אפשר לחשוב על רכב חשמלי כמו על סמארטפון – לא משנה כמה הוא חכם, אם הסוללה לא טעונה הוא לא יעבוד. בדיוק כמו סמארטפון, איך תטעינו אותו ובאיזה סוג כבל להצטייד היא שאלה שאין לה תשובה אחת אלא היא תלויה בסוג הרכב שקניתם.
אם זאת, במקרה של רכב חשמלי, יש משמעות קצת יותר מורכבת לשאלה עד כמה מהר תוכלו להטעין את הרכב, כי עמדת טעינה לרכב יכולה להגיע בשתי תצורות – עם זרם חליפין (AC) או עם זרם ישר (DC), שנקראת גם עמדת טעינה מהירה או אולטרה מהירה, תלוי בהספק החשמל שלה.
מהן עמדות טעינה מהירה (DC)?
בניגוד לעמדות טעינה רגילות, עמדות טעינה מהירה הן עמדות טעינה ציבוריות בהן ניתן להטעין את הרכב בזמנים קצרים בהרבה – לעתים תוכלו להוסיף 100 ק"מ בפחות מחמש דקות ולטעון 80% מהסוללה בחצי שעה ופחות. עמדות אלו פועלות על זרם ישר בהספקים מאד גבוהים שנעים בין 50Kw ל-360Kw.
זמן טעינת הרכב אינו תלוי בהספק עמדת הטעינה בלבד אלא גם ברכב עצמו. לפני התחלת הטעינה, עמדת הטעינה והרכב עושים מעיין "שיחת היכרות" שבה הם מעבירים מידע רלוונטי – עד כמה הסוללה טעונה ומה ההספק המירבי שהרכב יכול להכיל, בין היתר. אם הרכב בנוי לקלוט עד 100 קוט"ש, זמן הטעינה לא ישתנה בין הטענה בעמדת 360 קוט"ש ועמדת 100 קוט"ש.
השימוש בעמדות טעינות מהירה לרכב חשמלי נפוץ בעיקר בנסיעות ארוכות במיוחד או במקרים מיוחדים – אם שכחתם להטעין את הסוללה בערב, או בנסיעות לא מתוכננות צפופות.
עמדות טעינה לרכב חשמלי בתחנות דלק הן לעתים קרובות עמדות טעינה מהירות ובכל מקרה אפשר לברר מראש במפת עמדות טעינה לרכב חשמלי אילו עמדות קיימות, והיכן.
האם ניתן להטעין כל רכב בכל סוגי העמדות?
כאן התשובה מתחילה להסתבך מעט. נתחיל ברכבים ישנים יותר אשר לא תמיד יודעים לעבוד עם עמדות טעינה מהירה ומחייבים שימוש בעמדות טעינה רגילה, ביתית או ציבורית.
מכיוון שיש סוגי שונים של שקעים – בחלק מהרכבים יהיה צורך להצטייד בכבל מיוחד ששני הצדדים שלו שונים – אחד שתואם לסטנדרט עמדות הטעינה המקובל בארץ (אירופאי) והשני תואם לרכב – (יפני/אמריקאי או משולב עם יפני /אמריקאי). ברכבים אלו לעתים שקעי הטעינה המהירה והרגילה שונים - אז צריך לברר מראש לגבי הדגם הספציפי של הרכב.

1 צפייה בגלריה
עמדת טעינה מהירה לרכב חשמלי
עמדת טעינה מהירה לרכב חשמלי
עמדת טעינה מהירה לרכב חשמלי
(צילום: Shutterstock)

סוגי השקעים השונים
כמו מחברי C ומחברי אייפון לסמרטפונים, גם רכבים חשמליים כוללים שקעים שונים. בארה"ב ויפן יש סוג אחד של שקעים שנקרא Type 1 או SAE J1772. בשקע כזה יש 5 בליטות, מהן שתיים דקות יותר. שקעים אלו מתאימים לטעינת AC רגילה. שקע דומה משולב הוא שקע מסוג CCS 1 שמשלב טעינה רגילה ומהירה באותו שקע וכולל תוסף לטעינה מהירה.
בניגוד לשקעים אלו, באירופה הסטנדרט הוא שונה והשקע הנפוץ הוא Type 2 שכולל שבעה שקעים, כאשר שני העליונים צרים יותר. שקע ההמשך המקביל שכולל גם חיבור לטעינה מהירה נקרה CCS2 או בקיצור, בישראל – CCS.
סוג השקע השלישי הנפוץ בעמדות טעינה מהירה הוא CHAdeMO (טען וסע) שנפוץ בעיקר ברכבים יפנים ונראה שונה לגמרי מהשקעים האחרים – והוא גם נפרד משקעי הטעינה הרגילה. ברב עמדות הטעינה המהירה בארץ יהיו חיבורים גם ל- CCS וגם ל- CHAdeMO אך כדאי לברר נושא זה מראש.
דרך אגב, רכבי טסלה בארה"ב מגיעים עם שקע מסוג אחר לחלוטין אך בארץ משווקים עם שקעי CCS. אם הרכב הוא מיבוא אישי – הוא ידרוש מתאמים.
עמדות טעינה מהירות מגיעות תמיד עם כבלים מובנים, אך רצוי שיהיה ברכב, ליתר ביטחון, כבל הטענה מתאים לעמדות טעינה בארץ וגם לשקעי חשמל רגילים. אם מדובר ברכב עם סוג כבל CCS1 חשוב גם לוודא שיש לו מנגנון נעילה המונע מאחרים לנתק את הרכב בזמן ההטענה או שיש להצטייד במנעול חיצוני למטרה זו. שקעי CCS2 באים עם מנגנון נעילה אוטומטי.
איך מטעינים את הרכב בעמדת טעינה מהירה?
התשובה על פניו אמורה להיות מאד פשוטה – מפעילים את עמדת הטעינה, מחברים את הכבל, והולכים לשתות קפה (אם מדובר בטעינה מהירה) או לעיסוקים אחרים.
עם זאת, על מנת להפעיל את עמדה תצטרכו לרב להוריד אפליקציה ולהירשם לחברה המפעילה את עמדת הטעינה. ההפעלה תתבצע באמצעות האפליקציה הרלוונטית לעמדה. בארץ פועלות שש חברות המפעילות עמדות טעינה, ואין אפליקציה אחת המאחדת את השימוש בכל העמדות. בדומה, גם תתקשו למצוא מפת עמדות טעינה לרכב חשמלי אשר מכסה את כל העמדות בישראל, אם כי יש לא מעט מפות כאלו הנותנות מידע קרוב. חלק מהאפליקציות יגידו לכם מה מצב זמינות העמדות, ומה מצב הטעינה.
צפו לשלם יותר על טעינה מהירה. בטעינה רגילה תשלמו כ-0.50 ₪ לקוט"ש, בטעינה מהירה תשלמו כ-2 ₪ לקוט"ש, תלוי בחברה המנהלת את עמדת הטעינה ובמועד הטעינה (יש חברות שנותנות הנחה לטעינה לילית).
וטיפ חשוב - אל תישארו ברכב בזמן טעינה מהירה. כל מכשיר חשמלי פולט קרינה אלקטרומגנטית בלתי מייננת, גם רכבים חשמליים. רמת הקרינה של רכב חשמלי נמוכה בהרבה מהתקנים המחמירים ואינה מסוכנת. יחד עם זאת, רמת הקרינה הגבוהה ביותר מסוג זה היא בתוך הרכב בזמן טעינה מהירה כך שלא יזיק להתרחק מעט, במיוחד אם יש לכם קוצבי לב.
לסיכום, גם אם טעינת רכב חשמלי נראית מסובכת על הנייר, בפועל זה לא יותר מסובך מאשר לחבר כבל, להפעיל אפליקציה וללחוץ על "התחל". החלק המסובך יותר הוא למצוא קפה טוב בזמן הטעינה.

מוגש מטעם GEELY ישראל