השקעה בבורסה וניהול הון מניות יכולים להיות משימה לא פשוטה, במיוחד עבור משקיעים חדשים. אחת השאלות היסודיות שעולות לא פעם בתחילת הדרך (וגם באמצע הדרך), היא האם להשקיע באמצעות תיק השקעות מנוהל מקצועית ע"י בעל רישיון לניהול תיקים מטעם הרשות לניירות ערך , או ללכת בדרך של ניהול השקעות עצמאי, כלומר מסחר ישיר בבורסה. במאמר זה נבחן את המאפיינים של כל צורת השקעה, נבחן את יתרונותיה וחסרונותיה ונציע דרך כיצד לבחור ביניהן.
ראשית, נסביר בקצרה את שתי האפשרויות. תיק השקעות מנוהל כרוך בהפקדת כספי ההשקעות שלך בידי צוות של מנהלים מקצועיים שמקבלים החלטות בשמך – בבית השקעות, או דרך מנהל תיקים אישי. למנהלים אלה יש מומחיות בניתוח שווקים, בבחירת ניירות ערך וביישום אסטרטגיות השקעה לטווחים קצרים וארוכים. מצד שני, השקעה בניהול עצמי פירושה אחריות מלאה וישירה על החלטות ההשקעה שלך עצמך, עריכת מחקר וביצוע עסקאות באופן עצמאי.
עצמאי בשטח: תיק בניהול עצמי
יתרון משמעותי אחד של תיק השקעות עצמאי הוא החיסכון הפוטנציאלי בעלויות. על ידי ניהול ההשקעות שלך באופן עצמאי, תוכל להימנע מדמי ניהול שגובים גופי ההשקעות. חיסכון זה יכול להיות אטרקטיבי במיוחד עבור משקיעים שבטוחים ביכולות שלהם, ויש להם זמן ורמת מסירות גבוהה כדי לחקור ולנטר את השווקים באופן רציף. בנוסף, השקעה בניהול עצמי מספקת אוטונומיה ושליטה על ההחלטות הפיננסיות של האדם, דבר שיכול להיות חשוב לרבים מאיתנו.
מן העבר השני, חשוב לקחת בחשבון את החסרונות הפוטנציאליים של השקעה בניהול עצמי. לא לכולם יש את המומחיות, הזמן או העניין להעמיק בניתוח ובמחקר פיננסיים. הסטטוס של משקיע עצמאי דורש מחויבות משמעותית, במטרה להישאר מעודכן באופן רציף לגבי מגמות שוק, ביצועי חברות וגורמים מאקרו-כלכליים שיכולים להשפיע על החלטות ההשקעה. ללא הידע והניסיון הדרושים, קל יותר לעשות טעויות יקרות או להחמיץ הזדמנויות פוטנציאליות.
יותר מכך, גם מי שבידיו הידע והיכולת, יכול להיות שיגלה בזמן אמת שהחיים עצמם מזמנים מצבים בהם סדרי העדיפויות ידחקו את המשאב הנדרש למעקב וביצוע בשוק ההון למקום נמוך משהערכנו. זה יכול לקרות בגלל לחץ בעבודה או בחיים האישיים. תקופות כאלו עלולות להסתבר כמשמעותיות בהשפעה על ביצועי התיק.

2 צפייה בגלריה
עצמאי בשטח: תיק בניהול עצמי
עצמאי בשטח: תיק בניהול עצמי
עצמאי בשטח: תיק בניהול עצמי
(צילום: Shutterstock)

המחלקה לניהול: תיק בבית השקעות
תיקים המנוהלים בצורה מקצועית בבית השקעות, מציעים מספר יתרונות שיכולים להיות בעלי ערך רב למשקיעים. בראש ובראשונה, מנהל תיקים מקצועי יכול לספק אפיון יסודי של סיבולת הסיכון ומטרות ההשקעה של הלקוח. הערכה זו מסייעת בעיצוב אסטרטגיית השקעה המותאמת לצרכים הספציפיים של בעל התיק וכך לשפר את יכולת ההתמדה.
יתר על כן, מנהלים אלה מעריכים באופן רציף את ביצועי התיק ומבצעים התאמות, מוסיפים או מפחיתים ניירות ערך – הכל במטרה לעמוד ביעדי המשקיע, בהתאם לאופיו וכמובן במסגרת המדיניות שאושרה על ידו. המומחיות של מנהלי התיקים והגישה שלהם למשאבים מאפשרות להם לקבל החלטות מושכלות על סמך מחקר שוק מקיף.
בנוסף, מנהלי השקעות מקצועיים אינם עובדים לבד. יש להם חטיבות מחקר ייעודיות שמנתחות ומנטרות שווקים פיננסיים, מזהות הזדמנויות השקעה וממפות סיכונים פוטנציאליים. ההמלצות והתובנות שלהם יכולות לספק ערך משמעותי לניהול תיק ההשקעות של הלקוח, במיוחד בתנאי שוק לא ודאיים, תנודתיים או יורדים. בנוסף, חלק מבתי ההשקעות מציעים את היתרון של חדר מסחר ייעודי, המאפשר למנהל התיקים להעביר הוראות מסחר גם לאחר שעות השוק הרגילות.

2 צפייה בגלריה
עצמאי בשטח: תיק בניהול עצמי
עצמאי בשטח: תיק בניהול עצמי
עצמאי בשטח: תיק בניהול עצמי
(צילום: Shutterstock)

איך נחליט?
כדי לקבוע מהי הבחירה הנכונה עבורנו – תיק השקעות מנוהל באופן מקצועי או תיק בניהול עצמי – חיוני לשאול את עצמנו כמה שאלות מפתח.
ראשית, נשקול את הזמינות שלנו ואת העניין שיש לנו בלמידה על השקעות: האם יש לנו זמן ורצון לחנך את עצמנו על מגמות שוק, ניתוח פיננסי ואסטרטגיות השקעה?
שנית, נעריך את יכולתנו להישאר ממושמעים במהלך זמנים שפל בשוק, למשל. האם תהיה לנו את המשמעת העצמית לא להיכנס לפאניקה ולהימנע מקבלת החלטות אימפולסיביות?
לבסוף, נעריך את רמת הנוחות שלנו עם קבלת החלטות פיננסיות וקבלת סמכות מלאה על הכסף שלנו. אנשים רבים מעדיפים להנות מהמומחיות של אנשי מקצוע גם במחיר של תשלום דמי ניהול, בעוד אחרים מרגישים בטוחים יותר לקחת אחריות על עצמם. מי מהשניים הוא את/ה?
אם חסר לנו זמן, עניין או ביטחון עצמי כדי לנווט במסע המורכב של השקעה עצמאית, תיק השקעות מנוהל בצורה מקצועית עשוי להיות הבחירה הטובה ביותר. הוא מציע את המומחיות של אנשי מקצוע ותיקים, גישה למשאבי מחקר ואת הנוחות של האצלת החלטות ההשקעה הקריטיות בידיו של צוות מיומן ובאופן רציף אשר דורש ממך מעורבות והבנה מינימליים. עם זאת, אם יש לך את הידע, המסירות והמשמעת הדרושים; ואתה נהנה להיות בשליטה על ההחלטות הפיננסיות שלך – פתיחת תיק השקעות עצמאי יכולה להתברר כמתגמלת.
סיכום
הבחירה בין תיק השקעות מנוהל בצורה מקצועית לבין ניהול עצמי תלויה בגורמים שונים. זה דורש הערכה יסודית של היעדים הפיננסיים שלך, סובלנות סיכונים, זמינות זמן ונוחות עם קבלת החלטות. על ידי הבנת היתרונות והחסרונות של כל גישה והתחשבות בנסיבות האישיות שלך, אתה יכול לקבל החלטה מושכלת התואמת את יעדי ההשקעה והעדפותיך.

* אין באמור כדי להוות התחייבות להשאת תשואה ואין באמור משום תחליף לשיווק השקעות אישי המתחשב בצרכי הלקוח.

מוגש מטעם: אלטשולר שחם