חברי ועד קריית השרון בנתניה הגישו השבוע התנגדות לתכנית העירונית לשינוי תב"ע (תכנית בניין עיר) לצורכי ציבור.
1 צפייה בגלריה
עיריית נתניה | צילום: נמרוד גליקמן
עיריית נתניה | צילום: נמרוד גליקמן
עיריית נתניה | צילום: נמרוד גליקמן
בתכנית, כך מסבירים חברי הוועד, מבקשת עיריית נתניה להגדיל פי 8 את היקף השטח הבנוי בשטחים ציבוריים, לערב בין שימושים ציבוריים שונים, להגדיל את גובה הבניה ולהוציא היתרי בניה על פי צרכים נקודתיים ללא התחייבות לתכנון עתידי. "זה יהיה אסון אם התכנית הזו תעבור, מדובר בהפקרות תכנונית חסרת תקדים", מזהירים חברי הוועד.
התכנית המדוברת פורסמה לראשונה לציבור לפני כחודשיים. מהפרסומים עלה כי במסגרת הרחבת השימושים, מתכננת העיריה להקצות בשטחים שבבעלותה עד 250 מטרים למסחר.
הורים רבים מחו על התכנית עם פרסומה מחשש שבמסגרתה תתאפשר בניית קיוסקים וחנויות שונות בשטחי בתי ספר. חברי ועד קריית השרון טוענים כי לאחר שחקרו את התכנית לעומק, גילו כי האפשרות שיוקדשו שטחים בתוך מוסדות חינוך למסחר, היא רק השלכה אפשרית אחת שלה.
"ראשית, עיריית נתניה מבקשת להגדיל כמעט פי 10 את היקף השטח הבנוי בשטחים ציבוריים, מאזור של 800 אלף מטר לכמעט 7 מיליון מטר בנוי. אפשר רק לחשוב אילו השלכות הרסניות יכולות להיות לעניין הזה מבחינת תשתיות ועומסי תחבורה", טוען גיא שחר, אחד מחברי הועד.
נקודות בעייתיות נוספות לדברי נציגי הוועד הן עירוב שימושים שעשוי לאפשר הכנסת מסחר למקומות שבהן מוסדות חינוך, שינוי בהיקף גובה הבנייה ומה שנראה כהיעדר התחשבות בכמות התושבים וצרכיהם העתידיים.
"התכנית מאד אמורפית, יותר מדיניות מאשר תכנית ומזה בדיוק אנחנו חוששים", מוסיף שחר ואומר: "אין תכנון מפורט כיצד הדברים יתבצעו, רק הגדרות רחבות שניתנות לפרשנות ונותנות לעירייה בגדול את הזכות לעשות כמעט ככל העולה על רוחה מבחינת בנייה. אם ניקח לדוגמא את שכונת קריית השרון, נניח שיש בה שלושה מגרשים- העיריה יכולה מתוקף התכנית הזאת להחליט שהיא דוחסת את כל השירותים של טיפות חלב, בית ספר וגנים למגרש אחד, ואת שני המגרשים האחרים היא מוכרת ליזמים שיבנו בכל אחד מהם שמונה קומות. מדובר כאן בתכנית שמאפשרת לעירייה מקסום רווחים בלי הצורך להתחשב בשאלה איך זה ישפיע על השכונה והעיר בעתיד, וכיצד זה יפגע גם בתושבים החדשים וגם בקיימים".
עוד טוענים חברי הוועד כי לתכנית אין תקדים ארצי. חברת הוועד מורן גנון, שמאית מקרקעין במקצועה, הכינה דו"ח שהשווה את התכנית לתכניות בערים אחרות בארץ. מהדו"ח עולה כי תכניות דומות בערים אחרות מבקשות להגדיל את היקף הבניה פי 1.2-1.5, בעוד שבנתניה הבקשה היא להגדיל פי שמונה.
"לא יהיה מוגזם לומר שזו תכנית מטורפת, הפקרות תכנונית של ממש שכל כולה אי וודאות והעדר חשיבה מושכלת לעתיד", אומר שחר, "אם היא תאושר, אנשים יכולים להתעורר יום אחד בבוקר ולגלות שבמקום גן ילדים או בית ספר קטן גדל להם בניין של שמונה קומות מול הבית. אני מאמין שגם ועדים של שכונות נוספות יגישו התנגדות. אנחנו יותר ממקווים שמהנדס העיר והגורמים הרלוונטיים בעירייה יבינו את הבעייתיות של התכנית ויתקנו אותה בהקדם".
מעיריית נתניה נמסר: "מדובר בתכנית מצויינת ומידתית, המאפשרת יכולת של השטחים הציבוריים בעיר לתמוך בתוספת האוכלוסיה הצפויה והעומדת בעקרונות העדכניים לתכנון הארצי. עקרונות אלו מכוונים על שיפור הייעול בשימוש בשטח הציבורי וכן גיוון השימושים הנעשים בו. זאת לצד תוספות מצומצמות של שטחי מסחר שהינו שימוש משני ובהיקף מוגבל. הטענה שלפיה התכנית חסרת תקדים פשוט איננה נכונה. ראו למשל את תכנית השב"צים של תל אביב, של רמת גן ועוד. מדובר בתכנית ראויה ביותר וחשובה מאוד ליכולתה של העיר להתפתח".