1 צפייה בגלריה
יוני ג'ורנו ויהודה זפרני (צילום: אסף פרידמן)
יוני ג'ורנו ויהודה זפרני (צילום: אסף פרידמן)
יוני ג'ורנו ויהודה זפרני (צילום: אסף פרידמן)
השבוע האחרון של שנת 2017 היה פתח להתחלות חדשות ליוני ג'ורנו. ביום ראשון הוא נסע לבית לשכת עורכי הדין בירושלים, עבר את הבחינה האחרונה שנותרה לו והוסמך רשמית לעורך דין. בהמשך היום הכריזו ג'ורנו ויהודה זפרני שיתמודדו יחד לראשות עיריית נתניה. זפרני יעמוד בראש הרשימה, וג'ורנו ישמש מספר שתיים.
"בניגוד לדברי המלעיזים והמגחכים, עשיתי את הבלתי אפשרי. כשאני רוצה משהו, אני משיג אותו", אומר ג'ורנו. "כמו שאמרתי שאהיה עורך דין בישראל, אני מודיע לך שאני ויהודה נכבוש את ראשות העירייה".
"שנת 2018 תהיה השנה של הצוות י'־י' — יהודה את יוני", אומר זפרני. "אני רוצה שילדי העיר שיסתכלו עלינו יראו בנו מודל לחיקוי, כמי שגדלו במשפחות מרובות ילדים ושברו אינספור קירות זכוכית. היום אין מודל לחיקוי בנתניה".
מחמאות לפיירברג־איכר
זפרני וג'ורנו בעלי רקע דומה. זפרני, 53, גרוש פלוס שניים, גדל בקריית שמונה לצד 11 אחים ואחיות. את דרכו המקצועית החל בתפקיד שליח ברשת התיירות "אופיר טורס" והתקדם עד שהגיע למשרת המשנה למנכ"ל. הוא שימש דירקטור ב"נמל תל אביב" ובבית הספר החקלאי מקווה ישראל בחולון. בד בבד הקים את פרויקט "לזכור ולצמוח" להענקת רגעי אושר לניצולי שואה והתנדב בארגונים שמסייעים לנוער בסיכון.
בשנה שעברה פרש זפרני מתפקידו ב"אופיר טורס", כתב ספר שירים, והיום הוא משמש יו"ר חברת תיירות בתחום בניית חבילות להופעות ולאירועי ספורט, מרצה בבית הספר לתיירות של אוניברסיטת חיפה ומופיע בתקשורת על תקן פרשן לענייני תיירות ותעופה. הוא תושב שכונת רמת פולג ומתגורר בנתניה זה 25 שנה.
פרט פיקנטי לגביו הוא מערכת זוגית שניהל עם השחקנית והקומיקאית אסנת וישינסקי במשך שנתיים בערך, עד פרידתם לפני חצי שנה.
ג'ורנו, 40, גרוש פלוס אחד, הוא הדמות המוכרת מהשניים. הוא בן זקונים במשפחה בת עשרה ילדים. מגיל חמש הוא מתגורר בשכונת נאות שקד (אזורים). לפקולטה למשפטים במכללה האקדמית נתניה התקבל ג'ורנו בזכות מכתב המלצה שכתבה בעבורו ראש העירייה מרים פיירברג־איכר. הוא שימש מנכ"ל ויו"ר אגודת הסטודנטים במכללה, סיים תואר ראשון ושני במשפטים, ומהשבוע, כאמור, הוא עורך דין. ג'ורנו עובד במשרד עורכי דין בעיר ופעיל בשתי עמותות למען נזקקים.
בגיל 21, בעת שעבד בחברת אבטחה, הורשע בעבירות קריאת שווא וחטיפה ונגזרו עליו 60 שעות עבודות שירות. "זו טעות שאני סוחב איתי כל החיים", הוא אומר. בבחירות המוניציפליות הקודמות חבר ג'ורנו לאיש הפרסום מיכה פדרינג שהתמודד לראשות העירייה, אך פדרינג הובס, ורשימתו לא עברה את אחוז החסימה.
"המצב הפוליטי בנתניה היה שונה אז. מרים הייתה בשיא כוחה", מסביר ג'ורנו. "חודש לפני הבחירות, כשמיכה הודיע שירוץ לראשות העירייה, דפקתי על השולחן ואמרתי שאני קם והולך, כי תמכתי במרים. היא הייתה ראש עירייה מצוינת שעשתה טוב לעיר".
ובהווה? "היום המצב הפוליטי והמשפטי שלה הרבה יותר קשה, ואני לא רואה שהיא מסוגלת להתמודד בבחירות באוקטובר 2018. חובתה לשדר עסקים כרגיל, ולדעתי, עולם המשחק פספס שחקנית אדירה. אני לא הייתי מחזיק מעמד במצבה".
"הגיע הזמן לשינוי"
הקשר בין זפרני לג'ורנו נוצר דרך הפייסבוק. "כתבתי תגובה לאחד הפוסטים, ויהודה שלח לי הודעה אישית שישמח לפגוש אותי לקפה. קראתי על הרזומה שלו בגוגל וכשנכנסתי לעמוד שלו בפייסבוק הבנתי שיש לו כוונות פוליטיות", מספר ג'ורנו. "נפגשנו, היה קליק די ראשוני והבנו שאנחנו חושבים באופן דומה על אותם דברים. יהודה ניהל מאות עובדים בתקציבים של מיליונים, ויש לו הרבה יותר ניסיון ניהולי מאשר לי. אני מאמין שאחרי שאמונה לסגן ראש עירייה ואעשה קדנציה טובה, יהיה לי הרבה יותר קל להתמודד בעצמי על ראשות העירייה".
זפרני: "התרשמתי מהדעות של יוני, ולכן הזמנתי אותו להיפגש. היה חיבור מידי, ואחרי שתיים־שלוש פגישות החלטנו לרוץ יחד. צריך לפרגן לאנשים טובים, ואני מאמין שבעתיד יוני יהיה ראש עירייה או שימצא את מקומו בהנהגה פוליטית כלשהי במדינה".
אי אפשר להתעלם מכך שזפרני אינו דמות מוכרת מספיק בעיר.
ג'ורנו: "נכון שיותר קל לשווק את 'קוקה קולה' ממשקה חדש וטוב שמגיע לשוק, אבל כשמאמינים במוצר משווקים אותו בטירוף. יהודה הוא מוצר טוב שנמצא שנים בעשייה הציבורית והעסקית בלי שדבק בו רבב. יהודה לא חייב לאף אחד שום דבר, העסקנים הפוליטיים חייבים, וזה יתרון".
זפרני: "בשנים שאני מתגורר בנתניה כל הפעילות שלי והחשיפה שלי לתקשורת היו ברמה ארצית. לא הייתי חלק מהפוליטיקה המקומית. אני חושב שבמצב שנוצר בעיר זה יתרון עצום. בשבוע שעבר אמר לי תושב: 'אתה לא נגוע כמו שאחרים נגועים'. אנחנו רואים את אותן דמויות כבר 20 שנה, הגיע הזמן לשינוי".
בטרם חבר ג'ורנו לזפרני הוא ניהל מגעים עם יוני שטבון, ח"כ לשעבר מטעם הבית היהודי ובנו של חבר מועצת העיר לשעבר ד"ר ישראל שטבון. יש הערכה כי הוא יכריז על מועמדותו לראשות העירייה בקרוב. "זה לא סוד שנפגשתי עם יוני שטבון ליותר משיחה אחת. הוא ראוי מאוד ויש לו רזומה מרשים, אבל התרשמתי שהוא לא יצהיר על מועמדות כל עוד אין החלטת פרקליטות בנוגע למרים. אני לא יכול לשבת ולחכות, בחרתי ללכת עם יהודה".
זפרני פועל לקבלת תמיכת הליכוד במועמדותו. "הוועדה המוניציפלית של הליכוד תחל לפעול כבר בינואר, ואני מקווה ומאמין שהמפלגה שלי תתמוך במרוץ שלי לראשות העירייה. אני נמצא בקשר רציף עם שרים וח"כים ומרגיש תמיכה חזקה מהם ואפילו מצד ראש הממשלה. בהחלט יכול להיות שיותר ממפלגה אחת תתמוך בנו".
זפרני מצהיר כי אם ייבחר ייזום פעילויות בעיר בסופי שבוע. "נתניה סגורה כמעט כולה בשבתות", הוא אומר. "אין לצעירים היכן לבלות בשישי בערב, ואין למשפחות לאן לצאת בשבת בבוקר. אנחנו באים מבתים מסורתיים, מכבדים את הדת ואף אחד לא מתכוון לפתוח חנות בקריית צאנז, אבל כן יהיו פה אטרקציות שייפתחו בשבת. יותר עסקים יפעלו ברצועת החוף כדי לקדם את התיירות. נבחן את פתיחת המתנ"סים, כדי שבני הנוער לא יסתובבו ברחובות בחוסר מעש, ופתיחת מועדונים בשכונות חילוניות ובאזורי תעשייה. בשנות ה־70 היו מגיעים מתל אביב לבלות בנתניה, וכיכר העצמאות הייתה מפוצצת. היום היא עומדת ריקה. חשוב להדגיש שכל הפעילויות ייעשו בשיתוף עם הקהילה ועל פי רצונה. בשכונות בעלות רוב דתי שלא ירצו בכך בוודאי שלא תהיה פעילות בשבת. זה הסטטוס קוו האמיתי".
ג'ורנו: "אנשים יופתעו מהרכב הרשימה. יהיו בה גם דתיים שתומכים ברעיונות שלנו וגם להם נמאס לראות את העיר שוממת בסופי שבוע. התושבים משוועים להנהגה חדשה, והשילוב בין יהודה וביני הוא השילוב הנכון לעיר".