בעולם הייטק, המקצועות והתחומים משתנים ומשתדרגים כל הזמן. בשני מקרים שונים: ישנם מקצועות שמשתדרגים כל הזמן, לדוגמה: תחום הפיתוח, שהתפצל לכמה סוגים שונים, כמו: צד שרת וצד לקוח, אפליקציות ואתרים וכו'. וישנם מקצועות חדשים שקמים ומתעוררים, הפופולרי והחשוב ביותר בשנים האחרונות שנכנס לקטגוריה הזאת הוא ה- DevOps.

1 צפייה בגלריה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
(צילום: RF123)

מה זה DevOps?

אין ספק שכל תחום פיתוח התוכנות עשה אינספור שינויים בשנים האחרונות, ניתן לראות זאת באופן ניכר שיש דרישה לצוותים גדולים יותר, לפיתוח מהיר ויעיל יותר, לעבודה צוותית טוב יותר. ובשביל לנהל את הליכי העבודה בצורה המושלמת ביותר (או לפחות למשהו שקרוב לכך), צריך אדם אחד שיהיה אחראי על כך, לא מדובר על מנהל פרויקטים מדופלם או מנכ"לית/מנהלת צוות מוכשרת, אלא על איש DevOps.
מה בכלל השם הזה אומר? הוא חיבור של שתי המילים: Developer ו-Operator. האיש שאחראי על החיבור בין הצד הפיתוחי לבין הצד התפעולי בארגון. כפי שבכל מקום מאורגן ואיכותי, חייב להיות תקשורת, הן ברמה הבינאישית והן ברמה המקצועית - כך זה גם צריך להיות כך בענף הפיתוח. הרי התהליכים כל כך מורכבים ומסובכים - שהוא מצריך פיקוח מסוים. בכל רמ"ח איבריו. ולכן נולד התפקיד הכל כך חשוב הזה.
לאיש ה- DevOps ישנם מספר כלים שונים בהם הוא משתמש על מנת לסחוט מעצמו את המקסימום, קיימים 6 תפקידים שונים שקשורים אל התפקוד של מנהל ה- DevOps:
● Monitor - ניטור של הביצועים של היישום, התוכנה, האתר או כל דבר אחר בזמן ריצה (הכוונה הכללית נוגעת אל חווית משתמש)
● Configure - להגדיר ולנהל תצורות שונות של תשתיות ורשתות
● Package - לאחסן את תוצרי הבנייה הבינאריים ולהכין את התוצר לפריסה
● Release - האישור להוצאה לאור של גרסאות שונות של התוכנה או התוצר
● Build - קבלת סטטוס בניית התוצר או התוכנה מצוות הפיתוח
● Code - פיתוח וסקירה של הקוד, מציאת כלים ייחודים לניהולן של הגרסאות השונות אשר מפותחות ותהליך המיזוג שלהן
● Test - לבצע את הבדיקות השונות של המדידות והביצועים של התוצר

ומה הקשר בין לינוקס לאיש DevOps?

אנשי DevOps איכותיים וראויים, יהיו אלו שהם מומחים בניהול הרשתות הקשור ללינוקס. מערכת ההפעלה המפורסמת (עם הפינגויין החמוד והמקסים). רבים מהארגונים הגדולים, הבינוניים והקטנים בעולם משתמשים בה. משלל סיבות שונות. העיקרית היא כמובן שהיא מאוד גמישה.
מה הכוונה למערכת גמישה? בעוד שמערכות ההפעלה הקלאסית, בין אם זה iOS או ווינדוס, ששתיהן מאוד "נוקשות" ולא אפשרי לבצע בהן שינויים כלל, במערכת של לינוקס ניתן לבצע אינספור שינויים, כל זאת על מנת לבנות את מערכת ההפעלה הנוחה, האיכותית והנבונה ביותר עבור הארגון.
כמובן, שרוב האנשים "הפשוטים", לא יהיו מעוניינים במערכת של לינוקס, בעודי כותב שורות אלו אני משתמש במערכת ההפעלה של ווינדוס, אבל מתכנתים, אנשי QA, מנהלי רשתות, אנשי סייבר ועוד - ירצו להשתמש במערכת הזאת.
מלבד יתרון הגמישות שלה, היא גם נמצאת מאוד בטוחה, וכמעט בלתי ניתן לפרוץ אליה, מה שהופך אותה גם לחזקה ביותר בפני פריצות. הגורם המאיים מספר 1 על ארגונים וחברות שונות בעידן המודרני של הדיגיטל.

מה צריך לדעת בשביל להיכנס לתחום?

אין ספק שמספר רב של אנשים מעוניינים להיכנס לתחום ה- DevOps, הוא נוצץ, עם שכר גבוה, עבודה מסקרנת ומרובה עם רוב הצוותים והנפשות הפועלות בארגוני הייטק ודיגיטל. אבל אילו סקילים אתה צריך שיהיו לך על מנת להתקבל אל מקום שכזה?
אז ראשית כל, עליך להיות אחד שמסתדר עם אנשים. כזה שיכול גם להעיר, גם לפרגן וגם לדעת לתפעל עובדה מרובה בין צוותים וראשי צוותים ברמה הגבוהה ביותר. שנית, ואולי הכי חשוב, תהיה מולטיטאקסקר. כזה שיכול להרים ולערוך מספר משימות במקביל מבלי להתבלבל ולהבין בכל רגע מה עליו לעשות (הן ברמת המאקרו והן ברמת המיקרו).
בוא דיברנו רק על עניין "הפרסונה", עכשיו אדבר גם על הכשרות שעליך לעבור בשביל להיות איש DevOps מוסמך. בגדול, הייתי ממליץ על קורס Linux, כיוון שהוא גם כולל את הכשרת ניהול שרתי הלינוקס שכל איש DevOps צריך ובנוסף לכך, אם הקורס איכותי מספיק, יכיל גם התמקדות ראשית בעולם ה-DevOps.
בשורה התחתונה, תחום ה- DevOps הוא עולם ומלואו, ואם הענף הזה נשמע לך מרתק, זה בדיוק הזמן שלך לבצע הכשרת DevOps! השוק צמא אל אנשים מוכשרים שיוכלו להיכנס למשבצת הזאת. ומוכן לשלם בסכומים גבוהים ביותר, הנעים בין 10 עד 14 אלף, וזה רק על משרת ג'וניור. במהלך הקורס, אתה תכיר את עולם הלינוקס, תעברו את מבחני ההסמכה שלהם (LPI1 ו-LPI2), תתעסק מעט באבטחת מידע ועוד. כך שתהיה מוכן ישירות אל העבודה בצורה המוצלחת והפרקטית ביותר.