אחרי 20 שנה, שוב מפציע השם "אלרואי" בשמי הפוליטיקה המקומית בנתניה. בבחירות בשנת 1998, נוצח יואל אלרואי, ראש העירייה לשעבר, על ידי ראש העירייה הנוכחית, מרים פיירברג-איכר, שנבחרה אז לראשונה לתפקיד, ופרש מהחיים הפוליטיים. אחיינו של יואל, אלון, סיים באותה השנה שתי קדנציות במועצת העיר מטעם הליכוד, והחליט לא להתמודד פעם נוספת.
לקראת בחירות 2018, עומד אלון אלרואי בראשות רשימת הליכוד למועצה, שאותה הוביל יואל בזמנו, ומי שאחראית למהלך היא פיירברג-איכר. ראש העירייה פעלה למען אלרואי באמצעות פגישות אישיות ושיחות טלפון שקיימה עם חברי הסניף המקומי, במטרה להדיח את חיים פרידריך, חבר המועצה היחיד כיום מטעם הליכוד, ויריבה המר עד לפני פחות משנה. ביום הבחירות הפנימיות, הסיר פרידריך את מועמדותו וסלל את הדרך להיבחרותו של אלרואי פה אחד.
2 צפייה בגלריה
אלון אלרואי. "התושב צריך להיתפס כלקוח של העירייה" | צילום: אסף פרידמן
אלון אלרואי. "התושב צריך להיתפס כלקוח של העירייה" | צילום: אסף פרידמן
אלון אלרואי. "התושב צריך להיתפס כלקוח של העירייה" | צילום: אסף פרידמן
מפלגה אחות
"מרים פנתה אליי כמה ימים לפני שסגרו את רשימת המועמדים לליכוד. הבנתי שהיו לה כל מיני מחשבות לפני כן (ביקשה להציב בראש את ממלא מקומה, אלי דלל, אך נמלכה בדעתה, נ"א)", מספר אלרואי, "היא אמרה לי 'אני חושבת שסניף הליכוד בנתניה לא מצליח לייצר רשימה איכותית, צריך אנשים אחרים ואשמח אם תהיה אחד מהם'. לשנינו היה ברור שהיא מתכוונת לראשות הרשימה. חשבתי על זה, וברגע שהתרשמתי שייווצר קונצנזוס של תמיכה בי, ותהיה אפשרות לבנייה מחודשת של סניף הליכוד, שלא ידע ימים מזהירים בשנים האחרונות, החלטתי שאני חוזר לקפוץ למים".
פיירברג-איכר עומדת בראש "נתניה אחת", ובכל זאת התערבה לטובתך.
"מרים היא חברת ליכוד, והליכוד תומך במועמדותה לראשות העירייה, אז היא יכולה להתייחס לליכוד כ'מפלגה אחות' של סיעתה. יכול להיות שאילו היא היתה חברה במפלגה אחרת, זה היה משהו אחר. אני חושב שצריך לראות בשמחה ראש העירייה, שאפילו שיש לה רשימה, אכפת לה איך נראה הליכוד בנתניה".
יש דיבורים שהיא רואה בך יורש שלה ליום שאחרי.
"שמעתי שמועות כאלה, אבל היא מעולם לא אמרה לי את זה. זה מחמיא לי שאנשים רואים בי מועמד פוטנציאלי לראשות העירייה בעתיד. מבחינתי, תפקיד ציבורי במשרה מלאה, שמשמעותו לעזוב את פעילותי העסקית, זאת אופציה, לא אובססיה. בקונסטלציה מסוימת זה יכול לקרות. עכשיו בכוונתי להיות חבר מועצה, לשרת את הציבור ולבנות את הליכוד בנתניה, כדי שיגיע למקום שבו הוא צריך להיות. אילו הרשימה היתה נשארת בהרכבה עד כה, היתה סכנה שהפעם הליכוד היה 'נמחק' ממועצת העיר".
עד כדי כך?
"תראה, פרסונלית ותפקודית, לא ניתן להצביע על דברים גדולים שהליכוד עשה בשנים האחרונות. גם האווירה בסניף שיקפה נסיגה גדולה לאחור. אני נולדתי לבית 'ליכודי', הייתי פעיל ב'נוער הליכוד', וככל שהשנים חלפו, הפעילות שלי נעשתה אינטנסיבית ומהותית יותר. מטרת המעורבות שלי בסניף תמיד היתה לתרום לאחדות השורות, ולהשרות אווירה טובה. חברי הסניף, גם כאלה שתמכו בעבר במועמדים אחרים, הבינו, כי במציאות הנוכחית צריך שינוי, ושאני בא נטו לעשות למען העיר והליכוד".
חלק מהחיים
אלרואי (57), יליד נתניה, מתגורר בשכונת נוף הטיילת, ובוגר בית הספר איתמר ותיכון טשרניחובסקי. הוא עבד כעיתונאי מקומי, עד שנבחר לראשונה למועצת העיר בשנת 1988, כשהיה רק בן 27. בין התפקידים שמילא: ממונה על תחום התרבות, על מינהל ההנדסה ועל אגף שפ"ע, וכן דירקטור בחברה לפיתוח נתניה (ח.ל.ת). בתום עשר שנות חברות במועצה, העדיף אלרואי להימנע מן הדילמה, האם להצטרף לרשימה העצמאית של דודו, יואל, או להישאר בליכוד, שהעביר את תמיכתו לפיירברג-איכר, והחליט לסיים את כהונתו במועצה. הוא מונה על ידי ראש הממשלה דאז והיום, בנימין נתניהו, כחבר הוועד המנהל של רשות השידור, ובהמשך ביקש ראש הממשלה לשעבר, אריאל שרון, למנותו לתפקיד היו"ר. המינוי נפסל על ידי "ועדת רביבי" לבדיקת מינויים בחברות ממשלתיות, בגלל "קשר פוליטי ארוך ומתמשך" של אלרואי לליכוד, ועקב היותו בעלים של רשת מקומונים באזור השרון באותה העת.
אלרואי הספיק לשמש כראש המטה של שר החוץ לשעבר, סילבן שלום, וכיהן כדירקטור בכמה חברות ציבוריות ופרטיות, אך עיסוקו העיקרי הוא כבעלים של עמותת "אלאור", רשת ארצית של מסגרות לאנשים עם צרכים מיוחדים, מוגבלות שכלית והתפתחותית ואוטיזם. העמותה נותנת מענה לכ-700 איש ברחבי הארץ, בטווח גילאים ובטווח של רמות תפקוד.
בשנת 2007 נחקר אלרואי במשטרה, בחשד להלבנת כספים של העבריין אסי אבוטבול, בלי שהוגש נגדו כתב אישום. כעבור שנה, נחקר אלרואי בחשד למתן שוחד בתמורה לקבלת זיכיון שיווק מטעם מפעל הפיס בירושלים, אך גם במקרה הזה הוחלט שלא להעמידו לדין.
"נעים זה לא, אבל זה חלק מהחיים. אני בכלל לא מכיר את אבוטבול, ולא אמרתי לו 'שלום' מימיי. אלה סיטואציות שהתגלגלתי אליהן, ובפרשה של אבוטבול, למשל, הבנתי שנחקרו יותר מ-200 איש", אומר אלרואי.
2 צפייה בגלריה
אלון אלרואי (צילום: פרטי)
אלון אלרואי (צילום: פרטי)
אלון אלרואי (צילום: פרטי)
בחייו האישיים, היה אלרואי נשוי במשך 25 שנה לזמרת שלווה ברטי, עד שהתגרשו לפני כמה שנים, ולהם שלושה ילדים. "הכרנו כשהייתי עיתונאי והכנתי כתבה על הדיסק הראשון ששלווה הוציאה ב-86'. היתה לנו זוגיות מצוינת ונשארנו ביחסים טובים", מספר אלרואי, "היא חיה בארצות הברית, ובאוקטובר תופיע בהיכל התרבות בנתניה. בתחילת ההופעה היא תגיד לכולם לא לשכוח להצביע 'מחל'".
יש כ-20 רשימות שמתמודדות למועצת העיר. מה מבדל את הליכוד?
"ברשימה שלנו יש אנשים בעלי ניסיון, שמכירים את המערכות העירונית והממשלתית, עם חיבור טוב לכל משרדי הממשלה ולמפלגה השלטת. מעבר לכך, הבוחרים ליתר הרשימות מצביעים בעבור הפרסונה שבראש, אם זו מרים, או עופר אורנשטיין, הרצל קרן, טלי מולנר, יוני ג'ורנו ואחרים. ביום שהפרסונה המרכזית לא תימצא באותה הרשימה, הרשימה כבר לא תתקיים. לכן, מכנה משותף מפלגתי, אידיאולוגי וערכי מקבל עדיפות בעיניי, על פני מכנה משותף פרסונלי. הליכוד היה לפניי ויישאר אחריי".
מהו סדר היום שהליכוד בראשותך יבקש להוביל?
"הראייה הבסיסית צריכה להיות קודם כל - נתניה לנתנייתים. אם זה חניה בכחול-לבן בחינם, מחיר למשתכן עם עדיפות לבני נתניה, פיקוח עירוני שיפעל באוריינטציית שירות לאזרח, ועוד. כל דבר שיבטיח את איכות החיים של תושבי העיר, לפני שמביאים תושבים נוספים. התושב צריך להיתפס כלקוח של העירייה, וככזה הוא זכאי לקבל את רמת שירות הגבוהה ביותר שרק ניתן".
על פי שלטי הבחירות שלכם, נראה שאתם הולכים על קו שמקשר בין הליכוד הארצי למקומי.
"אחד המסרים הוא בהחלט שמי שמצביע לליכוד המקומי, מחזק את הליכוד הארצי. אני חושב שבנושאים שמעסיקים את תושבי המדינה כולה, גם המנהיגות המקומית צריכה להביע את דעתה ולנסות להשפיע על הציבור באזור שבו היא פועלת. אם בכיכר רבין הונפו דגלי פלסטין בהפגנה נגד 'חוק הלאום', אנחנו הפגנו בעד החוק. אני מאמין שהפעם בוחרי הליכוד, שרוצים לראות את הליכוד מצליח גם ברמה המקומית, ייתנו את אמונם ברשימה שלנו. הרבה אנשי ליכוד פונים אליי ולסניף ורוצים להיות מעורבים יותר מבעבר". ¿