ממש כמו מזג האוויר, גם שוק הנדל"ן המקומי רותח ולא נראה שזה עומד להשתנות בקרוב.
3 צפייה בגלריה
דירת קבלן או יד שנייה?
דירת קבלן או יד שנייה?
דירת קבלן או יד שנייה?
(צילום: shutterstock)
אלפי ישראלים, זוגות ומשפחות, שרוצים להפסיק לשכור או לשפר דיור מתלבטים בין רכישת דירה חדשה ישירות מהקבלן לבין דירת יד שנייה.
קראו גם:
כמובן שבכל אחת מהאופציות יש יתרונות וחסרונות, וכל החלטה תלויה באלטרנטיבות העומדות בפניכם, בתקציב ובלוח הזמנים.
חדש מהניילון
בניין חדש תמיד נשמע יותר נוצץ ומפתה. היזמים משקיעים בנראות, הלובי מעוצב לעילא ובבנייה העכשווית יש לא מעט בניינים משותפים שמספקים לדיירים חללי אירועים, חדרי כושר ושלל שירותים (שיש לקחת בחשבון את עלות דמי הניהול החודשית שלהם).
מצד שני, כמעט כל מי שקונה דירה מקבלן מוצא את עצמו מתמודד עם ליקויי בנייה, תיקונים, רטיבויות (בבניין עצמו ובדירות כאחד) וחבלי לידה שמאפיינים דירות חדשות.
מי שחושש מההתמודדות עם התסכול הכרוך במצעד התיקונים ימצא יתרון ברכישת דירה בבניין קיים שכבר עומד תקופה, אבל גם כאן אליה וקוץ בה: גם בדירות יד שנייה עלולות לצוץ בעיות, כמו רטיבות בקירות, סדקים, צנרת ישנה וצרות נוספות, שכבר לא בתחום אחריותו של הקבלן.
לכן חשובה בדיקה מדוקדקת עם בעלי מקצוע לפני הקנייה.
המחיר והתקציב
מחיר דירה בשלב הפריסייל יכול להיראות מפתה ומשתלם, אך חשוב לזכור שבדירת קבלן יש הוצאות נוספות מעבר לתשלום על הדירה עצמה: הצמדות למדד תשומות הבנייה, תשלום לעו"ד של הקבלן, מס רכישה ועוד.
חשוב לקחת בחשבון את כל ההוצאות הללו, כדי לא להיות מופתעים, ולוודא שמקורות המימון שלכם תואמים לשורה התחתונה.
3 צפייה בגלריה
לבחון היטב את תוכניות הדירה
לבחון היטב את תוכניות הדירה
לבחון היטב את תוכניות הדירה
(צילום: shutterstock)
קחו בחשבון את עלויות השינויים והזיכויים שנותן הקבלן. נכון שלרוב הזיכוי שתקבלו יהיה נמוך מאוד ממחיר השוק, אך אם תלכו עם החברות שאיתם הם עובדים, תזכו למחירים הוגנים.
בדירות יד שנייה אל תשכחו לתמחר את מס הרכישה, עלות החוזה, את דמי התיווך, וכמובן, את תקציב השיפוץ והעיצוב שיהפוך אותה לבית.
טוב מראה עיניים
יש אנשים שקונים דירה מקבלן בשלב "על הנייר", מתקשים לדמיין איך היא תיראה במציאות וחוששים להתאכזב מן הפער שבין ההדמיות המרהיבות לתוצאה הסופית. כמובן שבקניית דירה מוכנה אין את הבעיה הזאת – ווט יו סי איז ווט יו גט.
3 צפייה בגלריה
ברברה ברזין
ברברה ברזין
ברברה ברזין
(צילום: גיא הכט)
כשאתם קונים דירה מקבלן, עוד בשלב הפרזנטציה תדאגו לקבל את התוכניות המקוריות עם המספרים המדויקים, ולא רק הדמיות שנראות טוב לעין. שימו לב לגודל החדרים, למטבח, לחדרי הרחצה ולמרפסות ובדקו שהכול מתוכנן בקפידה ובהגיון.
גם בדירות יד שנייה, למרות שראיתם במו עיניכם את הכלה, צריך להיות זהירים: חשוב לבדוק ולבחון את הדירה בכמה מועדים וזמנים לפני שקונים - בשעות האור, בשעות הערב, בשעות שבהן יש פעילות של תחבורה ציבורית. תבדקו את רמת הרעש והאם "הולכים לכם על הראש". בתוך כך תעמדו גם על איכותם של השכנים והדיירים.
תזמון וסבלנות
דירת יד שנייה קונים – ונכנסים. מי שרוכש דירה מקבלן – לעיתים לשנתיים, שלוש שנים קדימה – צריך לקחת בחשבון את לוח הזמנים, את עליית המדדים, את האיחור שעלול להיווצר, וגם לתכנן היכן יתגורר בינתיים ובאיזו עלות.
בכל מקרה, כשקונים דירה מקבלן חשוב להגיע לבניין ולדירה במהלך הבנייה, להכיר את הנפשות הפועלות בשטח ולבקר את ההתקדמות. זאת גם הזדמנות טובה להכיר את השכנים ולעמוד על טיבם.
לעצב דירה מהחלומות
בדירות יד שנייה יש אילוצים קונסטרוקטיביים וצריך להתחשב במעטפת ובאינסטלציה הקיימת, אך בעזרת תכנון מקצועי ויצירתי אפשר להתגבר כמעט על כל מגבלה תכנונית.
גם אם במבט ראשון הדירה נראית לכם כמו אורווה, אבל היא נמצאת בבניין משגע, בשכונה וברחוב שאתם מכירים ואוהבים, זה לא צריך לרפות את ידיכם. בהתאם לתקציבכם, תוכלו לתכנן דירה שמותאמת לצרכים של בני הבית ולבחור את אנשי המקצוע שילוו את התהליך.
ברברה ברזין, בעלת משרד לעיצוב פנים הכולל למעלה מ-2,000 פרויקטים ברחבי הארץ ומייסדת ובעלת בית ספר לעיצוב פנים