המטופלת שהגיעה לקליניקה נראתה תשושה וכואבת. היא שאלה אם קיים טיפול טבעי לפברומיאלגיה (דאבת השרירים), תסמונת שמאופיינת בכאבים כרוניים מפושטים בנקודות שונות בגוף, ברגישות עזה ובעייפות.
3 צפייה בגלריה
פברומיאלגיה ואנדמטריוזיס, המחלות השקופות
פברומיאלגיה ואנדמטריוזיס, המחלות השקופות
פברומיאלגיה ואנדמטריוזיס, המחלות השקופות
(צילום: shutterstock)
"אני סובלת מכאבים כרוניים שמשבשים את חיי", היא אמרה. "משככי הכאבים שאני לוקחת גורמים לי לבעיות שינה ולאי נוחות במערכת העיכול. קראתי שפיברומיאלגיה היא אחת המחלות השקופות", היא הוסיפה, "אחת מאותן צרות צרורות שקשה לאבחן ושאין להן פרוטוקול טיפולי מסודר".
אנדמטריוזיס ותסמונת העייפות הכרונית הן אכן מחלות שקופות שכיחות, בעיקר בקרב נשים. לרפואה לוקח חודשים רבים לאבחן אותן. רופאי המשפחה לא פעם יהדפו תלונות על עייפות יתר או על כאבים כרוניים ויפטרו אותן בתרופות נוגדי דלקת שאינם סטרואידים או בימי מחלה לצורך מנוחה. בעיה.
אנדמטריוזיס, מחלה גניקולוגית, פוגעת ב-5-10% מהנשים בגיל הפוריות. המחלה נגרמת כשרקמות של האנדומטריום (הרירית המצפה את הרחם מבפנים והאחראית עם נשירתה לדימום הווסתי) מתיישבת מחוץ לרחם - בבטן, על השחלות, באיזור שבין הנרתיק לרקטום, על שלפוחית השתן, צוואר הרחם ואזורים נוספים.
הרקמות שנדדו לחלל האגן מתפתחות בכל חודש ואז נושרות. אולם באין ניקוז החוצה, מתפתח תהליך דלקתי הגורם לכאבים קשים, ציסטות, הידבקויות במעיים וקשיי פוריות. בנוסף לכאבים, הנשים סובלות מעייפות וממיגרנות קשות.
כל אלה משבשים את החיים וחלק מהנשים נאלצות לוותר על תחביבים, פעילויות פנאי ולעיתים גם על מקום עבודה.
הטיפול המוצע הוא לרוב גלולות המעכבות את הביוץ ומונעות צמיחה של רירית הרחם.
תשישות רבה בלי סיבה
מחלת התשישות הכרונית (מחלת היאפים) מתאפיינת בתשישות רבה ללא סיבה, כאבי ראש, בלוטות לימפה מוגדלות, כאבי מפרקים והפרעות שינה. בשל חוסר האונים המאפיין את המחלה ישנם גם שינויים במצב הרוח ולעיתים גם דיכאון וחרדה.
גם למחלת התשישות הכרונית אין תרופה ולכן הטיפול לרוב יכלול הפנייה לטיפול נפשי, פסיכולוגי או קוגניטיבי, מנוחה ולעיתים טיפול פסיכיאטריות ותרופות נגד דיכאון או חרדה.
בראייה הסינית כלל המחלות נגרמות בשל חוסר איזון בין היין ליאנג בגוף. הרפואה המערבית, יודעת לטפל במחלות רבות, חסרת אונים מול המחלות השקופות. לא רק שהן נעדרות פרוטוקול רפואי, הן לא מוכרות ברשימת המחלות הכרוניות של הביטוח הלאומי, עובדה שמחמירה את הערפול, חוסר האונים והכעס שחשים החולים.

3 צפייה בגלריה
הסימפטומים: תשישות, כאבי ראש, בלוטות לימפה מוגדלות, כאבי מפרקים והפרעות שינה
הסימפטומים: תשישות, כאבי ראש, בלוטות לימפה מוגדלות, כאבי מפרקים והפרעות שינה
הסימפטומים: תשישות, כאבי ראש, בלוטות לימפה מוגדלות, כאבי מפרקים והפרעות שינה
(צילום: shutterstock)

מה עושים עם הסטרס?
לכל אחת מהמחלות השקופות עולם צמחי שמעניק פתרון הוליסטי: הוא כולל צמחי מרפא ותזונה שמקלים על תסמיני המחלות. האסטרטגיה בבחירת הצמחים נעשית לפי התסמינים המאפיינים, כלומר, התאמה אישית של הצמחים, בניגוד לתרופות מרשם.
בבניית הרכב הצמחים יינתן מקום מכובד לצמחים אדפטוגנים, המסייעים לגוף להתמודד עם מצבי סטרס ממושכים על ידי השפעה מאזנת על בלוטת יותרת הכליה.
קראו גם:
בחירת הצמחים בקטגוריה זו תיעשה בראייה הוליסטית המתחשבת באופיו של המטופל לצד האיכויות השונות של צמחי המרפא. לדוגמא, מטופל קריר יותר באופיו (דיכאון, תת פעילות בלוטת התריס) יטופל באמצעות צמחי מרפא חמים וממריצים (כגון רודיולה, ג'ינסנג קוריאני או שכיזנדרה).
מנגד, מטופל אשר מראה סימנים של חום ועודף (עצבנות, יתר לחץ דם, מחלת חום) יטופל בצמחי מרפא ניטרליים כגון פטריית ריישי, שוש קירח או וויתניה משכרת.
בוקר טוב נפש
הצמחים האדפטוגנים מטפלים בחולשת מערכת העצבים ויעילים בהפגת תשישות, שיפור מצב הרוח וחיזוק הנפש, שתורמים לשיפור המצב המנטלי והפיזי של המטופל.
בפיברומיאלגיה, המאופיינת בכאב, מלבד הצמחים האדפטוגניים ישולבו בפורמולה גם צמחים מניעי כבד היות וכאב מקורו בתקיעות צ'י כבד.
בין הצמחים מניעי הכבד: אדמונית ושינן רפואי. צמחים משככי כאב: מורן או קורידלית.
באסטרטגיה הטיפולית תיעשה חשיבה גם למצב הנפשי של המטופל. בהתאם ישולבו צמחים מזיני נפש ומרגיעים כמו קמומיל, מליסיה, וורבנה, פסיפלורה, וולריאן, שיסייעו לאיכות שינה טובה.

3 צפייה בגלריה
לחזק את הנפש ולשפר את המצב הפיזי והמנטלי
לחזק את הנפש ולשפר את המצב הפיזי והמנטלי
לחזק את הנפש ולשפר את המצב הפיזי והמנטלי
(צילום: shutterstock)

סלמון, סובין וזרעי צ'יה
מלבד הטיפול בצמחי המרפא יש להקפיד על עקרונות התזונה האנטי דלקתית הכוללת מזונות עשירים בחומצות שומן חיוניות כמו אומגה 3 (סלמון, פורל), בזרעי פשתן ובזרעי צ'יה. חומצות השומן מפחיתות ייצור הורמונים פרוסטגלנדינים מעוררי דלקת ומגבירות ייצור הורמונים מפחיתי דלקת וכתוצאה מחזקות את פעילות מערכת החיסון.
צריכה של מוגברת של ירקות ופירות כמקור לנוגדי חמצון, ויטמינים ומינרלים הקריטיים לתפקוד ואיזון כלל מערכות הגוף, לנטרול רדיקלים חופשיים ולחיזוק פעילות מערכת החיסון.
מזונות טריים ומלאים כגון דגנים מלאים, קטניות, שיבולת שועל, סובין. אלה מכילים ויטמינים, מינרלים, נוגדי חמצון וסיבים תזונתיים, המסייעים לפינוי פסולת מן הגוף ומשפרים את תהליכי העיכול. חומצות שומן נמצאות באחוז גבוה באגוזים, שקדים, זרעים ושמן זית. חשוב לצרוך אותם בצורתם הטבעית בלבד.
המחלות שקופות אינן גזירת גורל. הן ניתנות לטיפול במגוון כלים שמציעה הרפואה האלטרנטיבית.
אתי לוין, נטורופתית N.D, הרבליסטית קלינית Cl.H, טל. 052-6086016