מאי, סטודנטית תפרנית, חיפשה טאבלט אבל נבהלה מהמחירים. היא נכנסה להמון אתרים, עד שלפתע אורו עיניה: באתר מוכר וידוע ראתה טאבלט במחיר של 500 שקלים בלבד. מאי לא היססה לרגע ומהירה להזמין ולשלם.
כחצי שעה אחרי התשלום קיבלה טלפון משירות הלקוחות של האתר. "העסקה מבוטלת", הם הודיעו לה. "המחיר שפורסם שגוי. מחיר הטאבלט הוא 3,500 שקל".
מאי ניסתה לדבר עם הנציג וטענה כי החוק קובע שהמחיר המוצג על המוצר הוא הקובע, אך הנציג הפנה אותה לתקנון באתר בו צוין כי במקרה של תקלה יוכלו מנהלי האתר לבטל את ההזמנה ולמכור את המוצר במחיר המקורי. הנציג אף הוסיף וטען שכל צרכן יודע כי מחירי הטאבלטים מגיעים לאלפי שקלים, ושאל האם לא חשבה לרגע שמדובר במחיר לא הגיוני.
מאי השיבה שכיוון המחיר היה נקוב על מוצר אחד עם סמל סגול, הניחה שמדובר בהנחה, ושזהו יום המזל שלה.
מה עושים?
עו"ד הדס יעקובסון מנכ"לית העמותה החדשה לצרכנות: "חוק הגנת הצרכן קובע שהמחיר המחייב הוא זה שמוצג על גבי המוצר, והחוק תקף גם לאתרי אינטרנט. אבל, ויש אבל, צרכן שמזמין מוצר או שירות צריך שתידלק לו נורה אדומה כשהוא רואה שהמחיר נמוך מדי. יש חברות ש'סופגות' את הטעות ומאפשרות למי שהזמין ליהנות ממנה, אך אם התלונה מגיעה לבית המשפט, הפסיקה איננה בהכרח לטובת הצרכנים".
קראו גם:
המכונה הגיעה, האחריות נעלמה
יוחאי רכש מכונת כביסה לדירת הסטודנטים שלו, וכשזו הגיעה, המוביל אמר לו שעליו לקבוע עם טכנאי שיחבר אותה. יוחאי התלבט מול ערימות הכביסה, פתח את האריזה, ראה סרטון על הפעלת הדגם, הכניס את השקע – וכיבס.
כשהטכנאי התקשר ושמע שיוחאי חיבר את המכונה בעצמו, הודיע לו: "אם כך, אין לך אחריות". יוחאי כועס. "מה הבעיה להכניס שקע לתקע?", הוא שואל.
מה עושים?
עו"ד יעקוסון: "למרות שלא מדובר בפעולה מורכבת, בתעודת האחריות מצוין שבמידה ולא מזמינים התקנה מטכנאי רשמי של היצרן, האחריות מתבטלת. הטכנאי מוודא בין השאר את תקינות המכשיר בהפעלה הראשונית. התקנות מחייבות התקנה עד תום שבוע מיום המסירה".