הסיפור של ים אביטן, שתמונותיו נגנבו כדי להונות באמצעותן נשים, עדיין רחוק מלהסתיים. וגם היום, שנתיים אחרי שהפרשה נחשפה בתוכנית "המתחזים" בערוץ 12, אביטן עדיין מתקשה לסתום את הגולל על הפרשה המטרידה.
4 צפייה בגלריה
ים אביטן. נפל קורבן לנוכלת רשת
ים אביטן. נפל קורבן לנוכלת רשת
ים אביטן. נפל קורבן לנוכלת רשת
(צילום פרטי)
התחקיר, ששודר ביוני 2020, חשף את לורין מיכאלי מראשון לציון, כמי שלכאורה השתמשה בתמונותיו של אביטן באמצעותן התחזתה בפני נשים לגבר בשם שי בנבנישתי. מיכאלי אמנם הכחישה את המיוחס לה, אבל אף שיש לא מעט הוכחות וראיות לגבי מי שלכאורה אחראית לסיוט שאביטן חי בו כבר יותר מארבע שנים, מסתמן ככל הנראה שהתיק ייסגר בקרוב.
"הסיפור שלי ושל הנשים הוא סיפור על התחזות קשה יותר מכל סיפור שמישהו שמע, אפילו יותר קשה, מוזר ומורכב מאשר של נוכל הטינדר או כל פרשה אחרת", הוא אומר השבוע ומזהיר, "מה שהאישה הזו עשתה זה פשוט לגרום לנשים לקום בבוקר ולרצות לקפוץ מבניין גבוה, זה שעדיין זה לא קרה, לא אומר כלום".

זה לא נגמר

הכל התחיל לפני כארבע שנים. ים אביטן (30), שנולד וגדל באילת, היה אז מציל במלון "הרודס" ובמקביל עבד בתחנת ספורט ימי. באחד הימים הוא מקבל שיחת טלפון שבה מציעים לו עבודה מפתה.
"היה ניסיון שכנוע של שכר גבוה יותר. הייתי צעיר, וזה נשמע לי מאוד טוב, אז אמרתי מה כבר יש לי להפסיד, אני אבוא ואשמע", הוא משחזר. "זומנתי ל'ראיון' בלובי במלון 'נובה'. בדרך לשם שלחתי הודעה בוואטסאפ שאני מגיע, שלחתי הודעות נוספות כשהגעתי לשם, אני מתקשר והטלפון חסום. ישבתי שם 40 דקות, אבל כלום.
4 צפייה בגלריה
ים אביטן. "הכי מפריע לי שאנשים עדיין חושבים שאני הוא המתחזה"
ים אביטן. "הכי מפריע לי שאנשים עדיין חושבים שאני הוא המתחזה"
ים אביטן. "הכי מפריע לי שאנשים עדיין חושבים שאני הוא המתחזה"
(צילום פרטי)
"משם יצאתי לאכול צהריים, פגשתי חבר וסיפרתי לו את הסיפור. אמרתי לו שאני מרגיש שעבדו עליי, אבל פה זה נגמר, ושכחתי מזה. עברה בערך שנה מאותו סיפור וקיבלתי פנייה ממישהי באינסטגרם. היא שאלה אותי אם הייתי במלון וישבתי בלובי, ועניתי לה שכן. היא אמרה לי 'הייתי מולך ועבדו על שנינו'. מאותו רגע לקח לי שלושה חודשים בכלל להבין את התמונה ובאיזה סרט אני נמצא".
מה אותה אישה סיפרה לך?
"שאמרו לה שהשם שלי הוא שי בנבנישתי. עוד היא סיפרה שהיא מאוהבת בי כבר שנה וחצי. מסתבר שלקחו את כל הפרופיל שלי ואת התמונות והחליפו את השם. את כל התמונות שהעליתי לפייסבוק, כולל תמונות עם משפחה וחברים, פשוט לקחו והעבירו הלאה.
"היה לי קצת קשה להבין מה אותה אישה מספרת לי כי בהתחלה חשבתי שהיא עובדת עליי, והיא חשבה בכלל שאני המתחזה ואני עובד עליה. מסתבר שהיא אישה נשואה עם שלושה ילדים ומאוד פחדה שכל הסיפור הזה ייצא החוצה והיא תיחשף, לכן היא החליטה לא להתלונן".
מה עשית עם המידע הזה?
"במשך חצי שנה ניסינו להתחקות אחרי העקבות של המתחזה ולמצוא אותו. ידענו שהשם הוא שי בנבנישתי, לרגע לא תיארנו לעצמנו שמדובר בבחורה. העליתי אפילו פוסט בפייסבוק כדי לדעת אם מישהו מכיר את אותו שי בנבנישתי, אבל אף אחד לא הכיר".

איומים וקללות

אבל מתברר שזהותו של אביטן נגנבה כנראה שנה קודם לכן. בזמן שטייל בארצות הברית, קיבל אביטן שיחת טלפון מטרידה מאמו. "קיבלתי טלפון מאמא שלי כשהיא בוכה, שאלה אם אני בסדר ואמרה שהתקשרו אליה ואיימו שירצחו אותי היום", הוא מספר. "לא הבנתי על מה היא מדברת, לא קישרתי מיד בין הדברים".
4 צפייה בגלריה
ים אביטן. "כאילו מישהו משחק איתך בשלט רחוק"
ים אביטן. "כאילו מישהו משחק איתך בשלט רחוק"
ים אביטן. "כאילו מישהו משחק איתך בשלט רחוק"
(צילום פרטי)
אחרי ששב לישראל, הדברים נעשו מוזרים יותר. "באחד הימים קיבלתי הודעה באינסטגרם ממישהי בשם קטי שאני לא מכיר והיא ביקשה את המספר שלי. היא התקשרה אליי והחלה לקלל אותי, איימה עליי, אמרה שאני מתחזה, ושהרסתי לה את החיים", הוא משחזר.
"אחרי כמה ימים נזכרתי בסיפור הקודם והבנתי שאותו סיפור חוזר על עצמו. אחרי חודשיים חזרתי לארץ, קישרתי בין שתי הנשים שנפגעו מאותו סיפור ושתיהן מאוהבות בי. גם אחרי שהסברתי להן עשרות פעמים שאני לא מכיר אותן, הן עדיין מאוהבות בי".
נדרשו לאביטן חודשים רבים כדי לשכנע את קטי שהוא אינו מתחזה. "ניסיתי להבין מה הבעיה, ובכל פעם שכביכול היא הייתה בקשר עם שי בנבנישתי, היא שמה אותי על ספיקר בשיחת ועידה ואני שומע את המתחזה מדבר בקול גברי. אני מנסה להבין מי זה, מה הוא רוצה ממני, ואין לי שמץ של מושג באותם רגעים שמדובר בכלל באישה", הוא מספר, "בכל זאת, הרגשתי משהו מוזר בקול, שזה לא גבר רגיל, ובדיעבד הבנו שמדובר בכלל באישה".
אביטן וקטי ניסו במשך זמן רב לגלות מיהו אותו מתחזה שמשתמש בתמונותיו. "קטי הייתה פשוט שבר כלי. לאורך כל הזמן הזה היא עדיין אוהבת אותי ממש, היא מדברת איתי כל יום וכל היום. אני מדבר איתה נטו בשביל לחשוף את המתחזה, לה יש רגשות אליי, ולי אין כלום אליה, ובכל פעם שניסתה להפגין רגש כלפיי, תמיד הבהרתי שיש קו אדום ושאני בסך הכל מנסה לעזור לה.
"הצעתי לה לפנות לתוכנית 'המתחזים'. היא פנתה אליהם, תוך שעה התקשרו אליי ותוך יומיים חיים אתגר כבר היה אצלי בבית בגלל ההבנה שהסיפור הזה היה הזוי", מספר אביטן. "לי בכלל לקח זמן עד שהסכמתי להתראיין ולהצטלם כי לא חיפשתי את זה, אבל אחרי שהתייעצתי עם ההורים, הסכמתי לעשות את זה בעיקר בשביל לעזור לנשים שנפגעו מזה, וגם כדי להציף את הסיפור כדי לעזור לי לצאת מכל הפלונטר הזה".
ואולם, גם שנתיים אחרי שידור התוכנית, אביטן עדיין מקבל פניות ביישומונים, ונראה שמישהו עדיין משתמש בתמונותיו כדי להונות נשים. "למרות הרייטינג המטורף של התוכנית, נשים עדיין נופלות בפח הזה, ועצוב שזה כך".

מחפש תשובות

עד היום אביטן מתקשה להבין מדוע המתחזה השתמשה לכאורה בתמונותיו. "אם יש תשובות לזה, עד היום אני לא יודע מהן, לא ראיתי או דיברתי איתה", הוא אומר. "חשבתי על מה אני עושה אם אני נתקל בה ברחוב. אני לא יודע. היא פשוט הרסה לי ולהרבה נשים את החיים".
אחרי שידור התוכנית, מספר אביטן, חייו השתנו מהקצה אל הקצה. "כולם הסתכלו עליי, אמרו הנה ההוא מ'המתחזים', כולם זכרו הכל חוץ מאשר את האמת", הוא מספר. "בשנה הראשונה זה היה מאוד קשה, אחר כך זה הלך ודעך, אבל לא ממש הסתיים עד היום.
"לאן שאני מגיע, אני מזהה את המבטים, שומע את התגובות, וזה הפריע לי מאוד. אנשים חושבים שבגלל שהתפרסמתי, החיים שלי טובים. היו אומרים לי 'אין דבר כזה פרסום שלילי', אבל אנשים לא יודעים מה באמת עברתי בשנתיים וחצי עד פרסום הכתבה בתוכנית, לא יודעים כמה סבלתי משיחות, מאיומים וקללות".
לדבריו, הפרשה גם פוגעת בניסיונותיו למצוא זוגיות, וקשר זוגי שהתחיל אחרי שהתפוצצה הפרשה נגדע עוד בטרם הבשיל. "היא כל כך סבלה מהתגובות, אז ויתרתי בלית ברירה כבר באמצע".
לדברי אביטן, המשטרה אינה עושה דבר כדי לפעול נגד המתחזה. "אמרתי לעורכת הדין שירה ניר שייצגה אותי שמבחינתי היא יכולה לשים את התיק הזה בצד, אני לא רוצה להתעסק בזה יותר", הוא אומר. "המשטרה לא עושה שום דבר, אומרים שאין עילה לתביעה. מבחינתם, התיק הזה הוא שטויות. אני מאוד מאוכזב מדרך הטיפול בפרשה. בתור אדם נורמלי קשה להבין את הסיפור הזה".
4 צפייה בגלריה
עו"ד שירה ניר
עו"ד שירה ניר
עו"ד שירה ניר
(צילום פרטי)
עו"ד שירה ניר, עורכת דינו של ים אביטן, מסרה בתגובה: "המשטרה והפרקליטות לא התאמצו מספיק כדי להגיע לחקר האמת, מלבד הקורבן המרכזי. גם ים אביטן הוא קורבן. החשודה המרכזית עשתה בתמונות שלו מעשים שעד היום הוא סופג מהם את הריקושטים השליליים, ואם היו מתייחסים אליו כקורבן בפני עצמו שאינו תלוי בקורבן העיקרי, אני חושבת שעדיין למשטרה ולפרקליטות היה קייס.
"היו מספיק ראיות", הוסיפה ניר. "לא ייתכן שהחשודה מרוויחה מן ההפקר בגלל שהקורבנות כל כך פגועות שהן מתקשות להתמודד עם ההליך במשטרה. הם קיבלו כמות ענקית של ראיות חותכות, הם פשוט היו רק צריכים להגיש כתב אישום.
"החשודה העיקרית מצליחה זו כבר הפעם השנייה או השלישית משנת 2013 לחמוק מהדין בגלל שהמשטרה מתעקשת בכוח במקומות שהיא צריכה להגיש כתב אישום, לעוד פעולות חקירה ועוד ראיות. אני מבטיחה לכם שהחשודה הזו תמשיך במעשיה, היא מנצחת את המדינה פעם אחר פעם וצוחקת למשטרה בפרצוף".

נשאר חשדן

גם שנתיים אחרי חשיפת הפרשה, אביטן אינו רואה את סופה. "אני רוצה שמישהו יבוא ויאמר את האמת, מה קרה, מה עשו ומה עושים כדי לשים סוף לזה", הוא אומר ומדגיש, "אני אדם חזק. חברים אמרו לי שבמקומי הם לא היו מסוגלים להישאר כאן רגע אחד, אבל זה עבר לידי".
מה למדת מהפרשה?
"היום אני חשדן ופחדן, נזהר מאפליקציות, וכל כמה דקות חוסם איזה פרופיל חשוד, ואני כל הזמן מייעץ לאנשים במקרים כאלה. יש אנשים שהם חולים מאחורי המקלדת הזו ופוגעים באנשים אחרים. הייתי בסוג של טראומה, עברתי משהו שהוא מאוד קיצוני.
"אני גם ממשיך להיזהר מאנשים לא בריאים. הבעיה הכי גדולה שלסיפור הזה אין סוף, אין את הסגירה שאני מחפש וממש הייתי רוצה".
מפרקליטות מחוז מרכז נמסר: "לאחר קבלת התיק בפרקליטות, הוא הוחזר למשטרה לשם ביצוע פעולות חקירה נוספות. לאחרונה הושב התיק לפרקליטות לצורך בחינתו המחודשת".
עו"ד הילה אקרמן, עורכת דינה של לורין מיכאלי, מסרה בתגובה: "כל עוד התיק מתנהל בחקירה, אינני סבורה שיש מקום להגיב. לאחר סגירת התיק אוכל להגיב בשם מרשתי במידת הצורך".
ממשטרת ישראל נמסר בתגובה: "עם קבלת התלונה, המשטרה פתחה בחקירה, במסגרתה בוצעו מגוון פעולות במטרה להגיע לחקר האמת. בסיום החקירה, הועבר התיק לעיון והחלטת הפרקליטות כמקובל".