עבור כל מי שמתעניין/ת בלימודי חינוך לתואר אקדמאי, מומלץ בחום לפחות להכיר את האפשרות של חינוך בלתי פורמלי ואת הדרכים בהם הוא מאפשר לנו להשפיע על ילדים ובני נוער.
מהו בעצם חינוך בלתי פורמלי ועבור מי מתאים מסלול ללימודי תואר ראשון בתחום זה?
חינוך בלתי פורמלי ולימודי התחום
"חינוך בלתי פורמלי" הוא מושג רחב יחסית אשר מתייחס למסגרות חינוך ולארגוני חינוך וקהילה חוץ בית ספריים שונים. תנועות נוער הן דוגמה אחת ויחסית מוכרת, אך קיימות עוד אינספור מסגרות שכאלו, גם ובמיוחד במדינה כמו ישראל – מתנ"סים, מרכזי התנדבות, פנימיות, מרכזי תרבות וספורט ועוד. כאמור, מדובר בתחום רחב ביותר בו ניתן למצוא מוסדות ומסגרות מסוגים שונים, כאשר המשותף לכולם הוא כי הם אינם חלק מהמערכת הפורמאלית – המערכת הבית ספרית ה"סטנדרטית" אליה הולכים מרבית הילדים ובני הנוער מדי יום בשעות הבוקר.
1 צפייה בגלריה
חינוך בלתי פורמלי
חינוך בלתי פורמלי
חינוך בלתי פורמלי
(צילום: FREEPIK)
חינוך בלתי פורמאלי מהווה עולם ומלואו בו ניתן להגיע לילדים ובני נוער ולעבוד עימם, לסייע להם לרכוש כלים, ידע ויכולות, כישורים חברתיים וכו'. רבים מהילדים ובני הנוער אשר השתתפו במסגרות חינוך בלתי פורמליות כאלו או אחרות מעידים כי היו אלו מהמסגרות המשמעותיות ביותר בהן לקחו חלק, וכי הן תרמו להם ולהתפתחותם לא פחות מאשר מסגרות החינוך הפורמאליות.
תואר בחינוך בלתי פורמלי נלמד בישראל במוסדות לימוד אקדמאים המתמקדים בעולם החינוך . לרוב מדובר בתואר המשלב אלמנטים מלימודי חינוך "רגילים" (חינוך פורמלי), יחד עם דגש משמעותי על חינוך בלתי פורמלי והתנסות מעשית בתחום. במכללות המובילות לחינוך המציעות גם תואר בחינוך בלתי פורמלי ניתן לרוב למצוא כמה וכמה תוכניות לימודים שונות מהן ניתן לבחור, המציעות דגשים שונים ומתמקדות בהיבטים שונים בעולם החינוך הבלתי פורמלי. לדוגמה – תוכניות לימודי חינוך בלתי פורמלי המתמקדות בהדרכה ואימון כושר וספורט, מנהיגות חינוכית במגזרים מסוימים בישראל, תוכנית לחינוך וטיפול עבור אנשי חינוך המועסקים בפנימיות, תוכניות עם התמחות בעבודה עם נוער בסיכון, התמחות בהנהגה וקהילה ועוד. זוהי רק רשימה חלקית, המדגימה עד כמה עשיר ומגוון עולם החינוך הבלתי פורמלי ולכן עד כמה רבות האפשרויות השונות להתמחות ולהתקדם בו.

מדי שנה בוחרים יותר ויותר צעירות וצעירים ללמוד חינוך בלתי פורמלי במסגרת לימודי התואר הראשון, ובמיוחד בישראל קיימות לכך הרבה סיבות טובות. הנקודה החשובה היא שקיימת הכרה הולכת וגוברת בחשיבותן של מסגרות החינוך הבלתי פורמלי.
לימודי חינוך בלתי פורמלי עשויים להתאים לכל מי שמעוניין/ת להתמחות בחינוך ולזכות לעבוד "מחוץ לקופסה" ובמידה רבה גם מחוץ למערכת, לסייע וללוות ילדים ובני נוער בהתפתחותם מחוץ לבית הספר ולמסגרת המובנית והעיקרית בה הם מתחנכים.
לפרטים הכנסו לאתר מכללת אורנים .

מוגש מטעם: מכללת אורנים