בית הכנסת "שונה הלכות":

מבנה באוהאוס גדול ומרשים

3 צפייה בגלריה
בית הכנסת שונה הלכות
בית הכנסת שונה הלכות
בית הכנסת שונה הלכות
(צילום: אלעד גרשגורן)
מיקום: במרכז העיר קרוב למדרחוב ולכיכר עצמאות, בין הרחובות הרצל 2, דיזינגוף 28 וסמטת הרב אברהם ורנר זצ"ל רבה הראשי הראשון.
על המקום: הוקם בשנת 1935. הישוב שהורכב מאנשי "בני בנימין" אשר הגיעו מפתח תקווה וביקשו להקים יישוב בשנת 1929 היו צריכים מים, חקלאות ובית כנסת ולכן הוקם בית התפילה - מבנה מרשים כמו בתי הכנסיות באירופה, בסגנון באוהאוס גדול ומרשים עם כיפה לבנה מצופה בשיש בכניסה. בית הכנסת שירת את כל היישוב, כל הזרמים והעדות. בבית הכנסת הוסתרו שני סליקים של אנשי ההגנה והאצ''ל (אחד בארון הקודש והשני בבית השמש שגר מתחת לבית הכנסת). בשנות השישים, בשל הגידול בכמות המתפללים, הורחב בית הכנסת וכיום מי שעולה לקומה העליונה ומביט למטה לעזרת הגברים, רואה את הבמה ואת ארון הקודש אשר יחד עם התאורה יוצרים מראה עוצר נשימה. בנוסף, בתפילות ישנו שילוב חזק בין קולו של החזן והתפילה עם הקהל.
כמה אנשים יכולים להתפלל במקום? בית הכנסת יכול להכיל קרוב ל-1200 מתפללים כאשר בעזרת הגברים ישנם 800 מקומות ישיבה ובעזרת הנשים 400 מקומות ישיבה. הכניסה לעזרת נשים היא מחוץ לבית הכנסת. הגבאי הראשי ליאור מסר: "אני זוכר שבעבר, לא היה מקום בבית הכנסת בגלל כמות המתפללים הגדולה, אנשים שמרו מקום ואפילו עמדו במבואה של בית הכנסת או ברחבה ולכן הוחלט על עריכת שני מניינים בשבתות בבוקר, מניין ראשון ב-7:00 עד 9:00 ומניין שני מ-10:00 עד 12:00. אני הנער וסבי דב זינגר ז"ל היינו באים למניין שני ולכן בשבילי לשרת כעת בו בקודש זאת סגירת מעגל".
רמת העומס בשבתות ובחגים: "לצערי בשנים האחרונות מספר המתפללים התמעט בעיקר בימי חול, למזלנו בשבתות ובחגים המצב יותר טוב, גם בשל אורחים ותיירים שמתווספים לתפילת המקומיים", אומר מסר. "אגב, לאחר התפילה בשבת מתקיים קידוש ובו דברי מתיקה ושתיה ופעם בחודש קידוש לבנה. בימי חול (כולל יום בשבתות) יש שיעור תלמוד".
דבר הגבאי הראשי, ליאור מסר: "אני מאחל חג שמח מאחד, מאוחד, מיוחד ושליו לכולנו. יותר מאור פנים בין איש לרעהו, זרימת תנועה ללא פקקים ושהרצון הבלתי מודע להרס עצמי לא יעבוד אצל העם היהודי שעות נוספות . אגב, מאחר ובית הכנסת הינו עמותה וההוצאות להחזקתו גדולות מההכנסות, נשמח לתרומת הציבור להמשך תחזוקתו".

בית הכנסת "קהילת נתניה'':

מתפללים יחד, בלי הפרדה


3 צפייה בגלריה
בית הכנסת הרפורמי נתניה
בית הכנסת הרפורמי נתניה
בית הכנסת קהילת נתניה
(צילום פרטי)

מיקום: רחוב בטמן 10, עיר ימים (ליד בית ספר ביאליק)
על המקום: "קיבלנו את המבנה הזה מהעירייה לפני עשור על מנת שישמש אותנו כבית הכנסת של הקהילה הרפורמית שהחלה את דרכה בעיר בשנת 1968", מספר המנהיג הרוחני של הקהילה ד"ר אדגר נוף. "לפני כן חברי הקהילה התפללו בכל מיני מקומות בעיר. אצלנו כולם מתפללים ביחד, נשים, גברים, משפחות, בלי הפרדה. יש אצלנו מעל 50 ברי או בנות מצווה ומעל 20 מתגיירים בכל שנה (מתוך 1,500 איש שמתגיירים בצורה רפורמית בכל המדינה). בנוסף, יש לנו רשימת תפוצה שכוללת 850 אנשים בנתניה ועוד כמה מאות מחוץ לעיר. לא כולם מגיעים בשבת".
כמה אנשים יכולים להתפלל במקום? רק ביום כיפור מתקיים מניין. "בנוסף, אני עושה לפחות פעם בשנה חתונה או שתיים של זוגות מהקהילה הלה"טבית ולכן, הייתי שמח שיגיעו עוד מהקהילה כי מגיעים הרבה פחות ממה שהייתי רוצה".
רמת העומס בשבתות וחגים: "עיקר הפעילות שלנו זה בחגים, כמובן, בעיקר ראש השנה ופסח שיש היענות של חברי וחברות הקהילה. גם ביום כיפור מגיעים רבים, בעיקר אלו שגרים בסמוך. בזמן הקורונה היה לא עמוס אבל לפני כן היה מפוצץ והגיעו הרבה אנשים, ולכן אני מאמין שהשנה שוב נחזור להיות מלאים כמו בעבר, אלא אם כן יהיה גל נוסף שיגרום לאנשים לא להגיע ולהצטרף לתפילה בזום או בפייסבוק".
דבר מנהיג הקהילה, הרב ד"ר אדגר נוף: ''תהיו סבלנים ותכילו את האחר. אני מאחל לכולנו שנדע לכבד אחד את השני ולקבל את האחר כפי שהוא. שנזכור שביחד אנחנו מרכיבים חברה שמורכבת מהרבה אנשים והרבה דעות שונות. שיהיה חג שמח לכל עם ישראל. הדלת שלנו פתוחה לכולם''

בית הכנסת הדר אורון:

לזכרם של הדר גולדין ואורון שאול ז"ל


3 צפייה בגלריה
בית הכנסת הדר אורון
בית הכנסת הדר אורון
בית הכנסת הדר אורון
(צילום פרטי)

מיקום: קניון עיר ימים. קומה שניה
על המקום: בית הכנסת הוקם בשנת 2014, ומאז ועד היום משרת את באי הקניון והעוברים בו. בית הכנסת הוקם על שם חללי צה''ל הדר גולדין ואורון שאול. "באדיבות הנהלת הקניון יזמנו את פתיחת המקום לטובת העובדים והמבקרים, והדבר הכי טבעי היה לקרוא לבית הכנסת על שמם של החיילים, שמסרו את נפשם על הגנת העם והארץ", אומר הרב שניאור ברוד, שליח חב"ד ורב השכונה. "לאירוע הגיעו בני משפחתו של החייל אורון שאול, ואביו ריגש את הקהל בדברים שנשא". בית הכנסת פתוח לאורך כל היום, ומשרת את העובדים והלקוחות כמקום תפילה נעים וחמים, למשל בעלי חנויות ולקוחות שצריכים תפילות סדורות של ערבית ומנחה, כשהם בעבודה.
כמה אנשים יכולים להתפלל במקום? "המקום לא גדול במיוחד, אבל עוברים בו לאורך היום לא מעט אנשים שמבקשים למלא ולהטעין את הנשמה. להתפלל ולהניח תפילין".
רמת העומס בשבתות וחגים: המקום פעיל רק בימות החול, ולא פתוח בחגים ובשבתות.
דבר הרב שניאור ברוד, שליח חב"ד ורב השכונה ב"רמת פולג" ו"עיר ימים" בנתניה: ''הרבי מלובביץ' דיבר רבות על מעלתם העצומה של חיילי צה"ל, שמגינים בגופם על מיליוני היהודים בארצנו, ואך טבעי היה לבטא את הלכידות והערבות היהודית, בעצם קריאת המקום על שם החיילים הקדושים''.