גן "עוגב 114" בשכונת עיר ימים בנתניה מתפקד כגן ילדים בבוקר וכבית כנסת בערבים, בשבתות ובחגים. עמותת "היכל אליהו" אחרית על הפעילות, למרות שלעירייה לדבריה, לא ידוע על פעילות במקום.
לאחרונה, טוענים תושבים, כי המקום אינו משמש רק כבית כנסת אלא כישיבה, ומועברים בו שיעורי תורה מדי ערב. ג', תושב השכונה, פעיל בעמותת "נתניה של כולם" מספר: "ראיתי מתפללים נכנסים לגן בסופי שבוע לפעילות של בית הכנסת. זה התחיל מאוד חשאי ואז הפעילות התגברה. רציתי להבין מי העמותה שעומדת מאחורי הפעילות והאם קיבלה את האישורים הנדרשים".
2 צפייה בגלריה
מתחם גן עוגב 114 ובית הכנסת
מתחם גן עוגב 114 ובית הכנסת
מתחם גן עוגב 114 ובית הכנסת
(צילום: שירות מיינט)
ג' טוען ששלח מכתב למחלקת חופש המידע בעיריית נתניה ובו שאל שאלות לגבי העמותה שמפעילה את בית הכנסת, אך לא נענה. בין היתר ביקש לקבל עותק ממכתב בקשת העמותה להקצאת מבנה מהעירייה, ואת עותק החוזה שנחתם. כמו כן ביקש לדעת, מתי הוגשה הבקשה לעירייה להקצאת המבנה לעמותה, וכן מה היו דרישות העירייה מהעמותה כתנאי לקבלת ההקצאה.
בנוסף תהה התושב, אילו מסמכי התאגדות התבקשו מהעמותה כתנאי לקבל ההקצאה, והאם העמותה הציגה בפני העירייה רשימת מתפללים? מה היה מספרם בעת ההצגה במידה ועוד.
כאמור, לדבריו של ג', הוא לא קיבל תשובה לפנייתו חודשים רבים. בהמשך פנה למבקר המדינה שבדק וענה שהעיכוב מיחידת חופש המידע בעירייה היה לא תקין. ממבקר המדינה פנו מספר פעמים לעירייה והובטח להם שלאחר ישיבה בנושא תוגש התשובה לג'.
התשובה שקיבל מהעירייה ביולי האחרון, הבטיחה לדבריו כי בית הכנסת לא יהיה קיים יותר במתחם המדובר. במכתב צוין כי "בשל מחסור בבית תפילה באזור המדובר, אזרחים שלא מצאו מקום לתפילה התארגנו כעמותה ולפנייה משותפת בנושא לרשות.
2 צפייה בגלריה
מתחם גן עוגב 114 ובית הכנסת
מתחם גן עוגב 114 ובית הכנסת
מתחם גן עוגב 114 ובית הכנסת
(צילום: שירות מיינט)
"העירייה מצאה כפתרון לאפשר שימוש כפול במבנה של גן...". בהמשך המסמך נאמר כי "העמותה חתמה על חוזה שנוסח בהתאם לתנאים שדורשת העירייה, הוצג אישור על קיום ביטוחים והתחייבות לשלם את עלויות החשמל והמים. כעבור מספר חודשים, מסיבות שאינן קשורות לעירייה ואינן בהירות לנו, בקשה העמותה להפסיק את השימוש בגן וכיום אין בית תפילה בגן הנ"ל".
חצי שנה אחר כך - בית הכנסת עדיין פועל כאמור ופעילותו אף הורחבה לדברי התושבים.
ג' טוען שהקריטריונים לא ברורים בהקצאת מבני עיריה לבתי כנסת, "איך יתכן שמקצים מבנה לעמותה שרק הוקמה", הוא שואל, ומוסיף, "בעירייה מסתירים מידע בניגוד לחוק חופש המידע. עד היום לא קיבלתי תשובה לכל השאלות ששאלתי בבקשה המקורית שגם עלתה לי 20 שח. למה צריך שמבקר המדינה יתערב כדי לקבל מידע שאני זכאי לקבל על פי החוק? וגם אחרי שעונים מהעיריה, מתעלמים מהשאלות ועונים דברים שקריים. והדבר הכי חשוב בעיני, שאלה שצריכה להישאל, למה העיריה מקדמת את הפיכת מוסדות החינוך בפולג ועיר ימים לבתי כנסת, האם קיים באמת הצורך? , כמה מתפללים צריך עלמנת להקים בית כנסת, ולמה העיריה עושה את זה בשקט כדי שתושבים לא ידעו ומנסה להסתיר מאלה ששואלים שאלות?"
מעיריית נתניה נמסר: "מדובר בגן ממלכתי דתי, אשר בשלב זה מתקיימת בו פעילות של מתפללים שלא בשעות בהן פועל הגן. בשנת הלימודים הקרובה יבחן הנושא מתוך רצון להגיע להבנות לטובת כל הצדדים".