מלחמת הכנופיות בדרום יוצאת משליטה ובמשטרה לא מצליחים לשמור על חיי האזרחים: ביום ראשון השבוע הובאה למנוחות מיתר ביטון (22) מאשקלון שנהרגה בפיגוע הפלילי בשכונת אגמים בערב שבועות. ביטון היתה במכונית מסוג טויוטה כשמטען רב עוצמה התפוצץ וגרם למותה במקום ולפציעתם של ילדה בת שמונה ושני גברים נוספים.
6 צפייה בגלריה
האחים עמוס ואופיר לביא
האחים עמוס ואופיר לביא
האחים עמוס ואופיר לביא
(צילומים: מוטי קמחי)

לטענת המשטרה המטען היה מיועד לחיסולם של שני אחים המזוהים עם ארגון הפשיעה של האחים עמוס ואופיר לביא שמנסים לחדור לטריטוריה הדרומית. למרות שבמשטרה מודעים למתיחות בין הארגונים המקומיים למשפחת הפשע מרחובות, לא התקבל במרחב לכיש מידע מודיעיני על ניסיון ההתנקשות שהסתיים במותה של צעירה חפה מפשע. "אם היינו יודעים על כוונה לבצע חיסול היינו מסכלים את הפיגוע כפי שעשינו פעמים רבות בעבר", אמר גורם במשטרה.

6 צפייה בגלריה
זירת הפיגוע הפלילי באשקלון
זירת הפיגוע הפלילי באשקלון
זירת הפיגוע הפלילי באשקלון
(צילום: פרטי)

בחודשים האחרונים נכשלה המשטרה בסיכול מספר פיגועים פליליים, ביניהם הפיצוץ במכוניתו של בכיר בארגון של שלום דומרני בשכונת ברנע וניסיון החיסול של חברי הכנופייה הגרוזינית מחוץ לאולמי טרויה, אירוע אליו הגיעו במקרה שוטרים שהיו באזור.
גם בתחום האכיפה מצליחים בינתיים העבריינים לגבור על השוטרים: פרט למספר מעצרים שהסתיימו בקול ענות חלושה טרם הוגשו כתבי אישום באירועים הפליליים החמורים.

בצהרי היום: מכונית בוערת נוסעת


ביום שלישי שעבר, בשעה שתושבי אשקלון התכוננו לכניסתו של חג מתן תורה, הוכיחו העבריינים כי הציווי "לא תרצח" בעשרת הדיברות לא נכלל בלקסיקון הערכי שלהם. קצת אחרי השעה 16:00 התפוצצה המכונית בה ישבו ביטון ושלושת הנוסעים האחרים תוך כדי נסיעה ברחוב בריכת ים. הרכב הבוער המשיך לנסוע עד שנעצר בכניסה לחניון של אחד הבניינים. מספר שכנים אמיצים רצו לעבר המכונית עם צינורות ודליי מים וניסו לכבות את האש ולחלץ את הלכודים.

6 צפייה בגלריה
זירת הפיגוע הפלילי באשקלון
זירת הפיגוע הפלילי באשקלון
זירת הפיגוע הפלילי באשקלון
(צילום: מתוך סרטון, שימוש לפי סעיף 27א' לחוק זכויות יוצרים)

כשכוחות ההצלה הגיעו הם מצאו אזרחים שביצעו פעולות החייאה בילדה בהדרכת המוקדנים של מד"א. לדברי החובש איציק אלבז בסמוך לרכב שכבו גבר כבן 45 וצעיר כבן 28 שסבלו מכוויות ברמה בינונית. הפצועים הובהלו לבית החולים כשהילדה במצב אנוש ועם פגיעות רב מערכתיות. גופתה של ביטון נמצאה רק בתום פעולות הכיבוי ומותה נקבע במקום.
הפיגוע הפלילי זרע פניקה ובהלה בקרב תושבי השכונה שמאוכלסת בעיקר במשפחות צעירות. "זה היה נשמע כמו תקיפה של צה"ל או נפילת רקטה כי בערב הקודם היו המון פיצוצים", סיפרה אחת השכנות. "כשהבטתי מהחלון ראיתי את הרכב עולה באש ושכנים שרצים עם דליי מים וגוררים לשם צינורות מהגינות. היו מלא צעקות, אף אחד לא הבין מה קורה. מה לנו ולאירועים כאלה בכלל, זו שכונה שקטה ומלאה בילדים. אף פעם לא שמעתי על עבריינים שגרים באזור שלנו".
שכן אחר אמר כי נמנע אסון כבד יותר: "אין לעבריינים גבולות יותר ואין להם בעיה לפגוע בנשים ובילדים. כל עבריין קטן יכול היום להשיג מטען חבלה ולחסל את מי שבא לו ואיך שבא לו והמשטרה לא מצליחה להשתלט עליהם. ביום חול האזור מלא באנשים שיוצאים מהמרכז המסחרי וחוצים את הכיכר הסמוכה לזירת הפיגוע. אם זה היה יום רגיל בטוח היו נפגעים עוד חפים מפשע".
דבריו של התושב קיבלו חיזוק בצילומים ממצלמות האבטחה ברחוב: שניות ספורות לפני הפיצוץ חלפו על פני המכונית שני ילדים רכובים על אופניים חשמליים. אחד מהם סיפר על הנס הגדול לשר לביטחון לאומי איתמר בן גביר שהגיע לזירה ועשה איתו סלפי.

מתנער מהסכסוך: "דומרני לא פוגע בנשים וילדים"


החקירה הוטלה על ימ"ר לכיש בפיקודו של נצ"מ שמעון פורטל שמונה לתפקיד בינואר השנה. "פורטל מכיר ברמה האישית את העבריינים באזור", אמר גורם במשטרה. "הוא מדבר איתם, מזהיר אותם והם יודעים שהוא לא יעשה להם חיים קלים. מאז האירוע הוא כמעט ולא ישן ונמצא כל הזמן בשטח. הוא עובד עם מיטב החוקרים והם נעזרים במיטב האמצעים הטכנולוגים כדי לפצח את החקירה". לדברי גורמים במשטרה זהותם של החשודים התבררה במהלך סוף השבוע והם אוספים כעת ראיות במטרה להביא למעצרם.
לפי הערכה המטען הונח מתחת לבגז' של המכונית ולכן ביטון והילדה, קרובת משפחתה שישבה לצדה במושב האחורי, ספגו את הפגיעות הקשות ביותר. הפעלת המטען נעשתה ככל הנראה בשלט רחוק והמתנקש לחץ על כפתור ההפעלה במהלך נסיעתם. היעד לחיסול היו כאמור מקורבים לאחים לביא שהרכב הממולכד הושכר על שמם. נכון לעכשיו מעריכים במשטרה כי המתנקש טעה בזיהוי של יושבי הרכב ולכן הפעיל את המטען כשבתוכו ישבו ביטון והילדה.

6 צפייה בגלריה
שקד שלחוב ז"ל
שקד שלחוב ז"ל
שקד שלחוב ז"ל
(צילום רפרודוקציה: דני סלומון)

התוצאות הטרגיות של האירוע החזירו את תושבי אשקלון והשוטרים לרצח בשוגג של הנערה שקד שלחוב לפני 21 שנים. שלחוב נורתה מטווח קצר במהלך נסיעה ברכב בו נסע לפני כן דומרני. העבריין הבכיר מישל ז'אנו מרצה עונש מאסר עולם ועוד 15 שנים על הרצח שזעזע בזמנו את אשקלון.
מאז הרצח של העבריין הבכיר בני שלמה הגבירה משפחת לביא, בראשות האחים אופיר ועמוס, נוכחות בערי הדרום. כזכור, אייל נגר מאשדוד שירש את אימפריית הפשע של שלמה עשה לפני מספר חודשים סולחה עם האחים לביא וגרם לסכסוך בין העבריינים הבכירים מרחובות לדומרני שעדיין נושא בתואר "הדון מהדרום".

6 צפייה בגלריה
שלום דומרני
שלום דומרני
שלום דומרני
(צילום: חיים הורנשטיין)

במשטרה קושרים את האחים לביא לאירועים הפליליים שאירעו לאחרונה באשקלון, קרית גת ושדרות ביניהם השלכת רימונים, יריות ופיצוץ מטענים. בסביבתו של דומרני זעמו השבוע על הניסיונות לקשור את שמו לאירוע הקשה בשל היריבות עם האחים לביא. "אין לשלום שום קשר לאירוע שהפתיע אותו מאוד", אמר גורם המקורב לארגון. "ייתכן שמי שעשו את זה היו קשורים לשלום בעבר, אבל הוא בעצמו לא ייתן יד לפגיעה בנשים ובילדים". הוא הזכיר את הניסיון להתנקש בחייו של בנו ניסים לפני כשנתיים: "זה חציית גבולות מבחינתו של שלום".
לדברי גורמים בעולם התחתון נעשו ניסיונות לסולחה בין נציגי האחים לביא לפורשים מהארגון של דומרני אך הסכסוך רק הלך והסלים עד שהגיע לשיאו ביום שלישי שעבר. במשטרה חוששים מפיגועי נקמה וביצעו מספר מעצרי מנע של עבריינים בכירים באזור. בין היתר נעצרו גם שני האחים שמוגדרים כיעד לחיסול בני 27 ו-30. השניים נעצרו באשדוד בחשד לאחזקת נשק וקשירת קשר לביצוע פשע והובאו בפני שופט.
בדיון טען סניגורם כי בעת המעצר פרצו השוטרים את הדלת ושלפו לעברם נשק. עוד נטען כי השוטרים נהגו בהם באלימות לכאורה. "הם כיוונו אלינו אקדחים, הורידו אותנו לרצפה ומעכו לנו את הפנים", אמר אחד החשודים. "לא עשינו שום דבר רע".

קראו גם:

מעצרם של השניים הוארך בשלושה ימים, וביום ראשון השבוע הם שוחררו בתנאי הרחקה מהעיר לאחר שהשתתפו בהלוויה של ביטון.

הלוויה של ביטון: "היית מלאך בלבן"


הלווייתה של ביטון, בוגרת מקיף א' ותושבת שכונת אגמים, התעכבה לאחר שבמשטרה ביקשו לבצע בגופתה נתיחה שלאחר המוות במכון לרפואה משפטית באבו כביר. בצאת החג, כשהגופה עדיין לא שוחררה לקבורה, ניהלו בני משפחתה מאבק משפטי מול המשטרה. נציג המחלקה המשפטית של זק"א לכיש שניר אלמליח הגיש בקשה בהולה לבית משפט השלום באשקלון לשחרר את המנוחה לקבורה מיידית וללא נתיחה. בדיון שהתקיים ביום שישי ונמשך עד סמוך לכניסת השבת קיבל השופט אבישי זבולון את עמדת המשטרה והורה על נתיחת הגופה.

6 צפייה בגלריה
מיתר ביטון ז"ל
מיתר ביטון ז"ל
מיתר ביטון ז"ל
(צילום: פרטי)

ביום ראשון בבוקר הגיש עו"ד דרור שוסהיים מטעם זק"א עתירה דחופה לבית המשפט העליון וביקש לבטל את פסיקת בית המשפט באשקלון. בצהריים, לפני שהצדדים התכנסו לדיון בנושא, הסירה המשטרה את דרישתה לנתיחה. בהסכמת שני הצדדים הוחלט כי גופתה של ביטון תשוחרר לקבורה חמישה ימים לאחר שנהרגה. עו"ד שוסהיים מתח ביקורת על התנהלות המשטרה, ואמר: "טוב היתה נוהגת משטרת ישראל אם מלכתחילה לא היתה דורשת דרישה כה חריגה. לבי עם המשפחה שהמתינה זמן רב כדי להתאבל על יקירתם".
בשעה 23:00 הובאה ביטון למנוחות בבית העלמין באשקלון כשבני משפחה וחברים ליוו אותה בדרכה האחרונה. חבריה סיפרו כי היתה אהובה על כולם ופעלה תמיד לעשיית טוב. "גדלנו ביחד ולמדתי ממך המון", נפרדה ממנו בדמעות חברתה הטובה. "אני לא מאמינה שאין אותך יותר. אני באמת לא יודעת איך אפשר להמשיך בשגרה בלעדייך. הארת כל מקום שנכנסת אליו והדבקת את כולם באנרגיה החיובית שלך. את הלב הכי גדול שידע העולם הזה".
בת משפחתה ספדה לה: "יהלום שלי, הילדה עם הלב הכי ענק בעולם, את מלאך בלבן. אני מצטערת שלא הצלחתי לשמור עלייך ולא הספקתי לומר לך כמה אני אוהבת אותך".