הוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה מרכז אישרה לפני שבועיים להפקדה את תוכנית המתאר לכפר יונה, הכוללת תוספת של כ-13 אלף יחידות דיור.
עם השכונות החדשות הנבנות בימים אלה, וטרם אוכלסו, צפויה אוכלוסיית היישוב כמעט לרבע את עצמה, ולהגיע עד כ-80 אלף תושבים, לעומת 22 אלף שחיים בעיר כיום.
כן מציעה התוכנית, הקמת איזור תעסוקה בהיקף של 1 מיליון מ"ר, סמוך לכביש 4. איזור זה יישען על מערך תחבורה ציבורית, ויסייע ביצירת מקומות עבודה חדשים.
בנוסף, התוכנית משמרת שטח פתוח נרחב במערב היישוב, בגודל של כ-360 דונם, שישמש הן כפארק עירוני לפעילות נופש, ספורט ופנאי, הן כמעבר אקולוגי טבעי, שיתחבר לשטחים החקלאיים הגובלים באיזור מצפון ומדרום.
עוד קובעת התוכנית, כי רחוב העצמאות יהפוך לציר מרכזי ביישוב, ולאורכו (כשלושה ק"מ) יפותחו אזורי תעסוקה, מסחר ומגורים. בשכונות החדשות תותר צפיפות עירונית ממוצעת של 18 יחידות דיור לדונם, ובנייה של עד 15 קומות.
במתחמי מגורים אלה יינתן מענה לצרכים של מגוון אוכלוסיות, לרבות זוגות צעירים, באמצעות תמהיל דירות, הכולל גם דירות קטנות. התוכנית כוללת גם מענה לצורכי הגיל השלישי, ומקצה 500 יחידות לדיור מוגן במזרח העיר.
התוכנית מתווה מערך תנועה ותחבורה חדש, הכולל שבילי אופניים המתחברים לנחל אלכסנדר, דרכים חדשות שיחברו בין האזורים הוותיקים של העיר לחדשים, ציר הסעת המונים על רחוב העצמאות, שבילי הליכה, מסופי תחבורה ציבורית, ומרכז תחבורה עתירת נוסעים (מתח"מ מחלף השרון) בצמוד לכביש 4, הכולל גם חניון לילה לכלי רכב. שלבי הפיתוח של אזורי התעסוקה והמגורים החדשים יהיו תלויים בביצוע הפתרונות התחבורתיים המתבקשים.
בטווח הארוך יותר, מתוכננת לקום תחנת רכבת בעיר, שבה תנוע רכבת בכיווני מזרח ומערב, ותשרת את תושבי כפר יונה והסביבה. שנת היעד לרכבת היא 2035.
אפי דרעי, ראש עיריית כפר יונה, מסר: "מדובר בבשורה מהפכנית ובתוכנית שתשנה את פניה של העיר בשנים הבאות, מבחינת מסחר ותעסוקה, חינוך, תרבות ופנאי. מקומות מסחר ותעסוקה, שישמשו העורף הכלכלי של העיר וישמרו על איתנותה, הם חשובים ביותר, כדי שנוכל להמשיך ולהעניק לתושבינו את השירותים המוניציפליים האיכותיים ביותר".
שירה ברנד, יו"ר הוועדה המחוזית: "תוכנית המתאר תתרום להתפתחותה של כפר יונה כעיר מרכזית בשרון, שתהיה מוקד משיכה לאוכלוסייה חדשה. התוכנית עושה את האיזון הראוי בין פיתוח ובין שמירה על ערכי הנוף והטבע. זאת, כדי לשמור על ייחודיותה של העיר".
התוכנית הוכנה ביוזמת עיריית כפר יונה, ונערכה על ידי משרד "מזור פירשט אדריכלים ומתכנני ערים".