2 צפייה בגלריה
כביש החוף באזור וינגייט. עוד נתיב | צילום: אלבום פרטי
כביש החוף באזור וינגייט. עוד נתיב | צילום: אלבום פרטי
כביש החוף באזור וינגייט. עוד נתיב | צילום: אלבום פרטי
החלטת משרד התחבורה על יצירת מיזם "נתיב פלוס" בכביש החוף עוררה מחאה קולנית בקרב תושבי נתניה. הם טענו, כי הנתיב לנסיעה שיתופית יצר עומסי תנועה בכביש החוף, האריך את משך הנסיעה שלהם לעבודה, ובנוסף יצר עומסים בתוך העיר. שר התחבורה, בצלאל סמוטריץ', ומנכ"לית המשרד, קרן טרנר-אייל, ספגו ביקורת חריפה, הוקמה קבוצת פייסבוק גדולה ואף נשמעו איומים לחסימת הכביש.
אלא שבשבועיים האחרונים הביקורת פחתה מאוד. הסיבה הראשית לכך, לדברי אלי דלל, סגן ומ"מ ראש העירייה והממונה על התחבורה, היא הוספת נתיב במקטע שבין גשר אודים עד אחרי מכון וינגייט, המשמש את כלל כלי הרכב. "במצב הקודם, היו באזור וינגייט שני נתיבים רגילים ו'נתיב פלוס', ונוצר מעין 'שסתום' לנוסעים לכיוון תל אביב", מסביר דלל. "בפגישה שקיימנו ראש העירייה, מרים פיירברג-איכר, ואנוכי, עם השר סמוטריץ' ועם בכירי משרד התחבורה, דרשנו להוסיף נתיב לכלל כלי הרכב במקום השול או מהצד המזרחי, על חשבון האי-תנועה שבמרכז. השר הבטיח לטפל בעניין, וראויה לציון המהירות שעשה זאת".
הוספת הנתיב התבצעה במוצאי שבת, והתוצאות כבר ניכרות בשטח. תושבת נתניה מיכל גרין מספרת, כי השבוע יצאה מקמפוס דורה לאומנויות בשעה 07:40 והגיעה להרצליה פיתוח תוך 25 דקות בלבד, ב-08:05. "אלי דלל פתר את הבעיה עם המחלף הנוסף בווינגייט. אמנם יש עצירה בשפיים, אבל עדיין, לצאת מנתניה ולהגיע לעבודה הכול יחד תוך 25 דקות זה חלום", אומרת גרין. "ביום ראשון הגעתי תוך 20 דקות וחשבתי שאני הוזה. יש לציין, ש'נתיב פלוס' עדיין מסוכן מאוד בעיניי, אבל אני רואה שיפור ואני לא צריכה עוד לצאת ב-06:30 מהבית".
2 צפייה בגלריה
אלי דלל (צילום: רן אליהו – עיריית נתניה)
אלי דלל (צילום: רן אליהו – עיריית נתניה)
אלי דלל (צילום: רן אליהו – עיריית נתניה)
שלי פרץ, עוד תושבת העיר, אמרה: "סוף כל סוף הגעתי מנתניה להרצליה תוך שבע דקות. הנסיעה זרמה בלי פקקים. יישר כוח על העשייה". התושבת ענבר אביה: "אני עובדת בפתח תקוה ונוסעת דרך הרצליה כל בוקר. השינוי שנעשה מדהים, חבל שלא חשבו עליו קודם". התושב ליאור שיביאק הוסיף: "ההבדל הוא אדיר, לעומת מה שהיה קודם. הוספת הנתיב חסכה לה 20 דקות בזמן הנסיעה, והיא תישאר בעבודתה".
"בעקבות 'נתיב פלוס' נוצר מעין משפך קטן, משישה נתיבים לשלושה בלבד", מפרט דלל, "ברגע שנפתח נתיב נוסף באזור וינגייט, על חשבון השוליים וחלק מאי-התנועה, נוצר מצב של ארבעה נתיבים. רק ממבט ב-waze לפני השינוי ולאחריו, אפשר להבין כמה זמן נסיעה נחסך לנהגים. אני מקבל הודעות תודה וזה משמח אותי.
"אני חושב שהתנועה זורמת יותר, גם בזכות שינויים בהרגלי הנסיעה, אם זה בתחבורה הציבורית, כולל קווים חדשים שהוספנו לכיוון תל אביב, ברכבת ובנסיעה שיתופית (קארפול). המגמה הזאת תימשך בעזרת הקמת חניוני ה'חנה וסע', הוספת מקומות חניה ליד תחנות הרכבת, 'מהיר לעיר', סלילת שבילי אופניים, ועוד פרויקטים שבקנה".