1 צפייה בגלריה
אלי דלל ליד מפעל אורדן. צילום: אלבום פרטי
אלי דלל ליד מפעל אורדן. צילום: אלבום פרטי
אלי דלל ליד מפעל אורדן. צילום: אלבום פרטי
מפעל "אורלייט" בנס ציונה לא יעתיק את פעילותו לנתניה. על פי התוכנית המקורית, המפעל, המייצר מוצרי פלסטיק וגומי ומשתמש בחומרים המוגדרים כמסוכנים ובגזים, אמור היה לעבור לנתניה בתחילת שנת 2020, ולהתמקם במתחם מפעל "אורדן" לתעשיות מתכת וליציקות פלדה, הממוקם באזור התעשייה הישן בנתניה. "אורדן" ו"אורלייט" הן חברות אחיות.
לאחר סדרת פגישות בין אלי דלל, סגן וממלא מקום ראש עיריית נתניה, להנהלת אורדן, הודיע מנכ"ל החברה, כי מפעל אורלייט לא יעבור למתחם המפעל בנתניה. מנכ"ל אורדן אף התחייב בפני דלל, כי המפעל ימשיך להשקיע מאמצים ומשאבים בכל הקשור להגנה על הסביבה, בשיתוף פעולה מלא עם העירייה, כבעבר.
מי שהעלתה את סוגיית העברת מפעל אורלייט למתחם אורדן לסדר היום הציבורי הייתה הפעילה החברתית, טלי מולנר, כיום חברת מועצת העיר והמשנה לראש העירייה. מולנר סיפרה בזמנו, כי עובדים באורדן פנו אליה, והביעו חשש מהמעבר המתוכנן של אורלייט לנתניה. מולנר מחתה בתוקף נגד המהלך.
מפעל אורלייט ממוקם בלב נס ציונה ומשמש את התעשייה הצבאית. בשנים האחרונות הוא היה מושא לביקורת מצד תושבים באזור, בשל אוויר מזוהם שנטען כי הוא פולט, וכן בשל רעש הבוקע ממדחסי האוויר במקום.
בשנת 2016, ערך המשרד להגנת הסביבה שימוע למפעל אורלייט, בעקבות פליטת חומרים מזהמים לאוויר. לאחר השימוע, הצהיר המפעל כי יעתיק את פעילותו למתחם אורדן בנתניה, בתחילת שנת 2020.
לפני יותר מ-20 שנה קיבל אורלייט היתר רעלים מטעם המשרד להגנת הסביבה, ובו מפורטים החומרים המסוכנים שבהם מותר לו לעסוק. המפעל מחזיק בעיקר חומרים מסוכנים ודליקים, גזים וחומרים אורגניים.
קודם לסיכום בין דלל להנהלת אורדן, הגישה חברת אורלייט בקשה לקבלת רישיון עסק בנתניה, וזו עברה לאישור מחוז מרכז של המשרד להגנת הסביבה. הנהלת המפעל אף קיימה פגישות עם גורמים במשרד להגנת הסביבה, ובאגף לאיכות הסביבה בעירייה, באשר לסוגיות הריחות והרעש. באורלייט התבקשו להסדיר את הארובות בניטור, כולל התקנת מערכת לטיפול בריחות ובזיהום, כדי לפתוח בקשה להיתר. בהמשך נדחתה הבקשה, עקב אי-עמידה בדרישות. כאמור, בעקבות הודעת מנכ"ל אורדן לדלל, יופסקו כל המאמצים להעברת אורלייט לנתניה.
דלל מסר: "אני שבע רצון מכך, שמנכ"ל אורדן הבין את המשמעויות של העברת פעילות מפעל אורלייט לתחומי העיר נתניה, והודיע שהמעבר לא ייצא לפועל. אנו מעודדים כניסת עסקים לנתניה, אך לא על חשבון איכות הסביבה ובריאות התושבים".