כשמשה באום (39) נשוי ואב לשלושה מנתניה קיבל טלפון ממאגר מח העצם הלאומי של "עזר מציון" שהוא נמצא מתאים לתרומת מח עצם להצלת חייה של אישה, הוא לא היסס לרגע
2 צפייה בגלריה
משה באום (במרכז) בבית החולים
משה באום (במרכז) בבית החולים
משה באום (במרכז) בבית החולים
(צילום: מכל גורדין, עזר מציון)
באום, אח במחלקת השתלות מח העצם באיכילוב שמלווה את המושתלים לאורך ימי האשפוז הארוכים ומכיר מקרוב את המשמעות הגדולה של תרומת מח עצם להצלת חיים, מספר כי "מבחינתי לא הייתה בכלל התלבטות. אני מכיר מקרוב במה כרוכה המחלה ורואה איך התרומה הזאת פשוט מצילה חיים".
באום מוסיף כי הוא פתח את השנה החדשה בהירתמות להצלת חיים, היא עבורו מעשה טריוויאלי. "אנחנו במחלקה רואים את כולם, מכירים את כל המשפחה, הילדים והנכדים ורואים את ההשפעה של ההשתלה והתקווה שהיא נותנת למשפחות והיא באמת מצילה חיים'', הוא מספר וחושף כי בניגוד לתורמים אחרים שמגיעים למרכז האיסוף של עזר מציון ב"בית אורנית" בפתח תקווה ונחשפים לראשונה לעולם השתלות מח העצם הוא מכיר מקרוב את העולם הזה מאחר והוא משמש בחמש השנים האחרונות כאח במחלקת השתלות מח העצם בבית החולים איכילוב בתל אביב. במסגרת עבודתו הוא מקבל את החולים שמגיעים להשתלה, מכין אותם לקראת ההשתלה, עובר איתם את כל הפרוטוקול הרפואי, הטיפולים הכימותרפיים והאשפוז הממושך, מלווה אותם במעקב רפואי, בחינת תופעות לוואי ועוד. במהלך ימי האשפוז הארוכים הוא מכיר מקרוב את החולים שזוכים לקבל הזדמנות שניה ורואה את בני המשפחה שעוטפים את החולים במהלך השהות בבית החולים.

2 צפייה בגלריה
"כולם מסביבי חושבים שזה מדהים"
"כולם מסביבי חושבים שזה מדהים"
"כולם מסביבי חושבים שזה מדהים"
(צילום: מכל גורדין, עזר מציון)

באום, מספר שהוא הצטרף למאגר ב-2009 כשעבד במד"א ונסע לגן שמואל במסגרת מבצע איסוף שקיימה העמותה באותם ימים. ''בחודש אפריל האחרון, 14 שנה אחרי שנרשמתי למאגר, קיבלתי טלפון ממאגר מח העצם הלאומי של עזר מציון שבישר לי שאני נמצאתי מתאים לתרומת מח עצם להצלת חייה של אישה בשנות ה-60 לחייה. לא חשבתי פעמיים ולא הייתה לי בכלל התלבטות מה אני הולך לעשות. מיד אמרתי כן לבחורה שהתקשרה, עוד לפני שהיא סיימה את המשפט. סיפרתי לה גם שאני אח במחלקת השתלות והיה לי ברור מה תהיה התשובה שלי".
אך הגיבו המשפחה, החברים?
"כולם מסביבי חושבים שזה מדהים ושזו הצלת חיים. מבחינתי זה מעשה טריוויאלי. אני יודע מקרוב במה כרוכה המחלה, ואני יודע כמה תקווה זה נותן ורואה איך התרומה הזאת פשוט מצילה. בנוסף, אני התפללתי רק שאמצא מתאים בסוף התהליך של הבירור ואז נלך על זה".
ב"עזר מציון" מכירים מקרוב את המחלקה שבאום עובד בה מדי יום, הם בקשר רציף עם מתאמת ההשתלות ומנהל היחידה על מנת לאתר תורמים מתאימים ממאגר מח העצם הלאומי לחולים שמטופלים באיכילוב.

קראו גם:

מנהלת מאגר מח העצם הלאומי ומנהלת בית אורנית בעזר מציון ד"ר ברכה זיסר: "במחלקת השתלות מח העצם אפשר לראות באופן ברור את המשמעות האדירה של תרומת מח העצם. משה רואה את זה כל יום מקרוב ורואה כיצד תרומה בתהליך פשוט של מספר שעות מצילה לא רק חולה אחד, אלא משפחה שלמה, חברים ומעטפת גדולה שזוכים לראות את יקירם מבריא וחוזר לחיים רגילים."