משתלת "ענף הזית" הוקמה על ידי פיליפ ניקולא, בעפולה. עם הקמתה הפכה במהרה למותג משתלות מוביל בענף העתקה ואקלום עצים. בעקבות התרחבות המשתלה היא הועתקה כליל בשנת 2010 לכתובתה הנוכחית במושב מאור. המשתלה מתמחה בעצי זית, כולל עצים עתיקים במיוחד, ועצים בוגרים מכל הסוגים. הדגש הוא על צמחייה ארץ ישראלית, אבל ניתן למצוא במשתלה גם עצי קקאו, פיג'ויה, מקדמיה, ליצ'י ועוד. בנוסף קיימת במשתלה מחלקה גדולה של צמחיה, שיחים, פרחים עונתיים ורב עונתיים, תבלינים, כדים, דברי נוי, מזרקות, חלוקי נחל וטוף.
2 צפייה בגלריה
שריף חמוד
שריף חמוד
שריף חמוד
(צילום: ג'ורג' ל.מה)
שריף, במקור תושב סאג'ור בצפון, מנהל את המשתלה בעשר השנים האחרונות, ומספר שאחת ההתמחויות של המשתלה היא העתקת עצים ופרויקטים גדולים מול מוסדות גדולים, הקרן הקיימת, עיריות והעתקת עצים בשטחים שבהם מפתחים כבישים. בנוסף יש במשתלה מחלקה גדולה המיועדת ללקוחות פרטיים וגננים, "החל מפרחים, זרעים וצמחים שמתאימים לחצר או לבית".
איך הגעת לתחום המשתלות?
"זה תחום שאני מאוד אוהב, ולאורך המון שנים התמחיתי בו. למדתי את עיקר העבודה מפיליפ ניקולא שהקים את העסק, וכיום לא יכול לנהל אותו, ועם הזמן התפתחנו לעוד כיוונים. היום יש לנו 80-90 דונם של עצים, ועוד כשלושה דונם של מחלקות צמחים ופרחים".
מה הרעיון המוביל בעסק?
"להתאים את הצמחים ללקוח. לתת לו את מה שהכי מתאים לו, לצרכים שלו בבית או בגינה. לא רק לומר 'עשינו גינה' אלא באמת לבחור ולייעץ לו כך שהגינה תהיה מותאמת אישית עבורו".
מה למדת שחשוב ללקוחות?
"הרבה מחפשים הצללה ועצים שהם מאריכי חיים. לא מה שיש בגינון הציבורי. בעיקר מחפשים את הדברים המעניינים כמו אלונים, אלות, חרובים, עצי זית. עצים ארץ ישראליים".
משתלת "ענף הזית" מוכרת היטב בכל הארץ, ומקבלת פידבקים טובים מאוד מהסביבה. "אנחנו עובדים הרבה עם קבלנים מהאזור, אדריכלים ומחלקות גינון בעיריות. יש לנו שם טוב ואנחנו עושים עבודה מקצועית אז חוזרים אלינו", מספר שריף.
העבודה במשתלה מתחילה השכם בבוקר. "יש לנו בערך 13 עובדים, והדבר הכי חשוב שאיתו מתחילים וממשיכים כל היום הוא לשמר את הצמחים והצמחייה בצורה הכי נכונה ומתאימה להם. יש לנו גידולים משלנו, יש עצים שאנחנו מטפחים, וכולם מקבלים יחס אישי, השקיה וטיפוח. הפריטים הכי מיוחדים אצלנו זה העצים הבוגרים, כאלה שאי אפשר למצוא במשתלות אחרות. יש לנו כמובן טכניקות מיוחדות להעתיק אותם עד ללקוחות כדי לא לפגוע בהם ולשמור על המראה היפה שלהם".
2 צפייה בגלריה
שריף חמוד
שריף חמוד
שריף חמוד
(צילום: באדיבותו)
ממה אתה הכי נהנה בעבודה?
"הסיפוק הכי גדול הוא כשאני מעביר עץ ממקום למקום ואני רואה שהכל מצליח, והעץ נקלט בצורה טובה. זה נותן המון שמחה".
איזה טיפ היית נותן למישהו שנמצא בתחילת דרכו?
"שייקח בחשבון שהוא עומד להיות משועבד 24 שעות לצמחייה ולעצים. אם לא משקים, לא מטפחים, העצים לא ישרדו. זה כמו בעל חיים, אי אפשר לעזוב לבד לכמה ימים בלי השקיה וטיפול".
איפה אתה חולם להיות בעוד 10 שנים?
"אני מאחל רק שנהיה יותר בריאים ונמשיך הלאה. חשוב לשמר את מה שיש לנו בארץ, ואנחנו כל הזמן מנסים לרענן כדי שתמיד יהיה חדש ומעניין".
פרטים ליצירת קשר:
משתלת ענף הזית - מול מושב מאור כביש 581
053-7264567, 04-6894155
פורסם לראשונה: 13:40, 20.06.21