"ללמד ילד לא לדרוך על זחל, זה שיעור שתורם לו לא פחות מאשר לזחל", כך מתארת היזמית עדית רומנו את תמציתה של "חוות החופש", שהקימה עם חברתה מיטל בן ארי.
חוות החופש במושב עולש בעמק חפר היא מרכז לימודי חווייתי, בלי מטרות רווח, הקולט בעלי חיים שמצליחים להיפלט מתעשיית המזון, ברוב המקרים במצב פיזי ומנטאלי לא פשוט, ועמל על שיקומם.
"פעם זה עגל שנולד פג והוא לא כלכלי, פעם כבשה שנולדה נכה, פעם תרנגולות שעומדות לפני חשמול והלולן מחליט לרחם על כמה מהן ולשלוח אלינו", מאפיינת רומנו את האוכלוסייה המגוונת בחווה.
1 צפייה בגלריה
העגל הפצוע. מייצג את האחים והאחיות שלו | צילום:  דניאל מאירי
העגל הפצוע. מייצג את האחים והאחיות שלו | צילום:  דניאל מאירי
העגל הפצוע. מייצג את האחים והאחיות שלו | צילום:  דניאל מאירי
רומנו מסבירה, כי הדבר החשוב הוא האנשים שמגיעים לבקר בחווה, ונפגשים עם בעלי החיים. "ברפתות, בלולים ובדירים אנחנו לא פוגשים את בעלי החיים כפי שהם, אלא גרסה מובסת מאוד ולא מייצגת שלהם", היא מסבירה. "אצלנו פוגשים בעלי חיים שהבינו, כי לידי אדם יש פונקציות נוספות מלבד להכות, ושהידיים האלה יכולות להיות גם מטפלות, מלטפות, מאכילות וחומלות. אלה בעלי חיים שלמדו כי בן אדם אינו היצור המפחיד ביותר בטבע, שצריך לברוח ממנו. לכן הם מחפשים את הקרבה, וכך ניתן להתחבר אליהם".
באחרונה נודע לבעלות חוות החופש על עגל ממפטמה בצפון, שעבר תאונה, שבעקבותיה נכרת חלק מרגלו. כשראו כי מדובר בפציעה ברגל האחורית, מתחת לברך, דבר המגדיל את סיכויי החלמתו, יצרו קשר עם "טכנולג", חברה המייצרת פרוטזות וסדים, וזו בישרה להן כי יש סיכוי גדול להציל את העגל, אלא שמדובר בפרויקט מורכב ויקר. העגל יזדקק בשנתיים הראשונות לשיקומו לארבע פרוטזות, ששווי כל אחת מהן הוא 11 אלף שקלים, הוצאה המצטרפת ל-1,500 שקלים בחודש, שווי אחזקה שוטפת של עגל ממוצע.
השתיים החליטו לא לוותר. הן יצרו קשר עם מנהל המפטמה שבה נמצא העגל, ודיברו על לבו. הוא הסכים למסור לידיהן את העגל, למרות ההפסד הכלכלי הכרוך בכך מבחינתו.
לאחר חישוב העלויות, הגיעו בעלות החווה למסקנה, כי שנת השיקום הראשונה תעלה 68,000 שקלים. לגיוס הסכום החליטו לפתוח במסע מימון המונים באתר Giveback. הקמפיין נוחל בינתיים הצלחה נאה (24% מהסכום גויס בשלושה ימים), והשתיים מבטיחות, כי אם יעברו את סכום היעד לפני תום הקמפיין, ישתמשו ביתרת הסכום לשיקום העגל לשנה נוספת.
"הוא חמוד שאת לא מדמיינת", מספרת רומנו על העגל בחיבה, ומדגישה, כי לשיקומו יש תפקיד חשוב גם בעבור בעלי חיים רבים אחרים, "הוא למעשה השגריר שמייצג את האחים והאחיות ושלו. אם מתחברים לסיפור שלו, הוא יציל הרבה יותר פרות ופרים ממה שאי פעם נוכל להציל בחווה".