פירות וירקות
ירקות ופירות מכילים שלל סיבים ומרכיבים בריאים התומכים בתפקוד מערכת העיכול והבריאות הכללית. ירקות ופירות העשירים בנוגדי חמצון ידועים כנלחמים במחלות הנגרמות כתוצאה מתפקוד לקוי של מערכת החיסון והם אפילו מסוגלים להילחם בסרטן. בנוסף, עצירות הנגרמת כתוצאה מצריכה נמוכה של סיבים תזונתיים המצויים בירקות ובפירות יכולה להיפתר בקלות אם פשוט תוסיפו נפח תזונתי של שניהם לתפריט שלכם. נסו לשלב ירקות ופירות בצורה מגוונת בתפריט היומיומי, בצבעים שונים, ממשפחות שונות ובשביל הגיוון - גם בדרכי הכנה שונות.

1 צפייה בגלריה
דרכים לשיפור תהליך העיכול
דרכים לשיפור תהליך העיכול
דרכים לשיפור תהליך העיכול
(צילום: pexels)

דגנים מלאים ואגוזים
העדיפו לצרוך דגנים מלאים ואגוזים ממשפחות שונות, מומלץ דגנים מלאים המכילים סיבים תזונתיים, ברזל, נוגדי חמצון ומרכיבים מזינים נוספים אחרים ש"מתפספסים" בתהליך זיקוק הדגנים (במטרה להכין קמח לבן, מאפים, קרקרים וכדומה). יש לא מעט דגנים מלאים התומכים בפעילות מעי תקינה ומונעים מעי רגיז ועצירות, כמו אורז מלא, שיבולת שועל, חיטה מלאה ושעורה.
בשר אדום או מעובד
בשר אדום בכמויות גדולות עשוי להוביל למחלות לב, בעיות עיכול ואפילו לסרטן. בשר מעובד לרוב מכיל כמויות גבוהות של נתרן ושומן, שגם הם עלולים לפגוע בתפקוד המעי הגס. כדי לתמוך בבריאות טובה, העדיפו לבחור בחלבון המגיע מעוף, דגים וקטניות, ולהגביל את צריכתו של הבשר האדום ל-2־3 מנות בשבוע.
סוכרים מוספים
יותר מדי סוכר עלול להפר את איזון החיידקים הטובים ולגרום לדלקת. סוכרים מוספים נמצאים במוצרים רבים, במיוחד במאפים, גלידות וקינוחים והם מתווספים באלגנטיות גם למזונות מעובדים רבים שאולי לא הייתם מצפים להם שם - כמו רטבים לפסטה, לסלט או במרקי אינסטנט. כדי להוסיף מתוק בחיים ולתרום לבריאות טובה מומלץ לבחור בפירות או במזונות מלאים לא מעובדים.
בישול בריא יותר
תזונה נכונה לא קשורה רק לבחירות הקולינריות שלנו, אלא גם לאופן שבו אנחנו מכינים את המזון. מאכלים מטוגנים הם בהחלט טעימים יותר, אך הם גם מגיעים עם תג מחיר גבוה: שומנים לא בריאים וערכים קלוריים גבוהים למדי. כדי לתרום לערכו התזונתי של המזון שלכם ולבריאות שלכם, העדיפו לאדות או לבשל את המזון.
הקפידו לשתות מים
עצירות או תפקוד לקוי של מערכת העיכול נקשר פעמים רבות לשתייה לא מספקת. שתיית מים בכמות מספקת ביום מסייעת למנוע עצירות ותומכת בתפקוד בריא של המעיים. כמות המים המדויקת שאתם זקוקים לה מדי יום תלויה במשתנים כמו משקל, רמת הפעילות הגופנית והבריאות הכללית, אך ככלל ניתן לומר שמבוגרים צריכים לשתות כ-10 כוסות מים מדי יום. לא מחבבים מים? תוכלו לשתות גם תה ירוק, קפה שחור, חלב נטול שומן או מיץ סחוט טרי.
פעילות גופנית
הקפדה על פעילות גופנית סדירה מסייעת למזון לנוע בקלות ובמהירות במערכת העיכול ומפחיתה סימפטומים כמו עצירות, נפיחות, בחילות או תחושה כללית רעה, זאת לצד התועלות הרבות שיש לתנועה על הבריאות הנפשית והפיזית הכללית שלנו, כמו גם על תמיכה באורח חיים בריא ומשקל תקין.


מוגש מטעם: אלטמן