שם משפחה הוא משהו שקל להחליף, וקשה להצדיק. לכן כאשר החליט איציק תשובה, האחיין של הטייקון המוכר יצחק תשובה, לצאת לדרך עצמאית כיזם נדל"ן לפני 12 שנה - חובת ההוכחה הייתה עליו.
2 צפייה בגלריה
איציק תשובה. "המטרה היא להפוך את הרחוב הראשי של השוק לפרויקט חדש ולהחזיר את הצעירים למרכז העיר"
איציק תשובה. "המטרה היא להפוך את הרחוב הראשי של השוק לפרויקט חדש ולהחזיר את הצעירים למרכז העיר"
איציק תשובה. "המטרה היא להפוך את הרחוב הראשי של השוק לפרויקט חדש ולהחזיר את הצעירים למרכז העיר"
(דנה קופל)
קראו גם:
אבל אם מסתכלים על הרקורד המקצועי של איציק בן ה־53, נראה שהוא לא פספס אף הזדמנות להוכיח שנדל"ן זורם לו בדם מאז שיכול היה להחזיק שפכטל ביד. הילד שעבד בחופשים כמגיש טיח אחראי כעת על חלק מהפרויקטים השאפתניים ביותר בנתניה.

עבודה קשה

תשובה נולד וגדל בנתניה, בשיכון ברחוב אנדריוס. "גדלתי בדירת שני חדרים בשיכון, עם שני הורים מקסימים", הוא מספר. "אבא שלי עבד מאוד קשה והעביר אותנו לווילה קטנה ברחוב קיש בנתניה. עבדנו מאוד קשה והתקדמנו שלב אחרי שלב. בלי קיצורי דרך. מגיל קטן מאוד הייתי עובד עם אבא שלי, אברהם. היינו עובדים בבניין ויותר בביצוע. עם השנים התחלנו גם יזמויות. עבדתי בידיים. למדתי הכל מהתחלה. הייתי מגיש לטייחים ורצפים. יש היום יזמים שאני הייתי המגיש שלהם בתור ילד".
"אני חושב שלפני חמש שנים, מרכז העיר נתניה היה במקום הכי נמוך שלו אי פעם. כל הצעירים עזבו אותו. עכשיו לאט לאט מתחילים לחזור למרכז העיר, ובגלל זה התחלתי לעבוד שם"
תשובה הצעיר המשיך לעבוד עם אביו ודודו בפרויקטים בכל הארץ - ממלונות בים המלח ובאילת עד לפרויקטים באשקלון ובכפר סבא. ב־2008 החליט לצאת לדרך חדשה בעצמו. "הייתי צריך לבנות עם יצחק מלון בשותפות בים המלח, ושם דווקא החלטתי להתחיל לעבוד לבד ולא להיכנס לשותפות איתו", אומר איציק. "קניתי מגרש ראשון בעיר ימים והתחלתי לבנות".
מה גרם לך ללכת בדרך עצמאית?
"זה היה בהתייעצות. בשלב מסוים הייתי צריך להתחיל לעבוד לבד, החלטתי שזה הזמן. על אף שאנחנו משפחה מאוד מאוחדת, והקשר שלי עם יצחק טוב מאוד".
אתה עדיין מתייעץ עם יצחק?
"אני מדבר עם יצחק, אבל אני כבר לא מתייעץ איתו. עברתי את השלב הזה".
מאז היה איציק אחראי על עשרות פרויקטים ברחבי נתניה: בנייני משרדים, מגדלי מגורים, מרכזים מסחריים כמו מרכז "סוהו" ומרכז "מטרופולין" שמתוכנן לקום בפולג, ועוד רבים נוספים. הפרויקט השאפתני האחרון שלו הוא פרויקט ענק במרכז העיר - שינוי ובנייה מחדש של שוק נתניה. "השוק הוא המקום הכי מרכזי בנתניה", הוא אומר, "פעם הכל התחיל מהשוק. אני זוכר אותו מאז שהייתי ילד. הייתי מסתובב שם, הולך עם סבתא שלי, עוד שהיו קונים תרנגולות והמשחטה הייתה בתוך השוק.
2 צפייה בגלריה
הדוד יצחק תשובה. "הקשר שלי איתו טוב מאוד" | צילום: בשמת איבי
הדוד יצחק תשובה. "הקשר שלי איתו טוב מאוד" | צילום: בשמת איבי
הדוד יצחק תשובה. "הקשר שלי איתו טוב מאוד"
(בשמת איבי)
"רכשנו לאחרונה קרקע ראשונה במרכז השוק, איפה שהמסעדה של צ'צ'ו שכולם מכירים. כתוצאה מהרכישה הזאת הצלחנו, בפרק זמן מאוד קטן, להחתים מתחמים נוספים בתוך השוק. אנחנו כבר היום עם משהו כמו עשרה דונמים במרכז השוק שכבר חתומים איתנו, במטרה להפוך את השוק לבנייה של מסחר ומשרדים עם חניון תת־קרקעי. המטרה היא להפוך את הרחוב הראשי של השוק לפרויקט חדש ולהחזיר את הצעירים למרכז העיר. להכניס שם פעילות של ברים, מסעדות, וננסה להכניס אפילו קולנוע למקום. סך הכל שמונה מגדלים, שינועו בין 25 ל־30 קומות. יבואו מכל הארץ לשוק הזה. זה הפרויקט שאני היום הכי גאה בו".
איזה שינויים אתה רואה בנתניה בשנים האחרונות?
"אני חושב שלפני חמש שנים, מרכז העיר נתניה היה במקום הכי נמוך שלו אי פעם. כל הצעירים עזבו אותו. עכשיו לאט לאט מתחילים לחזור למרכז העיר, ובגלל זה התחלתי לעבוד שם. קנינו שני בתי מלון, הרסנו אותם ובנינו בניין מגורים. אחר כך הרסנו חנויות ישנות בלילנבלום ובנינו חנויות חדשות ובניין מגורים. אנחנו עובדים המון באזור הזה. מרכז העיר הזדקן, הצעירים עזבו את מרכז העיר, ועכשיו תהיה חזרה למרכז העיר של משפחות צעירות, עם חידוש האזור".
איך אתה רואה את העיר בעתיד?
"לנו יש במרכז העיר לפחות 25 פרויקטים של פינוי בינוי, שכל אחד מהם הוא 300-200 יחידות דיור. אני רואה שבעשר, חמש עשרה שנים הקרובות ייבנו באזור לפחות עשרת אלפים דירות חדשות. זה ישנה את כל נתניה. זה יחזיר את הצעירים למרכז העיר".
הקורונה משפיעה עליכם? יש ירידה ברווחים? הרבה חברות מחליטות לסגור את המשרדים שלהן.
"יש בשנה הזאת אתגרים חדשים, אבל אנחנו בפרויקטים שלנו משווקים בין תשעים למאה אחוז. אנחנו עכשיו מתחילים עם שני מגדלים גדולים באזור התעשייה החדש, מסיימים בניין ברחוב החלוצים, וברוך השם אנחנו משווקים. אצלנו לא הרגשנו בקורונה בכלל, ובתקופה הזאת עבדנו ואפילו יותר קשה מבדרך כלל. לא הרגשנו שום האטה ושום עצירה".

בדרך לדובאי

תשובה כבר מזמן התחיל לבנות מחוץ לנתניה, אך לאחרונה, לאחר הסכם השלום עם איחוד האמירויות, נראה שהוא החל לכוון קצת רחוק יותר מחיפה או ראשון לציון. משלחת מטעמו הגיעה בימים האחרונים לדובאי, ובוחנת שיתופי פעולה שונים - בין היתר עם המולטי־מיליארדר, איש העסקים חוסיין סג'וואני, המקורב מאוד לנשיא ארצות הברית היוצא דונאלד טראמפ. "בינתיים התקיימה רק פגישה אחת בין נציג שלנו לשני אנשי עסקים בדובאי", אומר תשובה. "אנחנו תמיד בודקים אופציות לשת"פים בארץ ובחו"ל, אבל בדובאי זה בשלב ראשוני מאוד".
כשמדברים עם תשובה על משפחתו מתגלה כי קיימת אפשרות ששושלת הנדל"ן לא תעצור אצלו, אלא תמשיך דור נוסף אחד לפחות. "הבן שלי, עידן, בן 15 וחצי וכבר מגיע איתי לפגישות, יושב, שומע ולומד", אומר איציק. "הרי אני בגיל 15 וחצי כבר הייתי עובד בבניין כל חופש. אז מה ההבדל?"
אתה מרגיש שכבן למשפחת תשובה יש נעליים גדולות למלא?
"החלק המרכזי במשפחת תשובה זה הכבוד, המילה והיושר, שקודמים לכל. סבא של אבא שלי, רבי יוסף סוסו תשובה, נרצח בטריפולי, היה איש מאוד מכובד ומאוד ישר. ואני ממשיך את הדרך שלו, של היושר. סבא שלי, רחמים תשובה, היה סיטונאי גדול שעבד בשוק בנתניה, עד היום מדברים עליו. ואבא שלי המשיך באותה הדרך, ואני אחריו. והילדים שלי בעזרת השם יילכו באותה הדרך. לפני המסחר, הבנייה והעסקים - שיזכרו שהכי חשוב זה מילה ויושר".
לעדכונים - חדשות נתניה