יש קבוצות בליגה הלאומית בכדורסל שנהנו מהסיום המוקדם של עונת 2019/20 עקב משבר הקורונה. בני הרצליה והפועל חיפה שזכו בכרטיס העלייה לליגת העל, או רמת השרון שכבר הייתה עם רגל וחצי בארצית.
ויש קבוצות שסיום העונה תפס אותן בעיצומו של מומנטום נהדר. אליצור נתניה, למשל. הקבוצה של רובן נייברגר השיגה רצף של נצחונות, ואפילו החלה לפנטז בחדרי חדרים על האפשרות להתמודד על כרטיס העלייה בפלייאוף.

עונה הזויה

"קשה לדבר על כדורסל בעונה כזאת. אין ספק שזו הייתה עונה הזויה לגמרי", אומר נייברגר השבוע. "מה שבטוח לגבי הקורונה זה שהיא לגמרי עצרה לנו את המומנטום. היינו בעיצומה של תקופה מצוינת של כדורסל טוב, חיובי ושמח עם תוצאות יפות. ניצחנו קבוצות גדולות. מבחינתנו ציפינו להמשיך להתקדם, ואז הגיעה הקורונה ועצרה לנו את המומנטום. ההחלטה לעצור את הליגה לא הייתה בידיים שלנו, וכנראה שלא הייתה ברירה".
1 צפייה בגלריה
נייברגר השבוע. "אני מרגיש שאני מאמן טוב יותר מאשר הייתי בתחילת העונה"
נייברגר השבוע. "אני מרגיש שאני מאמן טוב יותר מאשר הייתי בתחילת העונה"
נייברגר השבוע. "אני מרגיש שאני מאמן טוב יותר מאשר הייתי בתחילת העונה"
( צילום: אסף פרידמן)
קראו גם:
נייברגר בן ה־34, שאימן בשנים האחרונות בעיקר במחלקות נוער, קיבל את המושכות של אליצור נתניה בקיץ שעבר. אחרי סיבוב ראשון צולע התחילה הקבוצה להתחבר. שישה נצחונות בתשעת המשחקים האחרונים לפני הקורונה הביאה את נייברגר ושות' למקום השמיני. ואז הגיעה הקורונה.
"לגבי תחילת העונה, הייתה לנו קבוצה צעירה שלקח לה קצת יותר זמן להתחבר, ואם מדברים על ההפסדים, כולם היו בהפרשים של נקודה ועד שלוש נקודות", אומר נייברגר. "אפשר לקרוא לזה חוסר ניסיון או שכר לימוד. החלפנו גם שחקן זר ושינינו קצת את הקונספט. הבאנו גארד ששינה את הקבוצה. השחקנים עשו בסיבוב השני מספרים שלא דומים לאלה של הסיבוב הראשון. זאת הייתה אחת המטרות העיקריות שלנו - לקחת שחקנים ולהפוך אותם לטובים יותר. הרגשתי וראיתי את ההתקדמות שלהם, וראו קבוצת כדורסל טובה ומשתפרת".
מי היו השמות הבולטים אצלכם?
"תגלית העונה זה גל שטרנברג, שאף אחד לא ידע מי זה, ועשה עונה נהדרת. רז אדם, שעשה עונה מדהימה, המשיך להפועל תל אביב, עשה גם שם חיל וממשיך בליגת העל. איתי מושקוביץ עשה סיבוב שני מצוין. כך גם בן ספוקויני. אייל ננקין, שהיה פצוע, חזר לעניינים ועשה סיבוב שני מצוין".
רז אדם עשה סוף סוף את קפיצת המדרגה המיוחלת.
"רז הוא שחקן עם תכונות אופי וסגנון משחק מאוד מיוחד. הוא מביא דברים שאין הרבה שחקנים שמצליחים לעשות, גם בהיבט המקצועי וגם החברתי. זאת ההצלחה הכי גדולה שלנו, לראות שחקן שעושה את הקפיצה ומתקדם. זאת הצלחה יותר גדולה שהוא הלך מאשר שהיינו מצליחים להשאיר אותו".
ספר לי קצת על ההחלטה לשחרר את קמרון ניילור, שהביא מספרים נהדרים.
"ראשית, הוא באמת אדם נהדר שהיה כיף לעבוד איתו. חיפשנו פשוט להחליף קצת את הקונספט. חיפשנו גארד יוצר. קמרון היה יותר מספר שלוש-ארבע, פינישר, ריבאונדר. חיפשתי מישהו שיכול לשחק עם הכדור וליצור לאחרים. השחקן שהבאנו במקומו היה מצוין, וגם עשה את האחרים לצידו טובים יותר".
"ליאור ליובין הגיע לחלק נכבד מהמשחקים. הוא ראה את כולם, גם אם זה בווידאו. למחרת המשחק ישבנו וניתחנו אותו. עובדים ביחד, מתקנים את הדברים הפחות טובים, מסיקים מסקנות. פעם בשבוע הוא עבד על המגרש עם השחקנים, והיה מעורב בכל דבר"
איך עובד שיתוף הפעולה עם חברת "שחקן אמיתי" שלמעשה מנהלת את הקבוצה, ועם ליאור ליובין שמשמש כמאמן ראשי בליגת העל?
"'שחקן אמיתי' זאת המתנה הכי גדולה שמאמן יכול היה לקבל. הקבוצה מלווה בצוות מקצועי עם המון ידע וניסיון, כאשר המטרה העיקרית לקדם ולשפר בכל תחום; לכוון, לסייע ולתת מענה לכל דבר, והרגשתי את זה בכל יום נתון. אם אני אומר שהשחקנים התקדמו, אז גם אני מרגיש שאני מאמן יותר טוב ממה שהייתי בתחילת העונה, וזה הרבה בזכות ליאור ליובין והחבר'ה מ'שחקן אמיתי', ומבחינתי זה רווח ענק למועדון".
בתכל'ס, כמה היה ליובין מעורב בעבודה שלכם?
"ליאור הגיע לחלק נכבד מהמשחקים. הוא ראה את כל המשחקים, גם אם זה בווידאו. למחרת המשחק היינו יושבים ומנתחים אותו. עובדים ביחד, מתקנים את הדברים הפחות טובים, מסיקים מסקנות. פעם בשבוע הוא עבד על המגרש עם השחקנים, והיה מעורב בכל דבר. במשחקים הוא ישב ביציע, ואם הוא היה רוצה לסמן לי משהו, זה היה באהבה".
הרגשת שאתה זה שמקבל את ההחלטות?
"נתנו לי לעבוד וסמכו עליי. הרגשתי שמפרים אותי, ובסופו של דבר, שיתוף הפעולה עם 'שחקן אמיתי' עזר לכל המערכת".

ממשיכים באותו קו

הרכב מנצח לא מחליפים, ובעונה הבאה הציוות הזה ינסה להמשיך באותה דרך. נייברגר יוביל על הקווים. ליובין ואנשי 'שחקן אמיתי' ימשיכו לתמוך ולכוון מהצד.
מתי יפסיקו בנתניה לחשוב בקטן ויתחילו לכוון לעליית ליגה?
"אגיד את זה בצורה עדינה, אני לא יודע כמה היינו רחוקים העונה מכך שזה יקרה".
עד כדי כך? אם לא הקורונה הייתם יכולים ללכת עד הסוף?
"זה יהיה דבילי לענות לך כן, אבל היינו במומנטום מצוין ויכולנו להמשיך, אולי גם עד הסוף. בתחושות שלי ושל השחקנים, יכולנו ללכת העונה עד הסוף ולעלות לליגת העל. אם לא הקורונה, לך תדע איפה זה היה מסתיים. כמו שנראינו, אני בטוח שאף קבוצה לא רצתה לקבל אותנו בפלייאוף".
אז מעכשיו מתחילים בנתניה לכוון גבוה?
"זאת לא מטרת העל של המועדון - לעלות ליגה ולשחק בליגת העל. המטרה היא להמשיך לקדם שחקנים בצורה שאין בהרבה מקומות בארץ. שחקנים כאן מקבלים מעטפת נהדרת כדי להתקדם ולהצליח, וזאת המטרה העיקרית שלנו. ממשיכים את הקו של העונה שעברה. לקדם שחקנים זה לא פחות חשוב מלעלות ליגה. רוצים לעשות השנה עוד קפיצת מדרגה, אבל שומרים על העקרונות שלנו. לא נהפוך את עורנו כדי לעלות ליגה".
איזו עונה צפויה לנו?
"גם אם נשאל את כל הפרופסורים הגדולים שמטפלים בקורונה, הם לא יידעו לומר לנו. אין לאף אחד מושג איך הולכת להיראות העונה הזו. איך היא תתחיל, והאם היא תסתיים. יש המון סימני שאלה. מתחילים, ונראה לאן נגיע. מה עדיף, להשבית את כל הספורט? בליגת העל, כשהחזירו את המשחקים היה פיינל־פור אדיר עם משחקים מרתקים. בוא נקווה שייתנו לנו לשחק כמה שיותר, ושכולם ישמרו על עצמם ועל הבריאות שלהם".
כרגע הקהל לא יכול להגיע, ויש מצב שתשחקו מול אולמות ריקים כל העונה.
"זה מבאס ועצוב. נכון שכרגע לקהל אין אפשרות להגיע, אבל אני מקווה שברגע שזה יוסר, הקהל בנתניה יצפה בקבוצה עם זהות שהוא יוכל להתחבר אליה. יש לקבוצה פוטנציאל גדול, ונשמח לראות עוד אנשים מצטרפים לחגיגה הזאת".