דבורי חדרי חביב, מומחית בטיפול בטראומה וקומפלקס טראומה מטפלת בכירה בשיטת DBT, יועצת ארצית של משרד הביטחון בתחום השיקום לשעבר, ממייסדות האגודה הישראלית לטיפול דיאלקטי התנהגותי וכיום מנהלת מרכז DBTEACH המכשיר מטפלים ומטפלות ברחבי הארץ בטיפול בטראומה בשיטת DBT.
עם 29 שנות ניסיון, דבורי היא מהמטפלות המובילות בארץ שמיישמת את השיטה בטיפול על נפגעי טראומה מסבירה מדוע כיום טובי המטפלים הרגשיים אימצו את השיטה וממליצים עליה.

1 צפייה בגלריה
דבורי חדרי חביב פסיכותרפיסטית ומטפלת DBT
דבורי חדרי חביב פסיכותרפיסטית ומטפלת DBT
דבורי חדרי חביב פסיכותרפיסטית ומטפלת DBT
(צילום: באדיבות אתר דבורי)

"שיטת DBT הינה שיטת טיפול דיאלקטי התנהגותי. אני מתמחה בטיפול בטראומה, הן בקרב מבוגרים והן בקרב ילדים ונוער. במהלך הניסיון הרב שצברתי בטיפול באנשים שחוו מגוון רחב של טראומות, הבנתי בעיקר שכל טראומה וכל חוויה ייחודית בתרגום שלה למי שחווה אותה, אין טראומה זהה או משותפת"
האם ניתן לטפל בטראומה?
"יש אירועים בלתי נמנעים, אך טיפול בטראומה הוא אפשרי, המטרה של צמיחה טראומטית היא שהאדם לא יהפוך להיות אתר הנצחה של הטראומה שלו אלא יבקר מידי פעם באתר ההנצחה בזמן שהוא ממשיך בחייו.
במהלך שנות עבודתי בשטח הייתי בכאב רב עדה לאנשים רבים שהאירוע הטראומטי קטע את חייהם והם התקשו להמשיך הלאה. גישת DBT מציעה כלים פרקטיים וממוקדים אשר יכולים לעזור לאנשים להתמודד עם רגשות קשים, לנהל את התנהגותם ולבנות חוסן נפשי."
לאחרונה במסגרת מלחמת 'חרבות ברזל' אנו עדים לטראומות הנגרמו לניצולים וללוחמים בשטח – כיצד ניתן להתמודד עם זה?
"המלחמה גורמת למגוון רחב של טראומות, הן בקרב אלה שחוו את המלחמה באופן ישיר והן בקרב אלה שחוו אותה באופן עקיף. טראומות נפוצות כוללות חשיפה לאלימות ומוות, אובדן, פחד וחרדה, תחושת חוסר אונים ודיכאון. החשיפה לאירועים טראומטיים יכולה להתרחש במעגלים שונים. האירוע הטראומטי יכול להעיר ולפתוח מחדש פצעים ישנים שטרם החלימו."
כיצד טיפול DBT יכול לעזור לאנשים שחוו טראומה כתוצאה מהמלחמה?
"טיפול DBT יכול לעזור לאנשים שחוו טראומה כתוצאה מהמלחמה באמצעות סיוע פיתוח מיומנויות של ויסות רגשות, שיפור מיומנויות בין אישיות, פיתוח חוסן נפשי שיאפשר להם להתגבר על קשיים. וגם בעיבוד זיכרונות טראומטיים"
מהן העצות שלך לאנשים שחוו טראומה כתוצאה מהמלחמה?
"קודם כל חשוב לטפל ואני אפנה ישירות לנפגעי טראומה – חשוב שתבינו שטיפול הוא משמעותי לשיקום הנפש ואין צורך להתבייש או להתמודד עם זה לבד. מעבר לזה אין צורך בהגדרה עצמה כדי לקבל סיוע.
גם אנשים שאינם עונים להגדרה של סימפטומים של פוסט טראומה מתקשים וחווים מצוקה רבה . חשוב לפנות לעזרה מקצועית, טיפול פסיכולוגי יכול לעזור לכם להתמודד עם הטראומה ולשקם את חייכם. אל תתביישו לדבר על מה שעברתם, הצטרפו לקבוצות תמיכה ושתפו אנשים קרובים במה שעובר עליכם ובקשיים שלכם"
יש משהו על טיפול בטראומה שאנחנו לא יודעים?
"יש הרבה אנשי מקצוע טובים בשטח עם לב רחב ונכונות לעזרה אבל לא כולם מומחים לטיפול בטראומה – חשוב לפנות לאנשי מקצוע שתחום הטראומה לא זר להם והם בעלי ניסיון עשיר של טיפול והצלחה.
לפעמים ההבדל בין טיפול טוב שמסייע תוך זמן קצר לחזור לתפקד לבין טיפול פחות טוב שמאיץ את הסימפטומים והופך אותם לכרוניים.
לא כל טראומה מולידה פוסט טראומה.
לעיתים הטראומה נוצרת לא באירוע עצמו אלא באי הטיפול או במתן טיפול לא הולם. לכן חשוב ביותר למצוא טיפול מתאים ולהתפנות אליו"
דבורי חדרי חביב, מטפלת בכירה בשיטת DBT, בעלת 29 שנות ניסיון ומנהלת מרכז DBTEACH.



מוגש מטעם דבורי חדרי חביב