ראשית דבר , צריך להפריד בין 2 סוגי עסקים. עסקים שעושים לעצמם את הפעילות השיווקית קרי הם האחראים הבלעדיים על התוצאות לאלו שנעזרים במשרד פרסום דיגיטלי חיצוני. בעלי עסקים שעושים שיווק עצמי נכשלים בדר"כ עוד בשלבים הראשונים. כלומר מעל 90% מהם נופלים בשלב התכנון מול ביצוע. עסקים כאלו מאופיינים בדרך כלל בחוסר בתוכנית אסטרטגית ברורה וכתובה שעברה אימות בשטח מבחינת ההתכנות שלה.
1 צפייה בגלריה
tomahawk
tomahawk
tomahawk
(צילום: tomahawk)
דבר נוסף, פרט לחוסר התכנון והצבת היעדים בצורה סדורה למשימות לאנשים בשטח , יש בעיה גדולה בתמחור של פרויקטים והבנת ההחזר על הכדאיות של המהלך. ניתן דוגמא שכולם מכירים, בעל העסק החליט לקנות פרסום במסכי LED גדולים של העסק בעשרות אלפי שקלים. אך בעל העסק לא יודע למדוד נכון תוצאות בשטח. דוגמא שנייה : האם הקמפיין הפרסומי שעלה השבוע הוא הסיבה לעלייה במכירת מותגי הספורט בחנות המקומית שלי או שזה משהו אחר כמו עליה במיקום בגוגל או וואטסאפים שנשלחו בוואטספ העסקי. חוסר היכולת של מדידת סיבה -תוצאה הוא אבן הנגף של רוב העצמאים המשווקים בעצמם. הקבוצה השנייה , שמבינה כי שיווק הוא מקצוע חשוב שצריך להתמחות בו וחשוב כמו יעוץ בשוק ההון נופלת או מצליחה בעיקר בגלל/בזכות החוסר יכולת לבחור ספק נכון שיהיה הזרוע הביצועית של העסק. המדדים לבחירת סוכנות פרסום נניח לאתר האיקומרס שלכם והפעלת מסעות פרסום בגוגל שופינג או פייסבור אמורים להיות זהים למדדים בבחירת מנהל תיק השקעות או חברת ייעוץ פיננסית. לכן בידקו היטב אם מתקיימים הפרמטרים הבאים:
1. האם סוכנות הפרסום שאתם בוחנים לעבוד איתה יש לה 2-3 מותגים שאתם מכירים? האם הם עובדים עם לקוחות גדולים או רק לקוחות קטנטנים. 2. האם בעלי המשרד נמצאים מעל 10 שנים בתחום שבו הם עוסקים או הם חדשים בעשייה השיווקית? 3. מה היו ההישגים הבולטים של המשרד עם לקוחות קיימים. האם יש מקרי בוחן באתר שלהם עם סיפורי הצלחה שהם פרסמו או יכולים לספר. 4. האם הם יודעים להציב יעדים מסודרים לתוכנית השיווקית? 5. האם הם מסתכלים גם על טובת הלקוח ומה הכי חשוב לו להשיג בעזרת השיווק? בידקו היטב האם הם מבינים את המטרות העסקיות שלכם.
לצערנו הרב , המון עצמאיים מתפתים לבחירת ספק שירות בגלל דטרמניזם כלומר הם באים לפגישה עם סכום מסוים שלדעתם עולה השירות ולא מסתכלים על ההצעה הנגדית בכלים של תועלת מול סיכון ורווח מול הפסד. אנחנו מכירים עשרות מקרים שסוכנות פרסום גבתה 5000 שח לחודש עמלה על עבודת המשרד (לא כולל הוצאה פרסומית בגוגל) אך הצליחה במקום 50 אלף ₪ הכנסות לייצר 80 אלף שקל הכנסות , מה שסוכנות קטנה וזולה לא הצליחה. במחקר שנערך מול אלפי משרדי פרסום בארה"ב על סוג השאלות שהם נשאלו בפגישה הראשונה עם לקוח פוטנציאלי סיפרו רק 34% מן הנשאלים שאלות כמותיות -מדידות והרוב נשאלו שאלות של אינפורמטיביות על המשרד ועל הניסיון הקודם מבלי להתייחס לתוכנית השיווקית המבוקשת. לסיכום הפרמטר היחיד שיתן לכם כבעלי עסק את הידיעה שאתם עובדים עם חברה ברמה הגבוהה ביותר הוא ROAS - כלומר חישוב כמותי של שעות ההשקעה של בעל העסק כפול עלות שעה + הוצאות כספיות מתוכננות צריך להיות קטן פי 3-10 (לפי בחירתכם) מההכנסות הכוללות. זה עד כדי כך פשוט.