אז מצאתם דירה שנראית לטעמכם, בגודל המתאים, במיקום נוח וכעת אתם עומדים בפני חתימה על חוזה? בשעה טובה ומוצלחת. רגע לפני שאורזים את החיים בקופסאות ומתקשרים לחברת ההובלות, עוברים על החוזה יחד עם המשכיר העתידי שלכם. לאחר שתבררו את כל הפרטים בנוגע לשכר דירה, הארנונה ואם תוכלו להביא כלב הביתה - תוכלו לנצל את ההזדמנות כדי לשאול על ביטוח הדירה. אז מי משלם על הביטוח, אתם או בעל הבית? התשובות לפניכם.
2 סוגי ביטוח דירה
ישנם 2 סוגי ביטוח דירה, אותם ניתן לרכוש יחד או לחוד, ביטוח מבנה וביטוח תכולה. ביטוח מבנה מגן על יסודות הבניין, התשתיות והרכוש המשותף עליו משלמים את ועד הבית התקופתי (חדר המדרגות, מעלית וכן הלאה). ביטוח תכולה מכסה את כל הרכוש המצוי בין כותלי הבית, בין אם הרכוש האישי שלכם שהבאתם במעבר לדירה החדשה או הרכוש של המשכיר שכבר היה קיים בדירה מבעוד מועד.

1 צפייה בגלריה
ביטוח דירה
ביטוח דירה
ביטוח דירה
(צילום: PEXELS)

כל פוליסה מגיעה בנוסח הראשוני שלה אך אתם יכולים גם להרחיב אותה עם תוספות בתשלום כמו שירותי חירום לנזקי צנרת, ביטוח נזקי סייבר, נזקי רעידת אדמה, חבות מעבידים לעובדי משק הבית, תכולת כספת ועוד רבים, בהתאם לצרכים והתקציב שלכם.
שיבוב בביטוח דירה
לאחר שדיברנו על סוגי ביטוח הדירה אותם המשכיר או השוכר יכולים לרכוש, הגיע הרגע לדבר על מושג מפתח בתחום: שיבוב. מהו שיבוב בעצם? המונח מתייחס לזכותה של חברת הביטוח לתבוע את הגורם שהוביל לנזק בדירה, לאחר ששילמה למבוטח פיצויים.
במילים אחרות, חברת הביטוח למעשה יכולה לפנות בשם המבוטח לגורם הפוגע ולתבוע אותו לפיצויים כספיים, בשמו. יש לציין שחברת הביטוח לא תנקוט בצעד של שיבוב כלפי גורמים שהמבוטח עצמו לא היה תובע, גורמים בעלי קרבה מסוימת כמו בן משפחה, עובד או מעסיק.
אופציה מס' 1 - ויתור המשכיר על שיבוב בביטוח דירה
אחרי שהבנו מהו סעיף שיבוב בביטוח דירה, הגיע הרגע לגלות איך אפשר להשתמש בו לטובתכם כשוכרים. במעמד חתימת חוזה השכירות אתם יכולים לפנות למשכיר שלכם ולבקש ממנו לכלול בחלק שמדבר על ביטוח הדירה, סעיף ויתור שיבוב.
סעיף זה משמעותו שחברת הביטוח תוותר על הזכות לבצע שיבוב כלפיכם. תוכלו לחתום על ויתור שיבוב עם שמכם המלא ומספר תעודת הזהות שלכם או לציין שיש ויתור כללי שחל על השוכר הנוכחי של הדירה, בלי להזכיר שמות ופרטים ספציפיים. חברות הביטוח בדרך כלל מסכימות לוותר על זכות השיבוב שלהן מבלי לשנות את תכולת הפוליסה או התעריף שלה. באופן הזה, ביטוח הדירה של המשכיר מכסה את הנזקים וחברת הביטוח לא יכולה לתבוע מכם החזר על הכספים שלה.
אופציה מס' 2 - השוכר והמשכיר רוכשים פוליסות נפרדות
חלוקת ביטוחים בין שוכר למשכיר היא האופציה הנפוצה ביותר בשוק השכירות. בתרחיש זה, המשכיר נושא באחריות לרכישת ביטוח מבנה, המכסה נזקים למבנה הדירה עצמה, כמו קירות, רצפה, תקרה ועוד. לעומת זאת, השוכר אחראי לרכישת ביטוח תכולה, המכסה נזקים לרכושו האישי הנמצא בדירה, כמו ריהוט, מכשירי חשמל, בגדים ועוד.
הסיבה לכך שחלוקת ביטוחים זו נפוצה היא שהיא מאפשרת לכל צד לשאת באחריות לביטוח הנכסים שלו. המשכיר אחראי למבנה הדירה, שהוא נכס השייך לו, והשוכר אחראי לרכושו האישי. חלוקת ביטוחים זו גם מאפשרת לשוכר לבחור את הכיסויים המתאימים לו ולקבוע את סכום הביטוח הרצוי, בהתאם לערכו של רכושו.
עם זאת, חשוב לציין שחלוקת ביטוחים זו מחייבת שיתוף פעולה בין השוכר למשכיר. על המשכיר לוודא שהוא רכש ביטוח מבנה מתאים ועל השוכר לוודא שהוא רכש ביטוח תכולה מתאים. כמו כן, חשוב לוודא שהביטוחים אינם חופפים זה לזה, כדי למנוע תשלום כפול.
אחת ולתמיד - מי משלם על ביטוח דירה שכורה?
השאלה מי משלם על ביטוח הדירה, ואיזה מהם (תכולה או מבנה), תלויה כמובן בחוזה השכירות. יש משכירים הכוללים סעיף ביטוח דירה שמציין שהם משלמים את ביטוח המבנה וכל ביטוח אחר שתרכשו יהיה עליכם. מנגד יש משכירים שלא כוללים אזכור לביטוח דירה כלל וכלל. לכן, בעודכם עוברים על החוזה יחד עם המשכיר, בדקו האם יש אזכור לביטוח דירה. במידה ויש, דאגו לברר על מי נופלת האחריות לשלם אותו.
במידה ואין אזכור לביטוח דירה, שאלו את המשכיר על הביטוח ותדאגו שהוא יוסיף אותו כסעיף בחוזה, בכתב ידו. בקשו ממנו לפרט את התנאים שלו - מי רוכש איזה ביטוח (תכולה ומבנה), ומהם הפריטים המדויקים (מקרר, תנור, מייבש כביסה) עליהם המשכיר רשאי לקבל דמי ביטוח במידת הצורך.
ביטוח דירה שלם ומשתלם
ביטוח דירה הוא אלמנט חשוב לכל דירה, מושכרת או קנויה. הוא מאפשר הן לשוכר והן למשכיר לישון בשקט בידיעה שהבית מוגן ומבוטח. ברגע שעומדים לחתום על חוזה שכירות לדירה עם שותפים, חברים או בני זוג, יש לברר מה מדיניות המשכיר בנוגע לביטוח דירה ומה מצופה מכם בהתאם לכך. אם אין אזכור לנושא, יש לוודא שהמשכיר כולל את עניין הביטוח בחוזה בכתב.
אם עליכם לרכוש ביטוח דירה כדי לבטח את המבנה או את הרכוש הפרטי, תוכלו למצוא את כל הפוליסות הכי משתלמות באינטרנט, בלחיצת כפתור. בבסטי למשל תעברו בין הצעות ביטוח בהתאמה אישית, של כמה מחברות הביטוח הגדולות בישראל, תבצעו סלקציה על פי כיסויים חשובים ותבצעו השוואה מהירה ויעילה. ב-2 דקות בלבד תמצאו את מבוקשכם, ביטוח דירה (תכולה, מבנה או החבילה השלמה) - שלם ומשתלם, מתאים במדויק למאפייני הבניין, הרכוש והצרכים שלכם.

מוגש מטעם bestiee