3 צפייה בגלריה
צילום: אסף פרידמן
צילום: אסף פרידמן
צילום: אסף פרידמן
חריימה / זוהר אביב
"אתם שואלים אותי מה אני אוהבת לבשל? וואו, שאלה לא טובה, כי בעיקרון אני אוהבת לבשל רק סיפורים, ובזמן שאני מול המחשב, הסיר עם האוכל האמיתי נשרף במטבח. בעלי אומר שאני מסוגלת לשרוף סלט, אבל האמת היא שבשנים האחרונות ככל שהזמן חולף, יש געגוע למאכלים מבית אימא, ומזל שהיא לימדה אותי להכין את הרוטב הטריפוליטאי הבסיסי, אני רק מוסיפה דגים וזה יוצא טעים מאוד.
"השנה כבר אין סבים להתארח אצלם, ויש הורים די מבוגרים, אז אין לי ברירה אלא להכין. אני אכין כנראה דגים בתנור בתוך נייר כסף עם שום ועגבניות שרי. קל להכין ויוצא נפלא. אחותי תכין בשרים, הוריי יכינו את הברכות.
"מזון הברכות הכי טעים לי, כמו שכתבתי בספרי: 'יד הפלא 12, בגוף אחר':
3 צפייה בגלריה
זוהר אביב | צילום: אסף פרידמן
זוהר אביב | צילום: אסף פרידמן
זוהר אביב | צילום: אסף פרידמן
אִמָּא מִהֲרָה לוֹמַר, "רֶגַע, רָן, לְאַט לְאַט. מֵעַכְשָׁו אֲנִי רוֹצָה שֶׁתַּעֲצֹר וּתְבָרֵךְ לִפְנֵי שֶׁאַתָּה מַכְנִיס אֶת הָאֹכֶל לַפֶּה". "מָה?" הָיִיתִי הָמוּם. "לִפְנֵי אֲכִילַת פְּרִי חָדָשׁ שֶׁעֲדַיִן לֹא אָכַלְתָּ הָעוֹנָה, מְבָרְכִים: בָּרוּךְ אַתָּה ה', אֱלֹקֵינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם, שֶׁהֶחֱיָנוּ וְקִיְּמָנוּ וְהִגִּיעָנוּ לַזְּמַן הַזֶּה". "לָמָּה?" נִבְהַלְתִּי. מָה פִּתְאוֹם לְבָרֵךְ? לְמִי יֵשׁ זְמַן, אֲנִי רָעֵעעב! אִמָּא הִסְבִּירָה: "רָן, אֲנִי רוֹצָה שֶׁתְּגַלֶּה אִפּוּק. לִפְנֵי הַזְּלִילָה, תּוֹדֶה עַל קִיּוּמוֹ שֶׁל הָאֹכֶל וְעַל הָרֶגַע הַזֶּה. אַתָּה תִּרְאֶה שֶׁהַמָּזוֹן יִהְיֶה טָעִים לְךָ יוֹתֵר לְאַחַר הַבְּרָכָה".
"בכל מקרה, צריכה לזכור: לא לאכול יותר מדי, כי החגים הורגים את הדיאטה!"
מתכון: שמן שום כתוש כף פפריקה חריפה חצי כפית מלח רסק עגבניות
אופן הכנה: שמים מעט שמן בסיר, מוסיפים שום כתוש (אימא שלי נוהגת לקלף שום ולכתוש, אני קונה שום כתוש מוכן, יחי החיים הקלים!). מוסיפים כף או שתיים פפריקה חריפה אש (תלוי כמה חריף תרצו שיצא), חצי כפית מלח ורסק עגבניות. מערבבים ומוסיפים מים. כשהרוטב רותח, מוסיפים דגים שחתכנו מראש לשלושה חלקים, ראש אמצע וזנב. מבשלים על אש קטנה כ-20 דקות, עד שהדגים מוכנים והרוטב נעשה סמיך. לקראת סוף הבישול מוסיפים תבלין כמון, שנותן את הריח והטעם המיוחד. מגישים ואוכלים עם לחם, עם חלה, או עם קוסקוס. חשוב לשים מפית נייר ליד, לנגב את הזיעה מהחריף החם! וכוס מים קרים לכבות את השריפה שבפה.
עוף ממולא / דיאנה רחמני
"בחרתי באורז בצבעים ובטעמים משגעים, בעוף ממולא בפירות יבשים וברוטב דבש, סויה, ג'ינג'ר ושום, כי הצבעוניות שבמנה והטעם המתקתק מתאים לראש השנה. כך צריך לפתוח שנה, במשהו מתוק, שיהיה לנו המשך שנה מתוקה.
"אני זוכרת את החג שהיינו חוגגים באיראן. שולחן החג היה עמוס דברים טובים, והמנה הזאת תמיד הייתה מככבת בשולחן, בשל הצבעוניות והטעם המעודן שלה.
"האהבה שלי למטבח התחילה מגיל צעיר מאוד. הייתי עומדת ליד אימא שלי וכמו סו-שף מקלפת, שוטפת ומארגנת את המטבח. תמיד הייתי מסתכלת על תנועות הידיים שלה, ואיך שהיא מערבבת ומוסיפה תבלינים, והכי חשוב — למדתי ממנה לבשל באהבה ובשפע, כי תמיד כשהיו מגיעים אורחים בהפתעה היה אוכל גם להם".
איפה תחגגי את החג? "עם הילדים שלי, הנכדים, הכלות והחתן שלי. קצת צובט לי בלב שאייל הבן שלי, שרק התגייס, לא יהיה בחג, אבל כמובן אפנק אותו כשיגיע בשבת שאחרי".
3 צפייה בגלריה
דיאנה רחמני | צילום: אסף פרידמן
דיאנה רחמני | צילום: אסף פרידמן
דיאנה רחמני | צילום: אסף פרידמן
מתכון: 4 כרעיים שלמים 5 משמשים חתוכים לקוביות 4 שזיפים חתוכים לקוביות 1 בצל בינוני קצוץ דק 1 כוס אורז מוכן מבעוד מועד מעט מלח פלפל 3 כפות שמן חצי כפית לימון פרסי
מצרכים למשרה: שורש ג'ינג'ר חתוך לקוביות רבע כוס דבש 6 שיני שום רבע כוס סויה
מערבבים הכול יחד
אופן הכנה: מטגנים את הבצל עד להזהבה. מוסיפים את השזיפים ואת המשמשים, את האורז ואת הלימון הפרסי, ומטגנים קלות. מנקים את הכרעיים ופותחים בהם מין כיס וממלאים אותו. טובלים את הכרעיים במשרה ומכניסים למקרר למשך חצי שעה, לפחות, עד לילה שלם. מחממים את התנור ל-200 מעלות, מסדרים את הכרעיים בשקית קוקי, ומכניסים לתנור לשעתיים עד שהעוף מקבל שיזוף.