קצת רקע על פירוק שיתוף
פירוק שיתוף במקרקעין זהו תהליך שיכול להתבצע לגמרי מרצונו החופשי של השותפים. כך לדוגמא, ייתכן כי בהסכם בין שותפים לרכישת דירה, שני הצדדים הגיעו לאחר כמה שנים להסכמה כי הם אינם מעוניינים להמשך בשיתוף, ובהתאם לכך הם יבצעו פירוק שיתוף. חשוב להדגיש, גם במקרים בהם השותפות ותנאיה התקבלו בהסכמה מלכתחילה אצל שני הצדדים, בכל זאת יתכנו מקרים בהם עולה הצורך בפירוקה, ואילו לא תמיד שני הצדדים יסכימו לכך. באופן כללי, כדאי לדעת כי פירוק שותפות מתבצע בשתי דרכים עיקריות - על ידי מכירת המקרקעין לגורם צד שלישי וחלוקת הרווחים בין כל השותפים או לחילופין, באמצעות חלוקה בעין

1 צפייה בגלריה
עורך דין מקרקעין
עורך דין מקרקעין
עורך דין מקרקעין
(צילום: FREEPIK)

פירוק שיתוף כאשר שותף לא מסכים
קיימת גם אופציה של פירוק שיתוף במקרקעין שאינו מרצון - פירוק שבעצם נכפה על כל הצדדים המעורבים, מה שמתרחש בין היתר בשל חילוקי דעות וניגודי אינטרסים כאלו ואחרים. כך לדוגמא, ייתכן מקרה בו יורשים הפכו לשותפים מכורח הצוואה, ובהתאם לכך הם יורשים במשותף זכויות בנכס מקרקעין שהיה בבעלות סבם. אולם, בשל חילוקי דעות ביניהם - אחד הצדדים עשוי להגיע לתובנה כי הוא פירוק שיתוף כדאי יותר עבורו. הבעיה מתחילה כאשר אחד מהשותפים לא מעוניין בסיום השותפות, בעוד כי שותף אחר או יתר השותפים בהחלט מעוניינים בכך. נזכיר כי בהתאם לסעיף 37 לחוק המקרקעין, כל שותף עשוי לבקש לסיים עם הסכם השותפות בכל רגע נתון, אלא אם היה תנאי אחר במסגרת הסכם השותפות. במקרים כאלו, בית המשפט יכול להורות לאחר 3 שנים על הסיום.
מה עושים אם אחד השותפים עדיין אינו מסכים?
במידה ואחד הצדדים המעורבים מתנגד לסיים את התהליך המשותף - עליכם להגיש נגדו תביעה לבית המשפט המתאים לשם כך. לדוגמא, אם מדובר במחלוקת על פירוק שיתוף בדירה שהתקבלה בירושה, בית משפט לענייני משפחה יטפל בתביעה. כמובן שעל מנת להתחיל בתהליך התביעה, עליכם לבחור היטב עורך דין מקרקעין בנתניה שיוכל לייצג אתכם. חשוב לבחור עורך דין עם ניסיון מוכח ומעמיק בתחום המקרקעין, שכבר סייע לעשרות לקוחות בעבר לכפות פירוק שיתוף ובהתאם לכך תדעו שניתן לסמוך עליו.


מוגש מטעם עורך דין איתיאל היקרי