עונת 2015/16. מכבי חיפה בדרך לסגור עוד עונה מאכזבת. היא פוגשת את הפועל תל אביב בבלומפילד. לוח התוצאות מראה 2:2. עוד דקה יונף השלט על תוספת הזמן.
חן עזרא מקבל את הכדור 30 מטר מהשער החיפאי, ויוצא בדהרה לכיוון השער האדום. את המגן הראשון הוא השחיל, על השני עשה הטעיית רונלדיניו מרהיבה, ואז פתח מבערים והשאיר עשן לעוד שני אדומים שרדפו אחריו. הדריבל המהפנט הזה יכול היה להסתיים בבישול גדול לאלירן עטר, שהיה פנוי לגמרי, אבל הוא נגמר בשנייה של היסוס ומשהו שהיה סוג הכלאה בין מסירה לבעיטה שהסתיימה בלי כלום.
2 צפייה בגלריה
עזרא. "כשיגמור עם הכדורגל, הוא יחזור בתשובה"
עזרא. "כשיגמור עם הכדורגל, הוא יחזור בתשובה"
עזרא. "כשיגמור עם הכדורגל, הוא יחזור בתשובה"
(צילום: אורן אהרוני)
זה היה מהלך אחד שהכיל בתוכו את הכישרון האדיר לעומת הפיספוס. חן עזרא חתום על לא מעט רגעי קסם בכדורגל שלנו, אבל איכשהו תמיד נותרה ההרגשה שיכולנו לקבל ממנו הרבה יותר. שחקן סופר-מוכשר בעל יכולות טכניות אדירות וראיית משחק נהדרת, שלצד הברקות ענק גם נעלם לתקופות לא קצרות, ולא הצליח לממש את הפוטנציאל הגלום בו.

נעלם מהפריים

עכשיו, אחרי החוויה הקפריסאית הקצרה והלא ממש מוצלחת, הוא חוזר הביתה. בגיל 31 ו-13 שנה אחרי שעלה לראשונה על הדשא ב"קופסה", הוא חוזר למועדון שממנו פרץ לתודעה. המטרה היא שיקום הדדי של שני הצדדים.
בחודש הראשון שלו במדים הצהובים זה נראה לא רע. היכולת המשופרת פלוס האטרף — קפיצות השמחה בגולים, הוויכוחים עם שחקני היריב ועם השופטים, הלהט והתשוקה למשחק. זה בדיוק החן שנתניה צריכה, וזה בדיוק העזרא שהוא עצמו צריך להחזיר לעניינים.
"חן עזרא הוא כוכב כדורגל", אומר השבוע אייל משומר, ששיתף איתו פעולה במדי מכבי חיפה. "בחור צנוע וחרוץ מאוד. בעל מוסר עבודה גבוה. אוהב מאוד את המשחק. בעל יכולות מדהימות. טכניקה ברמות הגבוהות ביותר, דריבל מצוין, בעיטה מעולה. הוא תמיד בא לעבוד, רציני מאוד וחברותי מאוד".
"שיחקנו יחד ועברנו חוויות יפות מאוד", מוסיף משומר. "אני באופן אישי אוהב אותו מאוד. היינו חברים טובים. שחקן מצוין שנמצא קצת בירידה וחבל לי, כי הוא קצת נעלם לי מהפריים. עכשיו הוא חזר, ואני מקווה מאוד בשבילו שהוא יחזור מהר מאוד לקדמת הבמה. אני בטוח שהוא עוד יראה שוב את היכולות שלו".
"חן שחקן נהדר", אומר עמיר נוסבאום, שהיה עוזרו של ברק בכר, כשעזרא לבש את המדים האדומים של הפועל באר שבע. "יש לו המון מה לתרום במשחק. שחקן שאוהב מאוד את הכדור. הוא אוהב שהמשחק משוחק עליו, והכדורים מגיעים אליו. ילד מקסים שעובד קשה. מוכשר מאוד. שחקן שצריך את הביטחון, וצריך להיות במקום שבו יקבל את הביטחון. הוא צריך שייתנו לו את המושכות. אין לי ספק שהוא יחזיר לכל מאמן שייתן לו את הבמה".
גם איתי שכטר, ששיתף פעולה עם עזרא במכבי חיפה ובבית"ר ירושלים, מחמיא לקשר הנתנייתי. "מהשחקנים היותר איכותיים ששיחקתי איתם לאורך הקריירה", מספר שכטר. "אדם ושחקן חיובי בכל מובן המילה. ווינר גדול מאוד. חן עזרא הוא נכס לכל מועדון שבו הוא נמצא, הוא פשוט שחקן פנטסטי. מקצוען אמיתי, אדם שמביא אנרגיות טובות וחבר אמיתי. אני אוהב אותו מאוד".

שבת בקפריסין

אז איפה בדיוק הדברים התפקששו? כבר בגיל צעיר ניתן היה להבין שמדובר בפוטנציאל גדול מאוד, אבל כזה שחייבים לטפל בו ברכות, ולא — עלולים לפספס אותו. הראשונים ששמו עין על הכישרון היו שלמה שרף ואריק איזיקוביץ', שהביאו אותו לטוברוק מהנערים של הפועל באר שבע. כשעלה לבוגרים הגיע למכבי נתניה, ולאחר עונת שפשוף בהפועל כפר סבא בלאומית (שאותה אימן אז... נכון, סלובו דראפיץ') הוא חזר לשלוש שנים נהדרות בנתניה, והצעיד אותה למקום הרביעי.
היכולת הנהדרת בנתניה סידרה לו חוזה חלומי של ארבע שנים במכבי חיפה. שלוש עונות זה הלך נהדר, ברביעית קצת פחות, אבל הקשר פיצה על שנה מאכזבת יחסית, בשער ניצחון בגמר הגביע מול מכבי תל אביב בעונת 2015/16, שער שהביא את הגביע לכרמל לאחר 18 שנות כישלון במפעל.
עונה לאחר מכן עבר להפועל תל אביב, ואחרי שזאת התפרקה מנכסיה בינואר של עונת 2016/17 נחת בבית"ר ירושלים, שם חזר ללהטט על המגרש. לאחר עונה וחצי מוצלחות בצהוב עבר לאלופה הפועל באר שבע בעונת 2018/19, אבל שם לא ממש מצא את עצמו ומיעט לשחק. בקיץ האחרון, אחרי משא ומתן עם נתניה שלא צלח, יצא לנסות את מזלו באי השכן, וחזר ללבוש את המדים הירוקים, הפעם של אומוניה ניקוסיה. גם שם הוא דישדש עם שמונה משחקים בלבד, שער אחד, וחזרה מהירה לארץ.
"חן עבר לא מעט צמתים בחיים, והוא יכול היה לעשות קריירה גדולה יותר", מסביר שכטר. "לא תמיד זה הלך למקומות הנכונים. היו צמתים שבהם הדברים לא בדיוק התחברו, וקשה להסביר למה. כשחן עזרא ב'זון', הוא אחד השחקנים הכי טובים בישראל. זה קרה לו כששיחקנו במכבי חיפה, אבל במיוחד כשהיינו יחד בבית"ר. שם ראיתי איזה שחקן אדיר הוא".
הירידה החלה בבאר שבע, שם התקשה עזרא לקבל את חולצת ההרכב ולאחר תקופה נהדרת בבית"ר ראה בעיקר את הספסל בטרנר.
"בבאר שבע הייתה תחרות גדולה", אומר נוסבאום. "על כל עמדה היו שניים-שלושה שחקנים, וקשה מאוד לתפוס את המקום שלך. בבאר שבע קשה לתת לשחקן להרגיש שהוא בטוח בהרכב. חן הוא מסוג השחקנים שצריך את החיבוק, ולא תמיד היה לו קל. חן תמיד עבד הכי קשה באימונים, אבל לא תמיד אפשר היה לתת לו את הבמה ואת חולצת ההרכב. הוא צריך כל הזמן להרגיש את הביטחון, שגם אם הפעולות הראשונות לא הולכות לו, הוא לא בסכנה שיוציאו או יחליפו אותו".
היציאה לקפריסין התבררה כהחלטה לא מוצלחת. עזרא המופנם התקשה לתפקד מחוץ לישראל.
"אמנם לא שיחקנו באותה הקבוצה, אבל התראינו ודיברנו והיינו כמובן בקשר", מספר שוערה הישראלי של פראלימני, בוריס קליימן. "חן הגיע לקפריסין עם הרבה ציפיות, ורצה מאוד להצליח. הוא הגיע לשם מישראל, כשחקן שעשה הישגים יפים, כשחקן מוכח עם רקורד. כל אחד שתדבר איתו על חן בקפריסין, יגיד לך שהוא שחקן מוכשר מאוד. ממש אהבו אותו והחזיקו ממנו כאן".
עזרא וקליימן שיתפו פעולה בבית"ר ירושלים בעונה שהסתיימה בהפסד בגמר הגביע להפועל חיפה. בסיום אותה השנה עלה קליימן על המטוס לאי השכן, ועזרא הדרים לבאר שבע. "לחן הייתה תקופה אדירה בבית"ר", נזכר השוער. "אחרי העונה האחרונה שלו במכבי חיפה שפחות הלך לו, בבית"ר הוא חזר לעצמו, ובגדול. שיחק הרבה, עשה דברים נפלאים והוכיח איזה שחקן אדיר הוא. זה גם מה שסידר לו את החוזה בבאר שבע. עזרא הוא אחד המקצוענים שפגשתי, ילד טוב ואדם מצחיק מאוד".
אחת הסוגיות המעניינות סביב עזרא בקפריסין הייתה השבת. חן, שהלך והתחזק עם השנים, הצליח להכניס לחוזה שלו באומוניה "סעיף שבת" שאומר שבקבוצה יעשו את כל המאמצים כדי לסייע לשחקן בנושא יום המנוחה היהודי. אם זה אומר השכרת חדר במלון סמוך למגרש במשחקי בית וחוץ, ואם זהו אומר ויתור כשהוא מגיע מעט באיחור בגלל השבת. בגדול, הקפריסאים הפכו עולמות כדי שזה לא יפריע לו.
"בקטע של השבת הם ממש באו לקראתו, ועשו מאמצים גדולים מאוד לעזור לו", מספר קליימן. "זה היה חשוב לו מאוד, ולהם היה חשוב מאוד שלחן יהיה נוח ושזה לא יהיה מכשול. הם עשו הכול בשבילו, וזה מראה כמה הם רצו אותו. הרי לא עם כל שחקן היו עושים את זה".
"אני בטוח שנושא השבת בקפריסין לא היה לו קל", אומר שכטר. "לא להיות עם הקבוצה במלון ודברים כאלה, ככה קשה לך יותר להתחבר וזה מקשה מאוד. כאן יהיה לו הרבה יותר קל עם הנושא הזה. הוא יוכל לעשות את שני הדברים — להמשיך עם הדת ולשחק במקום שטוב לו".
ומשומר מוסיף את משפט המחץ: "חן מחובר מאוד לדת. סביר מאוד להניח שברגע שהוא יסיים עם הכדורגל, הוא יחזור בתשובה".

חוזר הביתה

למרות החיבוק הקפריסאי והמאמץ לאפשר לו לשחק בכל תנאי, הגעגועים לארץ והיכולת הבינונית הובילו את עזרא לחזרה זריזה לישראל, ולחיבור מחודש עם המועדון שבו פרץ.
"הוא קיבל החלטה טובה כשהחליט לחזור", אומר משומר. "הוא צריך להתמקד בעצמו, ולחזור להראות את מה שהוא יודע. יש לו המון כדורגל. אם הוא רק יהיה בסביבה הנכונה, הוא יפרח".
"מכבי נתניה זה מקום טוב בשבילו", אומר נוסבאום. "המציאות שם היא כזאת, שהוא יכול לעזור לקבוצה. יש שם צוות מאמנים טוב שבהחלט יכול להשתמש בו ולתת לו את המקום. הוא ודאי יחזיר להם. אני חושב שעם עזרא, נתניה תצליח להגיע לפלייאוף העליון".
"בחירה מצוינת מבחינתו", אומר משומר. "הוא חוזר וסוגר מעגל, וזה יפה. נתניה זה בית בשבילו, ובדיוק המקום שבו הוא יוכל לחזור לעניינים. אמנם מקצועית המצב שם לא טוב, אבל המועדון טוב וחזק וזה הבית שלו. עכשיו יש לו הבמה להוכיח את עצמו ולעזור לנתניה לעמוד במטרות שלה".
שכטר: "חזרה למועדון שאוהב ומעריך אותך זה תמיד כיף ונכון, וזאת מכבי נתניה לחן עזרא. זאת גם סגירת מעגל בעבורו, ולדעתי הוא יעזור מאוד לנתניה במצבה. אולי הוא יעשה את השינוי ואת ההבדל. אני בטוח שזה יעבוד טוב לשני הצדדים".