, ככה ששיתוף הפעולה בין השוטרים לפקחים נדרש מהדבר הקטן עד הגדול בחוף"

6 צפייה בגלריה
סירונית
סירונית
סירונית
( צילום: אסף פרידמן)

עומס העבודה לא מביא לחץ על המערכת ותחושת אחריות כבדה?
עמר: ”הייתי קצין תורן לפני עשר שנים ואני תושב נתניה ולטעמי, שימת לב של כלל הגורמים כיום הרבה יותר נחושה ואפקטיבית ויש את שיתופי הפעולה. יש המון תיירות חוץ לכאן בגלל הנסיבות, יש גם ריבוי טבעי ואנחנו מתקרבים ל־300 אלף תושבים כשלפני עשור עמדנו על 250 אלף. בשנתיים האחרונות אנו רואים כאן כמויות אנשים שלא ראינו מעולם".
ברנס: "בשנתיים האחרונות עיריית נתניה גם העבירה גם תקציבים לאבטחה ולמצבת כוח אדם והגדלנו את מספר הכלים בחופים. כל זה ביחד נותן מענה אפקטיבי חד משמעי, כדי שנעבור את העונה הזו בשלום".