אוהלי אבלים הם אוהלים הנפרשים על ידי המשפחה האבלה, או על יד מי מהמכרים והחברים, האחראי על ניהול מסודר של תקופת האבלות של המשפחה. המסורת של פתיחת אוהל אבלים היא ארוכת שנים, ומעוגנת היטב הן במסורת היהודית והן במסורת של כלל התושבים במזרח התיכון. מהו אוהל האבלים? מדוע נדרש אוהל אבלים ועל אילו בעיות הוא נותן מענה הולם? מהם התנאים שצריכים להתקיים כל מנת שניתן יהיה לפתו אוהל שבו תתבצע קבלת פנים לכלל המנחמים?

1 צפייה בגלריה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
(צילום: pixabay)

אוהל אבלים – מה זה ומי צריך את זה

אוהלי אבלים הוא המקום שאליו מגיעים המנחמים, לנחם את המשפחה האבלה. מדובר במבנה ארעי לכל דבר, שניתן לפרוש אותו על פני שטח רחב יחסית. בכפרים הערבים ובישובים שבהם יש אחוז גבוה של יהודים שומרי תורה ומצוות, השימוש באוהל אבלים הוא נפוץ יחסית. בתוך האוהל ניתן להניח שולחנות וכיסאות, במטרה לאפשר למספר גדול יחסית של אורחים להגיע ולשהות במקום בו זמנית. חברות המתמחות בהעמדת אוהל אבלים, מספקות בדרך כלל גם את הריהוט הנדרש, על מנת לאפשר קבלת פנים נאותה לכלל המנחמים. בנוסף, יש באוהל האבלים גם אזור המיועד לבני המשפחה האבלה, היכולים לנהוג על פי המנהג. בדרך כלל, נהוג שמשפחות אבלות אינן יושבות על כיסאות ואינן מתערבות בקהל במנחמים. לפיכך, מוקצה למשפחה האבלה אזור בתוך האוהל.
אוהל האבלים הוא הפתרון הנוח ביותר, במקרים שבהם צפוי מספר גדול של מנחמים. בנוסף, האוהל מאפשר תפילה בציבור לכלל הנוכחים במקום. בדרך כלל מדובר בתפילת מנחה וערבית, המתבצעות בסמוך זו לזו. האחת לקראת תוך הזמן שבו אפשר להתפלל מנחה, והשנייה בתחילת הערב. תפילה בציבור, יש בה משום נחמה והקלה. התפילה כוללת אמירת קדיש על נשמת המת, המסייעת לעילוי הנשמה ומציאת המקום שלה בגן העדן.
בדרך כלל נהוג שכל מי שמגיע לנחם אבלים, מביא איתו משהו. מדובר בדברים קטנים – בקבוקי שתייה, עוגיות מלוחות וכיוצא באלה. מי קרובים יותר למשפחת הנפטר נוהגים בדרך כלל לבשל ארוחות עבור האבלים ועבור האורחים. אוהל האבלים מאפשר לארגן ארוחת מצווה ומעניק לאורחים את ההזדמנות לקחת בה חלק. אוהל האבלים מעניק גם את האפשרות לאיש הדת המלווה את משפחת הנפטר, לומר דברי תורה בפני קהל גדול.

מדוע אוהל האבלים נדרש

אוהל אבלים נדרש בעיקר במקרה שהבית של האבלים עלול להיות צר מלהכיל את כל המבקרים המגיעים אליהם. במקרים שבהם משפחת הנפטר גדולה יחסית, אוהל האבלים מעניק אפשרות לכל אחד מהם למצוא מקום נוח להעביר בו את תקופת האבל, שבה כל משפחת המת שוהה באותו הבית. בנוסף, אם מדובר במשפחה מורחבת שרק חלקה שרוי, על פי ההלכה, באבל, אוהל האבלים עשוי להיות הפתרון הנכון במקום הנכון בדרך כלל ניתן להקים את האוהל בצמוד לבית הנפטר. עם זאת, יש מקרים שבהם מוקם האוהל במקום אחר, רחוק יחסית מבית האבלים. זאת במטרה לאפשר לכל אורח המעוניין בכך להגיע ולבקר, בלי הרגשה של לחץ ובלי התחושה שהוא מהווה מטרד, או חודר לפרטיות של האבלים. מדובר במנהג שמתקיים מזה דורות רבים.
אם יש לכם צורך להזמין אוהל אבלים המותאם בצורה הנכונה והטובה ביותר למספר המנחמים שעשוי להגיע במהלך השבעה ובמהלך התקופה שאחריה, אתם בדיוק במקום הנכון. אנו באוהלי הפסגה מעמידים לרשות המעוניינים בכך אוהלי אבלים בגדלים שונים, בהתאמה לצרכים ולדרישות. אספקת האוהל מתבצעת בתוך זמן קצר, וכך ההקמה שלו.