כאשר באים לקנות רכב יד 2 תמיד יש חששות – מה אם המוכרים לא מספרים הכל? מה אם נקנה רכב רק כדי לגלות שיש איזשהו רכיב יקר שדורש החלפה? מה עבר עליו לפני שהוא הגיע לידיים שלנו? כל אלו שאלות לגיטימיות שלא תמיד קל לקבל עליהן מענה.
אחד היתרונות ברכישת רכב מסוכנות רכב מסודרת היא העובדה שעל פי החוק הם מחויבים לתת תשובות, וזה לא היתרון היחיד. במקום לבדוק בכל פעם רכב בודד אצל מוכרים פרטיים, סוכנות רכב תציע לכם מגוון מכוניות למכירה , תנאי תשלום נוחים, והצעות לטרייד אין שיחסכו לכם גם את כאב הראש הכרוך במכירת הרכב הישן. לרוב תוכלו לקבל הטבות מהטבות שונות, כגון תוספות אבזור לרכב ואחריות שיהפכו את הקנייה למשתלמת ובטוחה אף יותר.
יחד עם זאת, רבים עדיין חוששים בקניית רכב יד 2 מסוכנות רכב ולכן ריכזו כאן מספר שאלות שכדאי לשאול כדי לעבור את תהליך הקנייה רגועים יותר.
1. כמה ק"מ נסע הרכב ובן כמה הוא?
שתי שאלות ולא על אחת – אבל שאלות אלו קשורות. בלאי רכבים קשור לשני דברים – זמן ושימוש. ככל שהרכב "עבד" קשה יותר כך הבלאי בחלקיו גדל. מצד שני גם רכב שכמעט ולא גמא כביש יספוג נזקים אם הוא ישיש. ככלל, רב הישראלים נוסעים כ-15,000 ק"מ בשנה. אם אתם מתכננים לקנות רכב יד שנייה בן 4, לדוגמה, תצפו שהוא נסע, בשימוש רגיל, כ-60,000 ק"מ. אם הרכב נסע הרבה יותר מזה – נעשה בו שימוש מאסיבי, פחות מזה – הוא לא הרבה לראות כביש. רכבים בעלי נסועה גבוהה מהצפוי, ייתכן והשימוש בהם היה אינטנסיבי ושוחק במיוחד וכדאי לשקול את העניין.
2. תוכלו לספר לי קצת על ההיסטוריה של הרכב?
אומרים שכל אדם מגיע עם מטען, הדבר נכון כפליים לרכב – גם מילולית וגם במובן המטפורי של הביטוי. כדאי להכיר את ההיסטוריה של הרכב – מי היו בעליו הקודמים? לצורך מה הוא שימש אותם? האם הוא הגיע מחברת השכרת רכב או מידיים פרטיות? האם הרכב היה בבעלות משפחה או אדם מבוגר? כמה בעלים קודמים היו לו? לא כל אדם מבוגר נוהג בדומה לכל אדם מבוגר אחר, אבל אם תדעו שהרכב היה בבעלות משפחה עם כמה וכמה ילדים קטנים – כדי לבדוק פעם שנייה אם כל המתגים והאביזרים במושב האחורי עובדים כשורה, דבר שיהיה רלוונטי פחות אם הבעלים הקודם היו זוג מבוגר.
3. האם אפשר לראות את היסטורית הטיפולים של הרכב?
היסטוריית הטיפולים של הרכב תיתן לכם אינדיקציה טובה למספר היבטים שצריכים לעניין אתכם. ראשית – תבדקו שהרכב עבר טיפולים תקופתיים בזמן. גם אם כל מה שנדרש זה החלפת שמן אחת לשנה, אם זה לא נעשה השמן הופך סמיך יותר ויכול להשאיר משקעים על חלקי המנוע. גם אם ראיתם שהרכב עבר את כל הטיפולים המומלצים בזמן כדאי להמשיך ולחפור – האם היו מכלולים שהוחלפו? אילו תיקונים גדולים נעשו? אם פתאום תגלו ריכוז חלקים מוחלפים האם מדובר באינדיקציה לכך שהרכב עבר תאונה או נפגע בדרך כלשהי?
4. האם יש בעיות מכניות ברכב או בעיות ידועות ותיקונים שצריך לבצע?
מדובר למעשה בשאלת המשך לבדיקת היסטוריית הטיפולים של הרכב. גם אם דברים לא נעשו – זה לא אומר שלא צריך לעשותם. קחו לדוגמה את מיזוג האויר ברכב. אם הנהג הקודם העדיף חלונות פתוחים על הפעלת מיזוג האויר ומשום כך לא השקיע בתיקון ליקויים במערכת זו, אתם עלולים למצוא את עצמכם במוסך זמן קצר אחרי הקנייה, מתקנים את מערכת מיזוג האויר מן היסוד. עדיף לשאול במפורש האם יש ליקויים ידועים שכאלו. סוכנויות רכב גדולות אמינות ומורשות יענו בכנות ולא יסכנו את המוניטין שלהן בשקר.
5. האם הרכב היה מעורב בתאונות קשות או באירוע פלילי?
במידה והרכב עבר תאונה, בדקו בעבר הביטוחי שהרכב לא הוכרז בעברו כאובדן להלכה. אובדן להלכה אינו טוטאלוס. על פי החוק, אם עלות תיקון הרכב גבוהה יותר מאשר 60% משוויו אז הוא מוגדר כטוטאל לוס. רכב שנפגע ב- 50% או אפילו 45% משוויו מוגדר כאובדן להלכה ויכול לעלות, על פי חוק, לכביש – אך הוא עדיין רכב שנפגע מאד. את זה תוכלו לראות דרך העבר הביטוחי של הרכב.
אם זה המצב, ודאו כי הרכב תקין, בטיחותי וכשיר לחזור לכביש. יש לוודא עם חברת הביטוח שאין מניעה לבטח את הרכב שתקנו במקרים אלו.
6. מה האחריות שנותנים על הרכב והחלפים שלו?
כאשר קונים רכב חדש יש אחריות מוגדרת וידועה, לדוגמה 3 שנות אחריות על המנוע והמכלולים הפנימיים האחרים, בקניית רכב יד 2 המצב סבוך יותר ותלוי בסוכנות הרכב דרכה אתם קונים את הרכב. ודאו אם ישנה אחריות, מה היא בדיוק כוללת ולמשך כמה זמן, בדקו מה קורה אם מכלול גדול ברכב מתקלקל זמן קצר לאחר הקנייה או האם יש אפשרות לתקופת מבחן.
7. האם ברכב הוחלפו חלקים והאם הם מקוריים או חליפיים?
לשאלה הזו יש משקל רב כיוון שלא כל המוסכים והחלקים הם זהים – יש חלקים מקוריים של יצרן הרכב, יש חליפיים שיכולים לנוע בטווח האיכות שלהם ממחלפים מאד טובים ברמת היצרן ואף יותר ועד חלפים שאינם בדיוק מתאימים לדגם או שיוצרו באיכות ירודה. שיטה נוספת להוזיל עלויות תיקון היא לעשות שימוש בחלפים מחודשים: חלף מחודש הוא חלף שהיה מקולקל ועבר תיקון במוסך והוא לכאורה כאילו חדש, למעשה לרב איכות החלפים המחודשים אינה מאד גבוהה.
8. האם יש פריטים או אביזרים נוספים שכלולים במכירה?
סוכנויות רכב לעתים מצ'פרות קונים באביזרים או פריטים נוספים – החל מעץ ריח ועד מגנים מהשמש או שטיחונים חדשים. לפני שקונים רכב מסוכנות רכב כדאי לשאול האם יש פריטים נוספים שתקבלו במכירה.
9. האם אפשר לקחת את הרכב לנסיעת מבחן ולבדיקה במכון בדיקה עצמאי?
יש דברים שרק נסיעת מבחן תגלה לכם – למשל האם המושבים או כפתורי השליטה על ההגה נוחים לכם. גם בדיקה במכון בדיקה עצמאי יכולה להאיר את עיניכם לדברים רבים שאולי לא שמתם לב אליהם בעצמכם. סוכנויות רכב מגיעות עם בדיקה מטעמן לרב, אך כדאי תמיד לקחת את הרכב לבדיקה במכון בדיקה עצמאי מטעמכם.
10. האם ניתן להחזיר את הרכב לאחר הקנייה ובאיזה תנאים?
אחד היתרונות המשמעותיים בקניית רכב מסוכנות לצד האחריות שקרוב לוודאי תקבלו עליו היא האפשרות שאתם נשארים עם כתובת במקרה ותרצו להחזיר את הרכב. וודאו כי התנאים להחזרת הרכב מובנים ומקובלים עליכם.
לסיכום
רכישת רכב יד שנייה לא חייבת להיות קשה. רכישה דרך סוכנות רכב יכולה להפוך את החיים לקלים יותר – טרייד אין על הרכב הישן יחסוך זמן כסף ועצבים, תקבלו מידע רב יותר על הרכב ואם תבחרו בחברה גדולה ומוכרת קרוב לוודאי שהמידע יהיה אמין – הם לא יסתכנו באיבוד המוניטין. בכל מקרה כדאי לשאול את השאלות האלה כדי לצאת בטוחים יותר לגבי ההחלטות שקיבלתם.
מוגש מטעם: אלבר