בסרט המופלא "ג'מייקה מתחת לאפס", מחליט מחליק מזחלות אמריקאי להקים נבחרת מזחלות דווקא בג'מייקה. כנגד כל הסיכויים הוא מגבש ארבעה מקומיים, מאמן אותם, ומצליח להגיע איתם עד לאולימפיאדת החורף.
5 צפייה בגלריה
המזחלות הגיעו לנתניה
המזחלות הגיעו לנתניה
מזחלות הקרח הגיעו לנתניה
(פרטי)
סיפור דומה לסרט המרגש והמצחיק מתרחש בישראל. ואחד מגיבוריו הוא תושב נתניה.

להיות קרנף

מדליית הארד של אבישג סמברג בטאקוונדו באולימפיאדה האחרונה, הוכיחה לישראלים שיש לא מעט ענפי ספורט מתחת לרדאר שרובנו לא מכירים. אבל אם חשבתם שטאקוונדו הוא ספורט אנונימי, כנראה שמעולם לא שמעתם על קבוצת המזחלות הישראלית, שמקווה להתחרות באולימפיאדת החורף הקרובה.
קראתם נכון. שבעת חברי הקבוצה, ביניהם עדי דגני מנתניה, רוצים לייצג באולימפיאדת החורף את ישראל - מדינה שבה שלג משמש בעיקר לגלישה על שקיות באתר החרמון.
5 צפייה בגלריה
דגני עם נבחרת המזחלות. "אנחנו עושים בעצמנו את הכול. מזמינים את הכרטיסים. דואגים למחייה, לאוכל, להסעות"
דגני עם נבחרת המזחלות. "אנחנו עושים בעצמנו את הכול. מזמינים את הכרטיסים. דואגים למחייה, לאוכל, להסעות"
דגני עם נבחרת המזחלות. "אנחנו עושים בעצמנו את הכול. מזמינים את הכרטיסים. דואגים למחייה, לאוכל, להסעות"
(פרטי)
"כשאני מספר לאנשים מה אנחנו עושים, התגובות הן בדרך כלל הפתעה", מספר דגני בן ה-33, "אנשים שאהבו לראות סרטים ישר נזכרים בסרט 'ג'מייקה מתחת לאפס', אבל רוב האנשים שואלים מה זה, אתה מסביר, ואז הם אומרים לך 'וואו, איזה מטורף, איזה מסוכן. זה לא מפחיד? הפניות? המהירות'.
קראו עוד>>>
"אז כן, זה מסוכן. זה מפחיד. חלק מההנאה. יש אנשים שאוהבים לבוא ולקחת את הדברים לקצה, וזה אחד מענפי הספורט שאתה לוקח את הדברים לקצה".
נבחרת המזחלות הישראלית הוקמה לפני כשני עשורים, ומונהגת כיום על ידי דייב ניקולס, ספורטאי אמריקאי יהודי שעבר תאונת סקי קשה והפך לנכה, ולמרות זאת מתפקד כנהג המזחלת. הנבחרת הישראלית היא קבוצת המזחלות היחידה בעולם הכוללת בתוכה גם ספורטאים עם מגבלה פיזית, וגם כאלה ללא מגבלה פיזית.
בעונת 2020, הקבוצה התחרתה כבר בחמש תחרויות, ומתכננת להתחרות בחמש תחרויות נוספות בעונה הקרובה, בתקווה להשיג את הקריטריון האולימפי לאולימפיאדת החורף בסין.
"לפני חצי שנה, חבר שלי, פורטר, שלח לי הודעה, תבוא למבחנים לקבוצה", מספר דגני על הגעתו לנבחרת. "התחלתי הליך של מבחנים בארץ, היו לנו ממש מבחנים בווינגייט. מבחנים של כושר, ריצות, כי אנחנו רצים בסופו של דבר לטווחים קצרים, אתה נמדד בכוח המתפרץ, ביציאה המהירה עם הדחיפה של המזחלת. אתה צריך להיות חזק מאוד, קרנף".
יש לך רקע בספורט?
"כן, המון. אני עושה סנובורד כבר כמה שנים, ואני גולש קייט, מקום שלישי בארץ בתחרות 'סטורם ריידר'. מאז שאני ילד אני מתעסק באופנועים, טרקטורונים, טיפוס, סנפלינג. יש לי בית ספר לגלישה בכנרת. אז אני אוהב את האקסטרים, את הקצה, ובשבילי להיכנס לסיבוב עם המזחלת ולהגיע לכוח של 5G בסיבוב זה הקצה. אני מחפש תמיד את האפיק של האקסטרים.
"בסיבובים במזחלות אתה מגיע למהירויות אדירות, ובירידות אתה מגיע למהירויות של 150 קמ"ש. הנהג שלנו סיפר לנו על תקרית בעברו שבה אחד מאנשי הצוות התעלף וכמעט נפל מהמזחלת בסיבוב בגלל המהירות המטורפת".
איך האימונים עובדים? הרי בישראל אין שלג ואין תשתית למרוצי מזחלות.
"בארץ אנחנו מתאמנים עד כמה שאנחנו יכולים. בנינו מברזל מזחלת שרצה על האספלט, אתה פשוט שם עליה משקל, ומתחיל לדחוף. אנחנו בעיקרון עושים מחנות אימונים בארצות הברית. כרגע אני, שאני חצי שנה עם הקבוצה, עברתי איתה שני מחנות אימונים.
5 צפייה בגלריה
מזחלת שלג.
מזחלת שלג.
מזחלת שלג. דגני: "אני תמיד מחפש את האקסטרים"
(פרטי)
"ב-27 לאוקטובר עושים עוד שבוע אימונים, ואז עוד רצף של תחרויות באזור ארצות הברית וקנדה עד האולימפיאדה. בגלל שאנחנו בעצם נכנסים לרצף שלם של תחרויות, אז אנחנו נישאר עד האולימפיאדה בארצות הברית. יש לנו מרווחים בין לבין של יום יומיים לחזור לארץ, אבל חבל על הכסף".

הכרה ותקציבים

אחד הקשיים הגדולים של הנבחרת הוא תקציבי, בשל הייחוד של הספורט ואי ההכרה שיש לו בארץ. כבר שנים שהקבוצה, המוגדרת כעמותה, מגייסת את התקציבים הנחוצים לאימונים השוטפים והלוגיסטיקה מאזרחים אמריקנים.
"אנחנו רשומים בתור עמותה, ואנחנו מגייסים לעצמנו את הכסף מאנשים שאוהבים את מדינת ישראל, יהודים שגרים בארצות הברית", אומר דגני, "התורמים זה הקהילות היהודיות בארצות הברית. בתי חב"ד, אנשי דת ויהודים שפשוט אוהבים את המדינה.
"אנחנו עושים בעצמנו את הכול. מזמינים את הכרטיסים. דואגים למחייה, לאוכל, להסעות. אני מקווה שבהמשך זה יהיה יותר מוכר על ידי מדינת ישראל ועל ידי האיגוד האולימפי, וההכרה תביא איתה תקציבים".
אתם מחפשים גם ספונסרים?
"בטח. אנחנו מחפשים ספונסרים בארץ. אנשים שנוכל לשאת את השם שלהם בגאווה. זה משהו שחסר לנו, וזה משהו שנשמח להשלים לפני האולימפיאדה הקרובה.
5 צפייה בגלריה
דני עם הנבחרת. "כשאני מספר לאנשים מה אנחנו עושים, התגובות הן בדרך כלל הפתעה"
דני עם הנבחרת. "כשאני מספר לאנשים מה אנחנו עושים, התגובות הן בדרך כלל הפתעה"
דני עם הנבחרת. "כשאני מספר לאנשים מה אנחנו עושים, התגובות הן בדרך כלל הפתעה"
(פרטי)
"אני מקווה שזה לא יגיע אחר כך במקום עכשיו, שאנשים יזכרו בנו אחרי שנהיה באולימפיאדה אם נצליח להיכנס אליה".
יש לכם סיכוי מול מדינות חורף קלאסיות כמו רוסיה?
"הנבחרת כבר ניצחה את הרוסים בעבר. אנחנו יכולים ואנחנו גם נצליח בעזרת השם, ומה ששלנו שלנו, ואם זה לא שלנו אז זה לא שלנו".
אתם הקבוצה היחידה בישראל?
"יש עוד קבוצה מישראל שגם היא מנסה להתחרות, אנחנו מאחלים להם בהצלחה מכל הלב, אוהבים אותם, והלוואי והיינו יכולים לאחד כוחות".
אתה מאמין שתצליחו להגיע לאולימפיאדה?
"חד משמעית אין סיבה שלא. אנחנו כרגע עם ניקוד גבוה, ואני מקווה מאוד שבתחרויות הבאות נמשיך להוכיח את עצמנו כדי לעמוד בקריטריון. אני כבר חושב קדימה. אני יוצא לקורס נהגי מזחלות באפריל, אחרי האולימפיאדה,
5 צפייה בגלריה
מזחלה בפעולה
מזחלה בפעולה
מזחלה בפעולה
(פרטי)
"כדי להיכנס כנהג מזחלת באולימפיאדה של 2026. אני מקווה שעד אז - יהיה לספורט הזה מעמד אחר לגמרי בישראל, ולנו מעמד אחר לגמרי כקבוצה ישראלית".

נעים להכיר, מרוץ מזחלות

* מזחלות הוא ספורט חורף בו קבוצה של 2 או 4 אנשים נוסעים באותו הזמן במזחלת המונעת באמצעות כוח הכבידה ומנווטת באמצעות מיומנות הרוכבים.
* מהירות המזחלת יכולה להגיע ליותר מ-150 קמ"ש. השיא המתועד הוא 201 קמ"ש.
* המסלול מתחיל כשהקבוצה דוחפת את המזחלת לפני שהיא עולה עליה.
* התחרות היוקרתית ביותר של מזחלות היא באולימפיאדת החורף המתקיימת בכל ארבע שנים.
*מטרת כל מזחלת במהלך מרוץ היא להיות זו שחוצה את קו הסיום בזמן המהיר ביותר.
לעדכונים: חדשות נתניה