בית המשפט לעניינים מינהליים במחוז המרכז דחה ערעור שהגישו בני זוג, תושבי לב השרון, נגד דרישתה של הוועדה המקומית לתכנון ולבנייה במועצה, לחייב אותם בתשלום היטל השבחה.
בפסק הדין מתח בית המשפט ביקורת על התנהלות התושבים, שאותה כינה "השתלחות חסרת רסן ומבישה", ואף חייב אותם בהוצאות הולמות.
1 צפייה בגלריה
המועצה האזורית לב השרון. צילום: יח"צ
המועצה האזורית לב השרון. צילום: יח"צ
המועצה האזורית לב השרון. צילום: יח"צ
בשנת 1990 רכשו בני הזוג זכויות בחלקת קרקע. כעבור ארבע שנים אושרה תוכנית שחילקה את החלקה לשלושה מגרשים. בשנת 2015 חתמו בני הזוג על הסכם להעברת הזכויות באחד מהמגרשים לילדיהם, בלי תמורה. בבואם לקבל אישור העברה לטאבו, הודיעה להם הוועדה המקומית, כי מאחר שמדובר בהעברה של קרקע מאדם לקרוב משפחתו, בעתיד, כשימכרו או יממשו את זכויותיהם, יהיה עליהם לשלם היטל השבחה.
התושבים ביקשו כי תוצא להם שומה, כדי שיוכלו לבחון את גובה ההיטל. הוועדה ענתה לבקשתם, והוציאה להם שומה על סך כ-43,000 שקלים, נכון לשנת 1994. יצוין, כי בערכים של השנה הנוכחית, מדובר בכ-91,000 שקל.
התושבים הגישו ערר על השומה. עמדת הוועדה המקומית הייתה שבעבר ניתן היה להקים על חלקת הקרקע שלהם שתי יחידות דיור ואילו כעת ניתן להקים שלוש יחידות דיור על החלקה, ומכאן שהקרקע הושבחה. לעומתה, טענו התושבים, כי בעבר ניתן היה להקים ארבע יחידות דיור על החלקה ולכן התוכנית אינה משביחה. ועדת הערר לפיצויים ולהיטלי השבחה במחוז המרכז קיבלה את עמדת הוועדה המקומית, וקבעה שהתוכנית היא אכן תוכנית משביחה.
התושבים הגישו ערעור מינהלי נגד הוועדה המקומית, ובו טענו, כי במצב הקודם התאפשר להקים על החלקה ארבע יחידות דיור, וכי התוכנית החדשה היא תוכנית פוגעת ולא משביחה. מנגד, טענה הוועדה המקומית, באמצעות עורכת הדין כרמית רבי, ממשרד כהן וילצ'יק, כי אין שום תוכנית קודמת שאיפשרה הקמת ארבע יחידות דיור.
בפסק הדין שניתן, דחה בית המשפט את טענות התושבים ואף מתח ביקורת על התנהגותם. "ההשתלחות חסרת הרסן, הפוגענית, המבישה וחסרת הבסיס, שהמערערים נקטו בכתב הערעור וביתר כתבי בית הדין שהגישו לבית המשפט, לא נתקלתי בשכמותה לחומרה. זה מחייב את בית המשפט להטיל על המערערים הוצאות הולמות", נכתב בפסק הדין.
בהתאם לכך, פסק בית המשפט כי התושבים יישאו בהוצאות הוועדה המקומית בסך של 20,000 שקל.