ראש עיריית נתניה, מרים פיירברג-איכר, נפגשה לפני כשבועיים עם יו"ר הכנסת, יולי אדלשטיין, והעלתה בפניו את נושא תאגידי המים, שהוקמו ברחבי הארץ בתחילת שנות האלפיים, ואת הצורך בצמצום העלויות לצרכנים.
פיירברג-איכר מעוניינת להפוך את תאגיד "מי נתניה", כיום חברה חיצונית לעירייה, לעמותה עירונית, הנחשבת למלכ"ר (מוסד ללא כוונת רווח), ובכך לבטל את רכיב המע"מ בשיעור 17 אחוזים שהתושבים נדרשים לשלם. כן סבורה פיירברג-איכר, כי ניתן לצמצם עוד במנגנון הרגולטורי של התאגיד, ולהביא להוזלה כוללת של 22 אחוזים לערך בחשבונות המים.
2 צפייה בגלריה
"מי נתניה". ניתן להביא להוזלה | צילום: נמרוד גליקמן
"מי נתניה". ניתן להביא להוזלה | צילום: נמרוד גליקמן
"מי נתניה". ניתן להביא להוזלה | צילום: נמרוד גליקמן
דוגמאות לעמותות עירוניות קיימות הן "העמותה לחינוך בלתי פורמלי" ועמותת "היכל התרבות העירוני נתניה".
חברת "מי נתניה" הוקמה בשנת 2003 כתאגיד מים וביוב, בהתאם להוראות "חוק תאגידי מים וביוב", שחוקקה הכנסת בשנת 2001. על פי חוק זה, מחויבת כל רשות מקומית בישראל להקים תאגיד מים וביוב, שיפעל בנפרד מהרשות המקומית, ויאפשר את שדרוג תשתיות המים והביוב ושיפור השירות. אמנם עיריית נתניה מחזיקה בכל מניות התאגיד, אך הגוף המפקח עליו הוא הרשות הממשלתית למים ולביוב (רשות המים).
יש לציין, כי בדוח איכות המים לשנת 2017, שפירסמה חברת מקורות עלה כי מי השתייה בנתניה, הנמצאים באחריות "מי נתניה", הם מהטובים בארץ. כמו כן, זכתה החברה בחמש השנים האחרונות לציונים לשבח מרשות המים.
"שוחחתי עם אדלשטיין בעניין תאגידי המים", סיפרה ראש העירייה ל"ידיעות נתניה", "למעשה, תאגידים אלה קמו מתוך הצורך להתמודד עם בעיית העדר השקעות בפיתוח תשתיות ראויות למים. לשם כך, היה צורך בהפרדה מוחלטת בין תשלומי המים לבין התקציב השוטף. אולם בפועל, התוצאה של הקמת התאגידים חטאה למטרה".
לטענת פיירברג-איכר, הממשלה הלאימה את התאגידים, ולמעשה היא זו שמנהלת את משק המים במדינה, באמצעות רשות המים. כעת, לדבריה, יש צורך בהשבת הסמכויות לידי המערכת העירונית.
"אין קשר בין מה שהובטח לעיריות כשהוחלט להקים את תאגידי המים ובין המציאות", טענה פיירברג-איכר, "בשלב זה, נכון, לדעתי, להקים עמותות עירוניות במקום התאגידים, בדומה לכל עמותה עירונית אחרת, ובכך לחסוך בין השאר את המע"מ שאותו נדרשים האזרחים לשלם כיום, כלומר הפחתה מיידית של 17 אחוזים ממחיר המים".
לדברי ראש העירייה, הקמת עמותה עירונית במקום תאגיד "מי נתניה" גם תמנע פיצול סמכויות בין שני הגופים במהלך עבודות שדרוג ברחובות, וכן תוביל לחיסכון בהוצאות הפנים של החברה.
יו"ר הכנסת אדלשטיין הבטיח כי יבחן את היוזמה ויבדוק כיצד יוכל לסייע בקידומה בחקיקה.
2 צפייה בגלריה
מרים פיירברג-איכר "מתכוונים לעתור"  (צילום: אסף פרידמן)
מרים פיירברג-איכר "מתכוונים לעתור"  (צילום: אסף פרידמן)
מרים פיירברג-איכר "מתכוונים לעתור" (צילום: אסף פרידמן)
"אני פועלת בנושא זה, מכיוון שאני סבורה שזוהי הדרך הנכונה, הן למערכת העירונית, הן לתושבי נתניה, שיזכו להוזלה ניכרת", הסבירה פיירברג-איכר.
בתגובה לשאלת עיתוי היוזמה, בסמוך כל כך למועד הבחירות המקומיות, נמסר מ"נתניה אחת", סיעתה של פיירברג-איכר: "אין שום קשר לתקופת הבחירות. זה ברור שראש העירייה תנהל את העירייה גם בחמש השנים הקרובות. לכן, לו היה הצעד פופוליסטי בלבד, מרים לא היתה נוקטת אותו, שכן היא זו שצריכה להתמודד עם השלכותיו בעתיד, כשתמשיך לנהל את העירייה".
מלשכת אדלשטיין נמסר: "איננו מתייחסים לתוכנן של פגישות אישיות שמקיים יו"ר הכנסת"