ראש עיריית נתניה, מרים פיירברג מתנגדת לפיילוט של משרד התחבורה, מיזם "נתיב פלוס" שהחל לפעול היום (ראשון) בכביש החוף, והפקיע למעשה את אחד הנתיבים ונתן עדיפות למכוניות שנוסעים בהן יותר מאדם אחד. עומסי התנועה הורגשו בשטח. יוני שטבון, חבר מועצת העיר טוען, "הבעיה העיקרית היא לא הנתיב החדש כי אם הבניה המסיבית, שלא מתחשבת בתשתיות הקיימות".
2 צפייה בגלריה
צילומים: רחפן כביש 2, עידו ארז
צילומים: רחפן כביש 2, עידו ארז
צילומים: רחפן כביש 2, עידו ארז
ראש העיר, מרים פיירברג-איכר ומ"מ אלי דלל – קיימו פגישה בנושא עם מנכ"לית משרד התחבורה וראש העיר אף העבירה פנייה בהולה לשר התחבורה, שבו היא מכנה את מה שקורה בפועל כ"קטסטרופה". במכתב לשר התחבורה דרשה פיירברג את ביטול הנתיב.
"לא די בכך שלא קיימת תחבורה נגישה וזמינה בעיר נתניה", כתבה פייירברג, "הרי שנוספו לאחרונה פתרונות ארציים, חלקיים וזמניים, כאשר תושבי נתניה משמשים כמעין 'שפני ניסיון'. האחרון והמקומם שבהם הינו ביטול שני נתיבי תחבורה בכביש החוף (אחד מהם הוא שול) לטובת נתיב פלוס ובכך נוצר כאוס תחבורתי מחריד כאשר תושבי העיר נצורים. אני דורשת לאלתר ביטול של תכנית נתיב פלוס והחזרת המצב לקדמותו.
"במצב שנוצר זעקתם של תושבי העיר העומדים בפקקים מידי בוקר וערב צודקת. נדרש למצוא פתרון מיידי. זוהי גזירה שהציבור אינו יכול לעמוד בה", סיימה פיירברג.
יוני שטבון, חבר במועצת העיר טוען שהסיבה האמיתית לפקקים ביציאה מנתניה היא לא ה'נתיב השיתופי', אלא הבנייה הנרחבת בעיר, "הנתיב הוא רק התירוץ המזדמן של הגב' פיירברג ושות'. הטירוף הבלתי פוסק של בניית מגדלים ובטון ללא תשתיות וכבישים מתאימים בשנים האחרונות - זו הסיבה האמיתית לפקק. בחמש עשרה השנים האחרונות נבנו פה מגדלים ללא כל התייחסות לתשתיות הקיימות. נבנים פה מגדלים על גבי מגדלים ללא שום קשר לתשתיות ומחלפים. העיר נתניה הולכת להיות תחת מצור גדול. זה קורה בעיר ימים, אבל גם במרכז עיר, רבי הקומות שניבנים שם גורמים למציאות שאי אפשר לזוז גם במרכז העיר. נא לא להאשים את שר התחבורה, ולהפסיק לבנות בניינים ללא כבישים, תשתיות ופרופרציות. זה הזמן להתחיל להשקיע באנשים ולא רק בבטון".
2 צפייה בגלריה
יוני שטבון (צילום: אסף פרידמן)
יוני שטבון (צילום: אסף פרידמן)
יוני שטבון (צילום: אסף פרידמן)
הבעיה הורגשה היטב בשטח. לעומר חניה לקחו ארבעים דקות להגיע לכביש החוף, "זוועה," הוא אומר, "אני לא מבין למה לא התחילו את הפיילוט מהיציאה מפולג על כביש 2. מה שהולך מהיציאה בפולג זה לא נורמלי... איפה המשטרה כול אחד חותך איך שבא לו. השאירו לנו נתיב ירידה אחד איפה ההיגיון? פתאום כול הכביש מוצף משטרות... איפה הייתם לפני ?
אני לא מבין איך בגלגלצ' טענו שהכביש 2 זורם ללא הפרעות וגם אחרי שהצלחנו לרדת לכביש החוף קשה מאוד להשתלב לנתיב נסיעה רגיל". גם רחלי תשובה תיעדה זמנים דומים, "הפקק תוקע את כל העיר... רק להגיע לכביש החוף לוקח 40 דק במקום 5 דקות".
עדכוני התנועה דיברו על כך ש"בכביש החוף, עומס תנועה כבד ממעט אחרי מחלף חבצלת עד יקום", כאשר נהגים דיווחו על עמידה בפקקים במשך כשעה ורבע. בנוסף, כביש מספר 4 לדרום היה עמוס מאוד מצומת נחל חדרה עד בצרה, עם עמידה בפקק של כשעה. בהמשך נרשם עומס מרעננה מרכז עד בר אילן".
רמי קורן שנוסע בכל בוקר מביתו בקריית השרון לעבודתו בהרצליה אומר, "במילה אחת: סיוט!!!! כרגע זה הגדיל את הפקק פי 1.5 בערך (אולי אפילו יותר) עבור כל מי שנוסע בנתיבים ״הרגילים״, ובנתיב המיוחד התנועה לא באמת זורמת, כל חלק שבין מחלף נתניה ועד וינגייט התנועה בנתיב המיוחד נעה באותו קצב פחות או יותר כמו השאר (אולי קצת יותר מהר). אני מתאר לעצמי שברגע שתהיה אכיפה אמיתית אז התנועה בנתיב הזה כנראה תשתפר"
"הפתרון צריך להיות תחבורה ציבורית יעילה 24/7 ולא להפוך את הרכב הפרטי לרכב ציבורי", אמר מתן תושב העיר.
מנגד, דן, תושב נתניה, אומר, "כולם יודעים שיש עומס בכבישים, כולם מבינים שהמצב ידרדר אם לא יעשו משהו בנושא. חייבים לעשות משהו גם בשביל איכות החיים של משתמשי הדרך אבל לא רק, המצב פוגע בכלכלה בגלל בזבוז הזמן של העובדים, שכורות שמגיעות לא בזמן וכו'. להוסיף עוד נתיב רגיל לא יפתור את הבעיה. מה שיקרה אחרי הוספת הנתיב זה שבשנה שנתיים הראשונות באמת יהיה שיפור אבל אנשים יבינו את זה ויקנו עוד מכוניות עד שהנתיב הזה יחסם גם הוא. חוץ מזה אין לנו מספיק שטח, בסוף כל הארץ תהיה כבישים.
"תחבורה ציבורית אמורה לפתור את הבעיה אבל הישראלים די מפונקים וחם בחוץ. צריך שהתחבורה הציבורית תהיה מאוד טובה. איך עושים אותה טובה? היא צריכה להיות מהירה, שיהיה איזהו תמריץ להשתמש בה. אז בדרך כלל סוללים אות נתיב לתחבורה ציבורית בצמוד לכביש הקיים כדי לא להרע את התנאים הקיימים אבל לפעמים אי אפשר. יש יעודי קרקע שהם של מסחר לדוגמה ואי אפשר לסלול עליהם את הכביש ואז מה שעושים זה סוללים על השול נתיב לתחבורה ציבורית. אם זה לא בטיחותי כנראה שהאפשרות היחידה היא לקחת מהנתיבים הרגילים נתיב אחד".
ראש העיר, מרים פיירברג-איכר הגיבה לדברי שטבון: "עיר ימים זו ירושה שקיבלתי ואין תוספת יחידות דיור מעבר למה שהיה בתכנית המקורית. אשמח אם שטבון יצטרף אליי בפומבי להתנגדות לבקשה של הבעלים של החוף הירוק לבנות מאות יחידות דיור במתחם".