החלטתם לקנות רכב יד שניה או מעבר לכך? קיבלתם החלטה חכמה, בהתחשב ביוקר המחיה בכלל ובעליות המחירים החדות במכוניות החדשות בפרט. אם תתנהלו נכון, תוכלו להתברך ברכב במצב מכני סביר עד טוב מאוד, שישרת אתכם נאמנה כמה שנים, לא ישלח אתכם כל שבועיים למוסך ויהיה גם נכס סחיר בשוק היד שנייה בהמשך הדרך.
קנייה נכונה ומושכלת של רכב משומש חייבת לעבור דרך שורה של בדיקות מצדכם, הקונים. להלן החשובות שבהן:
1. צרכים ותקציב: מומלץ שתבררו בניכם לבניכם כמה כסף אתם מוכנים להשקיע ברכישת מכונית משומשת, איך תממנו את העסקה ומה יהיו השימושים העיקריים שלכם ברכב. אני לדוגמא גר בעיר גדולה ועובד רוב הזמן מהבית, כך שהמכונית נדרשת לי בעיקר לנסיעות קצרות לפגישות באמצע השבוע, אך גם לנסיעות ארוכות יותר עם המשפחה בסופי שבוע ובחופשות. אם יש לכם ילדים קטנים או מתבגרים, ייתכן שתרצו לשלם יותר על מכונית מרווחת ובטוחה. כל קונה לפי מצבו בחיים וצרכיו המתעדכנים.
2. זהות המוכר: לפני שבודקים את המכונית, לא יזיק לבדוק מי מנסה למכור לכם אותה. אם זו חברת ליסינג, אתם יודעים שתקבלו מכונית עם אחריות, שכנראה עברה טיפולים סבירים ומצויה במצב טוב, אבל גם שאתם עלולים להיתקל בקושי למכור את הרכב בהמשך. קנייה מאדם פרטי, לעומת זאת, תלויה מאוד בזהות המוכר: האם הוא אמין בעיניכם? כמה הוא השתמש ברכב המוצע למכירה ובאילו תנאים? האם המכונית עברה תאונות תחת בעלותו? שיחה עם המוכר עשויה לקרב או להרחיק אתכם מקניית הרכב.
3. נסיעת מבחן: נסיעה קצרה ברכב המוצע למכירה עשויה לגלות לכם לא מעט בנוגע לפרמטרים קריטיים כמו נוחות, תפקוד המנוע, ההגה והבלמים. רעשים לא סבירים או כפתורי הפעלה מושבתים אמורים להדליק נורות אדומות. כך גם מראות או פנסים שבורים או לא תקינים.
4. בדיקת הרכב: אל תקנו רכב יד שניה או יותר מבלי לבצע בדיקה מדוקדקת של גוף הרכב. בתחילה בדקו את צבע הרכב (היזהרו מחלודה), פגיעות פח, נזקים לשלדה, נזילת שמן, בלמים, פנים הרכב ואורות/מראות.
כל הבדיקות העצמיות חשובות, אבל אל תקנו רכב משומש מבלי שעבר בדיקה מקיפה ומקצועית במכון בדיקה מורשה. כמו כן, חשוב לבדוק מה הקילומטרז' של הרכב, בקניית רכב ישן זו שאלה מתבקשת ומרכזית. רצוי גם להגדיר מראש מהו רף הקילומטרז' הסביר בעיניכם, שמעבר לו תוותרו על הרכישה.
5. היסטוריית הרכב: בדקו מה מספר ספר הטיפולים, כמה בעלויות החליף הרכב, האם הבעלים הנוכחי אכן רשום כבעלים הרשמי והאם הרכב משועבד או ממושכן. כל בדיקה כזו עשויה לחסוך לכם סיבוכים מיותרים בהמשך.

1 צפייה בגלריה
המדריך לתחזוקת רכב ישן
המדריך לתחזוקת רכב ישן
המדריך לתחזוקת רכב ישן
(צילום: Shutterstock)

טיפים לתחזוקת רכב משומש
רכשתם רכב יד שניה? בשעה טובה! עכשיו מתחיל החלק המעניין באמת, קרי: החיים עם רכב משומש. בניגוד למה שאולי שמעתם או קראתם, שגרת החיים עם רכב כזה לא חייבת להיות כרוכה בביקורים תכופים במוסך והוצאות גבוהות על תיקונים. רכב משומש שנקנה במצב טוב וזוכה לתחזוקה שוטפת ראויה, יכול לשמש אתכם כמה שנים ללא בעיות מיוחדות. אז מהם הטיפים החשובים לתחזוקת רכב משומש ו/או ישן?
1. בדיקות וטיפולי נהג
עוד לפני הטיפולים והבדיקות המקצועיות במוסכים, חשוב לזכור שהבודק החשוב והזמין ביותר לכל רכב ישן הוא כמובן מי שנוהג בו. עליכם לבדוק בין שאר את מצב השמן במנוע, נוזל הקירור ברדיאטור, תחושת ההיגוי, בלמים, חיי המצבר ועוד. יש להחליף שמן ופילטר לפי הוראות היצרן (כל 15-20 אלף קילומטרים, בדרך כלל), ולוודא שהגלגלים לא שחוקים מדי ועם לחץ אוויר תקין. בדקו גם את תקינות אביזרי הבטיחות ברכב שלכם: חגורות הבטיחות ומערכת כריות האוויר עשויים להציל חיים ולמזער פגיעה בעת תאונות.
הבחנתם בתקלה? נדלקה נורית אזהרה? טפלו בבעיה בהקדם. דחיית טיפול בבעיות ברכב ישן עלולה לגרום נזקים בלתי הפיכים ולייצר הוצאות גבוהות למדי, שאולי יהפכו את תיקון הרכב לבלתי משתלם.
שימו לב גם לשלדת הרכב: לכלוך, עלים או לשלשת ציפורים עלולים להותיר כתמי צבע שיכערו מאוד את הרכב שלכם וגם יורידו את ערכו בשוק המכוניות המשומשות. הקפידו על שטיפת הרכב באופן יסודי ומסודר.
2. בדיקות וטיפולים במוסך
על אף הנאמר בסעיף הקודם, אתם לא אמורים להיות הבודקים והמטפלים היחידים ברכב המשומש שלכם. הקפדה על בדיקות תקופתיות ותיקונים לפי הצורך במוסכים תאריך את חיי המערכות הקריטיות של הרכב, ותחסוך לכם ביקורים נוספים, יקרים ותכופים יותר במוסך.
3. ביטוח צד ג'
אתם אמנם לא מחויבים על פי חוק לביטוח רכב מלבד ביטוח חובה, שיבטיח כיסוי על פגיעות גוף לכל המעורבים בתאונה עם הרכב שלכם, אבל מומלץ שלא תעלו על הכביש לפני שרכשתם כיסוי ביטוחי נוסף, בין אם ביטוח צד ג' שיכסה אתכם מפני נזקי רכוש שנגרמו לצדדים שלישיים כתוצאה מתאונה עם הרכב שלכם; ובין אם ביטוח מקיף, שאמנם יקר יותר אבל מקנה כיסוי ביטוחי מלא, הכולל גם כיסוי על נזקי רכוש לרכב שלכם ולנוסעיו, כמו גם ביטוח על גניבת הרכב ותאונת טוטאל-לוס (נזק המוערך ביותר מ-60% מערך הרכב).
איך בוחרים בין ביטוח צד ג' לביטוח מקיף? בדרך כלל, אפשר להסתפק בביטוח צד ג' אם הרכב שלכם ישן וערכו בשוק לא עולה על 40 אלף שקל. במקרים כאלה, לא משתלם לרכוש ביטוח יקר כמו ביטוח מקיף וניתן להתמקד בכיסוי האפשרות שתגרמו נזק לצד שלישי ותהיו חשופים לתביעה משפטית מצידו.
עם זאת, יש גם שיקולים שעשויים לגרום לכם בסופו לרכוש ביטוח מקיף לרכב ישן יחסית. למשל, אם תתקשו למצוא לרכב זה חלקי חילוף, או אם אתם מעריכים שבמקרה תאונה הרכב עלול להגיע בקלות יחסית למצב של טוטאל-לוס.
בשורה התחתונה, רכישת ותחזוקה של רכב ישן היא משימה שמומלץ לבוא אליה עם רמה מסוימת של ידע, שתאפשר לנו לפעול לפי רשימה סדורה ולא על סמך אלתורים בשטח, לא בשלב הקנייה ולבטח שלא בתחזוקה השוטפת בנסיעה על הכבישים. על הדרך כדאי להצטייד גם בביטוח צד ג', אם מדובר ברכב ישן (לא רכב אספנות), או לשקול רכישת ביטוח רכב מקיף אם מדובר ברכב חדש ויקר יותר, או אם מדובר ברכב פגיע ובעייתי מבחינת זמינותם של חלקי חילוף.

מוגש מטעם: ביטוח 9